|
کدخبر: 183778

تاثیر مخرب حقوقی ها بر بورس!

محسن سیف زاده -کارشناس بازار سرمایه

نقش حقوقی ها در بازار سرمایه همواره به‌عنوان یکی از موضوعات مورد بحث سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است. به‌گونه‌ای‌که کارشناسان بورس می گویند که برخی از حقوقی ها عامل اصلی صف های فروش هستند، و حقوقی ها بازیگران عمده بازار سهام شده اند.

بازیگران عمده بورسی در چنین شرایطی باید چه نوع استراتژی در پیش بگیرند و رفتار آنها و خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی آنها بر چه اساسی باشد، از مسائل مهم این روزهای بازار است. ضمن اینکه ریزش‌های متوالی بورس طی چندماه گذشته نگرانی‌ها را برای سرمایه گذاری یا تداوم ماندن تازه واردان و حتی حرفه ای‌ها و قدیمی‌ها در بازار سرمایه بیشتر کرده است.

محسن-سیف-زاده

مسئله اصلی این روزهای بازار اول اعتماد است و دوم نقدینگی و اکنون با اینکه نقدینگی وجود دارد اما اعتماد حلقه مفقوده بورس در این روزها است.

بطور مثال سهامدار می تواند سهام بخرد اما چون از نقش منفی حقوقی ها در بازار مطلع است و می داند که حقوقی توانایی جابجایی صف خرید به فروش را دارند سبب سلب اعتماد سهام دار به بازار سرمایه می شود.اگر روزی برسد که حقوقی ها معاملات درستی انجام دهند و نوسان گیری انجام ندهند و صف فروش را در نمادهای مثبت به شکل متوالی ایجاد نکند می توان انتظار داشت که نقدینگی مجدد وارد بازار شود.

به نظر من زمانی که جلوی دستکاری حقوقی ها و دولت در بازار گرفته شود می توان انتظار داشت که بورس به روزهای خوبش برگردد. یعنی حقوقی اگر عرضه بیش از حد نداشته باشند و محدودیت اعمال شود، بورس را می توان مثبت تصور کرد. اما اکنون سیاست بر این است که بورس روند نوسانی به خود بگیرد و حقوقی ها در حال منفی کردن صف های خرید هستند.

حال بعد از انتخابات و تحولات سیاسی در کشور انتظار می رود که مسئولان حاکم بر بورس با اخذ تصمیم مناسب و وضع قوانین جدید تاثیر حقوقی ها را بر بورس کم کنند و عرضه و تقاضا قیمت های واقعی را مشخص کند تا دستکاری ها کمتر شود.

نویسنده: محسن سیف زاده
  • فرزین شادمان ارسالی در

    گوش اگر گوش مسئول ناله اگر ناله ی ماست
    آنچه فعلا جایی نرسیده فریاد ماست
    بارها در مورد تاثیر مخرب حقوقیا بر بازار سرمایه را متذکر شده ام و راهکار هم ارائه داده ام ولی دریغ از انجام
    یک نمونه از راه کارها این است، در کشورهایی که بورس صاحب دارد این است که اگر حقوقی بخواهد سهام بفروشد باید دلیل فروش ،مثلا میخواهند در قسمتی از خط تولیدتوسعه بدهند و برآورد هزینه هزینه کنندوچه تعدادسهم ودر چه تاریخی بفروشند،
    بعداً توسط حسابرس این موضوع بررسی میشود ودرصورت صحت ادعا،مجوزفروش در روزهای مشخص وتعدادمعلوم فروش صورت میگیرد.
    ولی در بورس ایران بازار شده محل جولان حقوقی درصف خرید میفروشد وصف فروش درست میکند وسهامیکه در اوج فروخته بعدا چند درصد پائیتر بابک سهمی که فروخته ۳الی ۴سهم میخرد .
    بارها من موارد را بیان کردم ولی افسوس

  • فرزین شادمان ارسالی در

    در تمام دنیا حقوقی وخود شرکت باید جهت فر وش سهامش از قبل وطبق سندی که به بورس ارا ئه میدهد که هدفش را از فروش مشخص کند ومج وز فروش بگیرد وتعدادش و روزهای فروش مشخص باشد درصورتیکه در ایران حقوقی صف خرید ت شکیل میدهد ودر سقف میفروشد ورنج منفی کشی ده وسهامیکه در سقف فروخته در کف قیمتی جم ع میکند واین چرخه ادامه دارد و بطور آشکا ر نوسان گیری میکند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها