|
کدخبر: 154979

چرا بورس مثبت نمی‌شود؟

دلار دوباره از ۲۱ هزار تومان اوج گرفت و به ۲۶ هزار تومان رسید؛ در بازار جهانی کالاها به شدت صعود کردند و سقف‌های چند ساله را شکستند و رکوردهای جدیدی ثبت کردند. اما در چنین شرایطی بورس به طور مداوم به افت خود ادامه داده و بیش از ۴۰ درصد از سقف خود ریزش داشته است.

بورس چرا بورس مثبت نمی‌شود؟

حال سوالی که ایجاد می‌شود این است که چرا بورس مثبت نمی‌شود؟ منفی‌های بازار جهان تا کجا ادامه دارد؟ آیا بازار سهام هنوز حباب دارد؟

بورس، بازاری آینده‌نگر

یکی از مسائلی که از همان اوایل ریزش‌های بورس تا کنون مطرح می‌شود این است که بورس بازاری آینده‌نگر است و به علت نگرانی از افت متغیرهای کلان اقتصادی، سهامداران فروشنده شده‌اند. در همین رابطه محمد نوربخش، تحلیلگر بازار سرمایه، در پاسخ به سوال بورسان مبنی بر علت ریزش بورس گفت: بازار سهام نگران از ریزش قیمت دلار در آینده است. برای بورس نرخ‌های الان چندان مهم نیست و این بازار، بازاری آینده‌نگر است. وی افزود: هفته بعد ایران قرار است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند و به همین خاطر ممکن است طی یک هفته آینده شاهد بازگشت امریکا به برجام و ریزش قیمت دلار باشیم.

حال سوالی که ایجاد می‌شود این است که اگر سرمایه‌گذاران از ریزش دلار می‌ترسند چرا قیمت دلار مدام صعودی است و نشانه‌ای از کاهش قیمت‌ها در این بازار دیده نمی‌شود. چرا سرمایه‌گذاران بیت کوین را در سقف قیمت تاریخی با دلار ۲۶ هزار تومانی می‌خرند؟

نوربخش در پاسخ به این سوالات می‌گوید: فردی که فکر می‌کند دلار صعودی خواهد بود در بازارهای موازی مثل خود بازار ارز فعال است. در واقع افرادی که در بورس هستند اغلب اعتقاد به کاهش قیمت دلار دارند و به همین خاطر فروشنده شده‌اند.

تداوم حباب در بورس تهران؟

البته سعید درخشانی نظر متفاوتی دارد. وی با اشاره به این که ارزش بازار تاریخی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده می‌گوید: حتی با فرض این که طی دو سه سال اخیر ۵۰ میلیارد دلار شرکت جدید وارد بازار شده باشد باز هم، ارزش بازار تعادلی بورس باید چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار باشد. این در حالی است که با فرض دلار ۲۶ هزار تومانی هم ارزش بازار کل بورس چیزی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان می‌شود. این یعنی همچنان ارزش بازار کل ۶۰ درصد گران‌تر از محدوده تعادلی است.

درخشانی در ادامه می‌گوید که هر چند تعدادی از نمادها به سطوح تعادلی رسیده‌اند اما همچنان بیشتر نمادهای بازار در سطوح قیمتی بالاتر از محدوده تعادلی هستند. به گفته وی تغییرات گسترده قیمت‌ها نباید منجر به این شود که معامله‌گران تحلیل خود را از یاد ببرند. او می‌گوید: P/E تعادلی بورس تهران به طور تاریخی حدود ۵ تا ۷ بوده است. حال چه اتفاقی افتاده که برخی تحلیلگران می‌گویند بازار با P/E حدود ۱۵ تا ۲۰ ارزان است؟

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها