|
کدخبر: 168526

روسیه به امریکا سخت گرفت

کاردار موقت سفارت آمریکا در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، یاداشتی را با مضمون سخت تر شدن تردد دیپلمات های آمریکایی در خاک روسیه به وی ابلاغ کرد.

بین‌الملل روسیه به امریکا سخت گرفت

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «بارت گورمن» کاردار موقت سفارت آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار و با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

در این دیدار برخی موضوعات مهم روابط روسیه و آمریکا مطرح و بررسی شد و در یادداشتی که به گورمن تسلیم شد برخی تغییرات اعمال شده ازسوی طرف روسی درمورد مقررات تردد دیپلمات های سفارت امریکا و مراکز کنسولی این کشور در خاک روسیه اعلام شد.

به طرف آمریکایی اعلام شد که در آینده نزدیک تصمیمات بعدی روسیه در راستای اجرای بیانیه روز ۱۶ آوریل وزارت امور خارجه روسیه به سفارت آمریکا در مسکو ابلاغ خواهد شد.  

در بیانیه روز ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین ماه) وزارت خارجه روسیه گفته شده بود: در پاسخ به تحریم های آمریکا علیه روسیه در آینده نزدیک، تدابیر زیر اعمال خواهد شد: 

 بر اساس اصل اقدام متقابل،  دیپلمات های آمریکایی متناسب با اقداماتی که آمریکا علیه دیپلمات های روس در این کشور انجام دهند، از روسیه اخراج می شوند.  

 باتوجه به محدودیت اعمال شده در مورد صدور روادید برای افراد مامور برای کار در مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا، روسیه سالانه به ۱۰ نفر از آمریکا برای ماموریت کوتاه مدت در مراکز دیپلماتیک این کشور روادید صادر خواهد کرد.  

 مطابق با کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین و قوانین روسیه ازجمله قانون کار این کشور، تدابیری برای متوقف کردن استخدام کارمندان محلی برای کار در مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه بکار گرفته خواهد شد.  

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خاطرنشان کرده است که باتوجه به موارد تخلف و نقض قوانین روسیه توسط کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا در مناطق این کشور، اجرای تفاهم نامه سال ۱۹۹۲ در مورد تفاهم برای آزادی تردد متوقف می شود.  

در بیانیه خاطرنشان شده است که براساس این تصمیم، کارکنان بنیادها و سازمان های اجتماعی آمریکایی نمی توانند آزادانه در مناطق روسیه فعالیت کنند و محدودیت ها شامل حال آنها خواهد شد.  

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر