|
کدخبر: 139482 سهیل فرزین

در گفت و گوی گسترش نیوز با مدیرعامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی مطرح شد:

شیوه ای جدید برای استفاده از بازار بکر افغانستان

سعید دهقانی گفت: فرهنگ نشست های آنلاین هنوز در کشور افغانستان به صورت شایسته و بایسته جا نیفتاده است.

نمایشگاه شیوه ای جدید برای استفاده از بازار بکر افغانستان

افغانستان بازار بسیار مناسبی برای صادرات کالا، محصولات و خدمات دانش‌بنیان است. با وجود تامین ۹۶ درصد نیازهای افغانستان از سایر کشورها، شرکت های دانش بنیان و خلاق کشورمان هنوز آن طور که باید نتوانسته اند به این بازار بکر ورود پیدا کنند.

برگزاری نمایشگاه های تجاری، نشست های تخصصی و همچنین ایجاد پایگاه های صادراتی در افغانستان بعنوان راهکارهای موثر و پربازده برای ورود و توسعه بازار در کشورهای دیگر مطرح هستند که با توجه به شیوع ویروس کرونا و هزینه های بالای مشارکت در نمایشگاه های تجاری، برگزاری نشست های تخصصی و آنلاین برای شرکت های دانش بنیان با تجار و واردکنندگان افغانستانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری فرانگران که کارنامه درخشانی در خصوص برگزاری نشست های آنلاین دارد به این مهم توجه کرده و برگزاری این نشست ها را در دستور کار قرار داد.

خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با سعید دهقانی مدیرعامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری فرانگران ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

سعید دهقانی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: این دوره ای که برگزار شد اولین دوره نشست های تجاری آنلاین بین شرکت های دانش بنیان و خلاق ایرانی با شرکت های متناظر آن ها در کشور افغانستان بود. شرکت های متناظر به این معنی است که هر شرکتی با توجه به نوع فعالیت خود خواهان آن است که با برخی از شرکت ها در حوزه فعالیت های مشابه همکاری کند. با توجه به شرایط کرونایی و هزینه های بالای نمایشگاهی امکان حضور در کشورهای مقصد برای شرکت ها امری سخت محسوب می شود. ما در شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری فرانگران پس از کسب مجوز از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزاری این نشست ها را برنامه ریزی کردیم.

سعید_دهقانی

وی افزود: برای اولین دوره این نشست ها ۴۱ شرکت ثبت نام کردند. این شرکت ها در حوزه های تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشی،‌ لوازم مصرفی، حوزه فناوری اطلاعات،‌ انرژی و برق،‌ سد سازی، آب و فاظلاب، سیستم هایی مدیریت شهری و... اعلام آمادگی کردند. بر همین اساس و با توجه به اینکه ما در کابل دفتر نمایندگی داریم در کشور افغانستان تناظریابی کردیم. برای هر شرکت حدود ۱۰ شرکت متناظر را پیشنهاد دادیم که این شرکت ها با بررسی رزومه شرکت های افغانستانی طرف های مورد نظر خود را انتخاب می کردند.

چالش های ارتباطی

مدیرعامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری فرانگران در ادامه عنوان کرد: در کشور افغانستان برخی مشکلات برای برگزاری نشست های آنلاین وجود داشت که چالش اصلی ما بحث برقراری ارتباط بود. چون عموما این چنین نشست ها روی پلت فرم های خاصی برگزار می شود اما از آنجایی که هنوز فرهنگ نشست های آنلاین در کشور افغانستان به صورت شایسته و بایسته جا نیفتاده است ما روی برنامه های زوم، اکسایپ و واتس اپ اقدام به برگزاری این نشست ها می کردیم.

دهقانی در تشریح جزییات این نشست گفت: در مجموع این نشست ۳۰۹ جلسه و ۳ وبینار برگزار شد که ۲ وبینار را من در خدمت مشارکت کنندگان بودم و نحوه بهره برداری از این نشست ها و نحوه مذاکره و موضوعاتی راجع به فرهنگ تجاری افغانستان موضوعات مطرح شده در این وبینار بود. سخنران وبینار بعدی نیز معاون سرمایه گذاری اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات بودند که ایشان نیز در فضای تجارت و نحوه تعامل شرکت های افغانستانی با ایرانی، ‌نحوه انتقال پول، مسائل مربوط به گمرک و به طور کلی فرآیندهای تجاری بین دو کشور سخنرانی کردند. با توجه به اینکه از ۴۱ شرکت ۱۸ شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می کردند یک وبینار نیز با حضور من و رئیس انجمن بیمارستان های خصوصی ولایت ننگرهار افغانستان برگزار شد. ایشان نیز در این وبینار توضیحات کاملی را در خصوص نیازهای افغانستان در حوزه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی،‌ تجهیزات آزمایشگاهی، تشخیص طبی و مواردی از این حیث ارائه دادند.

برگزاری نشست های آنلاین با کشور پاکستان

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: در حوزه برگزاری نشست های آنلاین دو برنامه داریم که یکی از این برنامه ها برگزاری چنین نشستی با شرکت های پاکستانی است که این نشست ها با همکاری شرکت نمایشگاه های کشور پاکستان برگزار خواهد شد. پیش بینی ما بر این است که استقبال خوبی از این نشست ها در این کشور به عمل بیاید. در مورد کشور افغانستان نیز از آنجایی که ما از برگزاری این نشست ها رضایت ۹۷ درصدی داشتیم و بازخورد خوبی نیز از برگزاری این رویدادها گرفتیم موجب شد که برنامه ریزی برگزاری دومین دوره این نشست ها را بعد از نشست پاکستان در دستورکار قرار دهیم.

دهقانی در پایان اظهار داشت: از آنجایی که بسیاری از شرکت ها با پروسه های صادراتی آشنایی نداشتند ما در شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری فرانگران اقدامات مورد نیاز برای ثبت قرارداد ها، پیگیری جلسسات، ثبت شرکت در افغانستان و ... را بر عهده گرفتیم. در واقع ما با ارائه پکیجی کامل سعی کردیم که طیفی از خدمات تجاری را پوشش دهیم.

  • آریا ارسالی در

    بسیار مفید

ارسال نظر