|
کدخبر: 97312

رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

کرونا نسخه این صنعت را پیچید

رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران، گفت: موضوع نقدینگی مشکلی است که پیش‌روی صنعت کفش کشور است و نیاز است دولت برای ایجاد نقدینگی اقداماتی انجام دهد که به نظر می‌آید صادرات بهترین گزینه در ایجاد نقدینگی است.

گسترش نیوز: بیماری کرونا مشکلات گوناگونی برای صنعت کشور بوجود آورد و یکی از این صنایع که این روزها روزگار خوبی را سپری نمی‌کند صنعت کفش است. برای آشنایی بیشتر با مشکلات این صنعت با رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"رسول شجری" در پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی صنعت کفش کشور، چگونه است؟ اظهار داشت: واحدهای صنفی این صنعت با پاره‌ای از مشکلات مواجه هستند و متأسفانه نقدینگی لازم را ندارند.

shajari.jpg

وی افزود: این واحدها تمامی محصولات خود را برای اسفند ۹۸ تجمیع کرده بودند که آن‌ها را به بازار و برای خرید مردم عرضه کنند که متأسفانه به علت بیماری کرونا بازارها در ماه اسفند تعطیل شد و محصولات این واحدها به فروش نرسید. رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران، تصریح کرد: در حال حاضر، در بازار نقدینگی وجود ندارد و مردم هم در این فصل از سال، خرید انجام نمی‌دهند و تمامی محصولات واحدهای تولیدی در انبارها دپو هستند و برای ایجاد نقدینگی این واحدها بایستی فکری اندیشیده شود. وی بیان کرد: به نظر می‌رسد بهترین کاری که در حال حاضر می‌شود برای ایجاد نقدینگی در این صنعت، انجام داد روی آوردن به صادرات محصولات تولیدی این صنعت است. شجری افزود: کشور ما نشان داده که در شرایط سخت، بهترین تصمیمات را گرفته است و بهتر این است که بخش خصوصی را در زمینه صادرات فعال کنیم تا بتوانند گره‌گشای مشکلات پیش‌روی این صنعت باشند. رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران، بیان کرد: نیاز است که دولت برای ایجاد نقدینگی واحدهای صنفی این صنعت، اقداماتی را انجام بدهد و برای واحدهایی که در این مدت به وظایف خود به خوبی عمل کرده‌اند و تعهدات خود را انجام داده‌اند طرح‌های تشویقی در نظر بگیرد و وام‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار بدهد و قابل ذکر است، تاکنون هیچگونه کمکی از سوی دولت در اختیار اصناف قرار داده نشده است.

شجری در ادامه، گفت: درخصوص بیمه بیکاری کارگران که دولت وعده داده بود یک پروسه طولانی‌ای است و بین کارگر و کارفرما باعث ایجاد جنجال می‌شود و نیاز است که در این خصوص کارگروهی شکل بگیرد تا بتواند بصورت تخصصی به این موضوع بپردازد.

مواد اولیه گران شده است

عضو اتحادیه صنعت کفش در پاسخ به این پرسش که صنعت کفش کشور درخصوص تأمین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش، وارداتی است که با ارز خریداری می‌شود و به این دلیل بازار نمی‌تواند از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت اشباع شود. شجری افزود: بعضی از اقلام مواد اولیه که تاریخ مصرف ندارند توسط برخی از افراد سودجو در انبارها دپو می‌شود و در صورتی که هنوز واحدهای تولیدی شروع به کار نکرده‌اند برخی از اقلام مواد اولیه ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. وی بیان کرد: واحدهای تولیدی در حال حاضر نمی دانند که چه جنسی را تولید کنند که بازار خواستار خرید آن باشد و بازار تقاضایی را به واحدهای تولیدی ارائه نمی‌دهد.

این عضو اتحادیه کفش در پاسخ به این پرسش که کرونا چه تأثیری بر صنعت کفش کشور، گذاشته است؟ گفت: بیماری کرونا بر صنعت تمام جهان تأثیرگذار بوده است و صنعت کفش همانند بقیه اصناف کشور با مشکلات ناشی از این بیماری مواجه شد. شجری افزود: بیماری کرونا باعث شد تا ما بازار اسفند را از دست بدهیم و اگر این بیماری نبود در حال حاضر، شرایط صنعت کشور بهتر از شرایط کنونی بود و حداقل نصفی از شاغلان صنعت کفش مشغول به فعالیت می‌بودند. وی بیان کرد: مردم کشور در شرایط کنونی، اقدام به خرید پوشاک و کفش نمی کنند چون‌که اولویت اول آن‌ها نیست پس بنابراین مشکلات ما در این صنعت هنوز موجود است.

مدیریت صحیح مشکلات را برطرف می‌کند

رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در پاسخ به این پرشش که در زمینه صادرات کفش، فعالیت داریم، گفت: در گذشته، حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال صادرات کفش انجام می‌گرفت و در حال حاضر برخی از واحدهای تولیدی این صنعت، کم‌وبیش سفارشاتی از خارج کشور دارند. شجری افزود: در شرایط کنونی در زمینه صادرات با مشکلاتی همچون حمل‌ونقل و دادوستد مواجه هستیم و بایستی در شرایط سخت، تولید و بازاریابی را انجام بدهیم تا بتوانیم شرایط پیش‌آمده را به حالت قبل برگردانیم. وی بیان کرد: کشور با وجود تحریم‌ها و یک سری از مشکلاتی که با آن درگیر است به خوبی توانست در بعضی از صنایع موفق عمل کرد. ایران کشور وسیعی با امکانات خدادادی است و با یک مدیریت صحیح می‌توان همه این مشکلات را پشت سر گذاشت. رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در پاسخ به این پرسش که واردات کفش چینی تا چه حد توانست بر روی واحدهای تولیدی تأثیر بگذارد، گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا واردات کفش چینی به کشور انجام می‌شد و این موضوع تا حدودی بر روی فعالیت واحدهای تولیدی تأثیرگذار بود. شجری در پایان، گفت: کفش و اجناس دیگری که در داخل کشور، تولید می‌شوند نیازی به واردات آنها نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها