|
کدخبر: 139994

اثرات تقدم سیاست بر اقتصاد

جمال رزاقی – رییس اتاق بازرگانی شیراز

وقتی فرمان اقتصاد کشور در دست سیاسیون باشد وضعیت کنونی معیشت مردم را شاهد خواهیم بود که متاسفانه امیدی نیز به بهبود آن نیست. متاسفانه در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا معیشت مردم را هدف گرفته، کسی در صدد رفع مشکلات موجود نیست و مسئولان تنها به سر دادن شعارهای پر طمطراق اکتفا می کنند. امروزه معیشت مردم با چالش های اساسی روبرو شده است.

جمال_رازقی_جهرمی

متاسفانه تامین غذا و دارو که جزو نیازهای اساسی و اولیه مردم است به شدت با چالش مواجه شده و در این میان باید به این نکته توجه داشت که نباید مقصر تمام این اتفاقات و شرایط موجود را تحریم ها بدانیم.

همان طور که پیشتر عنوان شد فرمان اقتصاد کشور به دست سیاسیون افتاده و آن ها نیز یا در جهت منافع شخصی یا در جهت منافع حزبی و گروهی تصمیم می گیرند و چیزی که در این میان ابدا ارزشی ندارد معیشت و اقتصاد مردم است.

امروزه شاهد هستیم که مردم برای خرید ۲ عدد مرغ یخ زده ساعت ها در صف می ایستند! برای کشوری مانند ایران که سرشار از نعمت و منابع نامحدود نفت و گاز است این اتفاق به شدت ناپسند است. متاسفانه در این خصوص نیز همتی از سوی هیچ مسئولی وجود ندارد.

در تمام کشورهای پیشرفته دنیا سیاست های ارزی از سیاست های تجاری پیروی می کند اما متاسفانه در کشور ما چنین نیست.

رئیس بانک مرکزی در جلسه سران قوا قول تنظیم بازار ارز را داده و نتیجه اش شرایطی است که امروزه شاهد آن هستیم.

افزایش قیمت ارز در تمام  کشورهای پیشرفته جهان موجب رونق گرفتن صادرات می شود، اما در کشور ما به دلیل سیاست های غلط و محدودیت های ایجاد شده توسط بانک مرکزی چنین اتفاقی رخ نمی دهد و ما به دلیل همین سیاست ها شاهد بی سابقه ترین ریزش ارزش ریال در شرایط کنونی هستیم.

بانک مرکزی در این شرایط حساس که کشور نیاز مبرم به ارزآوری دارد صادرکنندگان را متهم به بازنگرداندن ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور کرد که در ادامه مشخص شد ۱۰ میلیارد دلار این مبلغ مربوط به وزارت نفت است و از مابقی ۱۷ میلیارد دلار تنها کمتر از کمتر از ۵۰۰۰ کارت بازرگانی درگیر است. بانک مرکزی تنها به این بهانه به مدت ۶ ماه صادرات کشور را زمین گیر کرد و با عناوینی مانند کارتن خواب روند صادرات کشور را مختل کرد. اینکه مابقی این ارز به کجا رفته پرسشی بی پاسخ است!

نویسنده: جمال رزاقی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها