|
کدخبر: 97016

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز:

احتیاجی به واردات برنج نداریم

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ضمن انتقاد از واردات بی‌رویه این محصول به کشور تاکید کرد که در حال حاضر احتیاجی به واردات برنج نداریم.

گسترش‌نیوز: پس از شیوع ویروس کرونا کشور‌های صادرکننده برنج نظیر هند و پاکستان اعلام کردند برای جلوگیری از انتقال این ویروس تا اطلاع ثانوی برنج صادر نخواهند کرد؛ با این اتفاق این پرسش پیش می‌آیدکه تغییراتی در قیمت برنج رخ خواهد داد؟ آیا در شرایط کنونی برنج مورد نیاز مردم در انبارها موجود است؟

برای دریافت پاسخ این سوالات به سراغ دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج رفتیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گسترش نیوز با اشاره به اینکه صادرات محصول برنج از کشور مقدار ناچیزی است، بیان کرد: قیمت برنج در ماه‌های پایانی سال دارای ثبات نسبی بود و این ثبات نیز تاکنون ادامه دارد.

jamilalizade.jpg

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج با انتقاد از واردات بی‌رویه برنج بیان کرد: همه‌ساله دولت مجوز واردات مقداری برنج به‌منظور تأمین کسری نیاز داخل را می‌دهد که بلافاصله پس از واردات اقدام به ترخیص از گمرکات و توزیع می‌کند و حال ماندن برنج در گمرکات پدیده‌ای تازه‌ای است که از سوی واردکنندگان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: آخرین بار مهرماه سال 98 بود که واردکنندگان با این ادعا که ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک‌مانده است، وزارت جهاد را وادار به ترخیص برنج کردند و حال جای این سؤال مطرح است که این برنج‌ها از کجا آمده که واردکنندگان نگران ترخیص آن هستند.

علی زاده شایق با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر میزان واردات برنج بیش از نیاز کشور بوده است، بیان کرد: طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به وفور برنج خارجی وارد شده است.

وی در ادامه گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود میزان تولید برنج به سبب بارش‌های بهاره و آفتاب مناسب تابستان نسبت به سال‌های قبل از نظر کمی و کیفی مناسب باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج از رشد تولید برنج در سال 98 خبر داد و گفت: در بازه زمانی یاد شده تولید برنج با رشد ۲۰۰ هزار تنی نسبت به سال ۹۷ حداقل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات برنج نداریم، تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا هند و پاکستان صادرات برنج خود را قطع کرده‌اند که در غیر این صورت نیز هم‌اکنون به میزان کافی برنج ایرانی و خارجی در بازار و انبارها موجود است و واردکنندگان باید اقدام به خروج برنج از انبارها کنند، هر چند که در صورت عدم ترخیص برنج از انبارها، محصول به اندازه کافی با قیمت مناسب در بازار موجود است.

تاثیر کرونا بر تولید برنج در کشور

علی زاده شایق در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شیوع ویروس کرونا در کشور و تأثیر آن تولید محصول برنج اشاره کرد و گفت:

بر خلاف آنچه تصور می‌شد وضعیت شالیکاری در شالیزارهای شمالی کشور، وضعیت مطلوبی است و شالیکاران با رعایت تمام موارد بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی اقدام به شالیکاری می‌کنند.

وی همچنین به سنت "کایر" که در میان اقوام شمالی کشور مرسوم بوده و اکنون رو به فراموشی است اشاره کرد و گفت:

طبق این سنت، کسی که به کایر فردی می‌رود در واقع وقت و نیروی خود را صرف کمک می‌کند. در سنت کایری هیچ دستمزدی دریافت نمی‌شود و نیروی کار به صورت مساوی بین افراد تقسیم می‌شود و نوع خاصی از کار تعاونی محسوب می‌شود.

طبق این سنت کشاورزان با یکدیگر همکاری داشته و با کمک یکدیگر تمام زمین‌های کشاورزی را زیر کشت می‌بردند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در پایان اظهار داشت:‌ در سال‌های گذشته شالیکاران شمال کشور به منظور کاشت و برداشت برنج از شالیزارها اقدام به جذب نفرات غیربومی جهت تسریع در امور کاشت برنج می‌کردند که پس از شیوع کرونا در کشور اهالی منطقه از جذب افراد غیر بومی خودداری کرده‌اند که این امر موجب کاهش خطر انتقال کرونا گردیده و شکر خدا شالیکاران مشغول فعالیت در شالیزارهای خود هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها