|
کدخبر: 100263

در گفت و گوی گسترش نیوز با نایب رئیس سابق اتاق ایران بررسی شد:

چشم انداز اقتصاد ایران در دوران پسا کرونا

نایب رئیس سابق اتاق ایران سال ۹۹ را سالی به مراتب سخت تر از سال ۹۸ قلمداد کرد و گفت: کرونا موجب شده که پیش‌بینی رشد اقتصادی ما از ۰ درصد به رشد منفی تغییر پیدا کند.

تجارت چشم انداز اقتصاد ایران در دوران پسا کرونا

اقتصاد کشور پس از شیوع کرونا با رکود و وضعیتی بی‌سابقه مواجه شده است. اما باید توجه داشت که این رکود قبل از شیوع ویروس کرونا نیز در کشور وجود داشت و کرونا تنها شدت آن را افزایش داد.

درحال‌حاضر که تب اولیه شیوع کرونا در کشور رو به کاهش است و فعالیت‌های اقتصادی به صورت جسته و گریخته از سر گرفته شده است، باید دید که در دوران پساکرونا چشم‌انداز اقتصاد کشور چیست و این رکود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

خبرنگار گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوال گفت‌وگویی را با پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده که گزیده این گفت‌وگو را در ادامه مشاهده می‌فرمایید.

 نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در ابتدا با بیان این نکته که اصطلاح پسا کرونا نباید ذهن ما را از این موضوع منحرف کند که ما در چه شرایط محیطی قرار داریم و اقتضائات آن شرایط چیست، اظهارکرد: بسیاری از نکاتی که ما در سال ۹۹ پیرامون مسئله تجارت داریم ارتباط مستقیمی به کرونا ندارد; ما در شرایطی هستیم که تحریم‌ها مرتبا تشدید می‌شود و قیمت نفت نیز شدیداً پایین آمده است.

پدرام-سلطانی

وی همچنین افزود: مشکل دیگری که قبل از شروع کرونا با آن دست به گریبان بودیم ورود ایران به لیست سیاه FATF بود. البته لازم به توضیح است که کرونا فرصتی برای ما بود تا ذهن قالب اقتصادی جهانی از این موضوع به دغدغه‌های مربوط به کرونا منحرف شود.

افزایش آمار بیکاری در کشور

سلطانی در ادامه با بیان اینکه تصویر اقتصاد کشور در سال ۹۹ اقتصادی با تورم نسبتا بالا است، گفت: کرونا موجب شده که پیش‌بینی رشد اقتصادی ما از رشد به نزدیک ۰ درصد به رشد منفی تغییر پیدا کند و رکود در اقتصاد ما تعلیق شود که این امر نیز موجب تعدیل نیروهای کار خواهد شد.

وی افزود: طبق آخرین آمار، درخواست بیمه بیکاری حاکی از ثبت بیش از ۸۰۰ هزار درخواست جدید دریافت حقوق بیکاری بوده که باید توجه داشت این عدد صرفا مخصوص کسانی است که تحت پوشش بیمه هستند که این رقم با توجه به کل نیروی کار کشور که رقمی حدود ۲۸ میلیون نفر است نزدیک ۲ الی ۳ درصد نیروی کار ما را به خود اختصاص می‌دهد که این به این معنی است که آمار بیکاری بعدی که منتشر می‌شود با افزایش حداقل ۳ درصدی روبه‌رو خواهد شد هرچند که به عقیده من این افزایش آمار از سه درصد بیشتر خواهد بود.

 نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اقتصاد ما مانند بیماری است که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و اکنون نیز کرونا گرفته است، بیان کرد: کشور از نظر شرایط سیاسی و اجتماعی نیز درگیر چالش‌هایی است که این چالش‌ها نیز می‌تواند به حوزه اقتصاد سرریز شود چرا که آرامش از جامعه گرفته خواهد شد و طبیعتا جامعه ملتهب خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: سرمایه‌گذاران نیز محتاط تر عمل خواهند کرد و خروج سرمایه از کشور روند رو به رشد خواهد گرفت و به طور کلی سال ۹۹ سالی به مراتب سخت‌تر از سال ۹۸ برای ما خواهد بود.

وضعیت اقتصادی کشور در پایان سال ۹۹

سلطانی در بخش پایانی این گفت‌وگو به ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی کشور در پایان سال ۹۹ پرداخت و گفت: به جهت اینکه نرخ کالاهای صادراتی ما تعیینی و تثبیتی است پیش‌بینی می‌کنم که صادرات ما از نظر ارزشی با کاهش ۲۵ درصدی روبه‌رو خواهد شد.

وی در ادامه افزود: گفتنی است این شرایط می‌تواند واردات کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد چرا که میزان واردات ما در سه سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده و درحال‌حاضر واردات کالاهای اساسی، ماشین‌آلات و دیگر اقلامی که تولید داخلی ندارند محدود شده است. از همین رو پیش‌بینی می‌کنم که در پایان سال تراز تجاری بین -۱۰ الی -۱۲ میلیارد دلار به صورت منفی باشد.

نویسنده: سهیل فرزین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها