|
کدخبر: 137815

بازار فولاد چرا به رکود خورد؟

محمدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ ارز و نبود ثبات در تصمیم گیری تعیین قیمت فولاد در بورس کالا، باعث رکود در بازار فولاد شد.

بورس بازار فولاد چرا به رکود خورد؟

رسول علی محمدی کارشناس بازار سرمایه درخصوص دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری محصولات فولادی گفت: ریزش قیمت دلار باعث شد تا خرید و فروش فولاد کاهش یابد بطوریکه درهفته گذشته ۲۰۰ هزار تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه شد، اما ۱۰ درصد هم معامله نشد حتی هفته‌های گذشته نیزبه دلیل عدم ثبات نرخ ارز و تصمیم گیری تعیین قیمت فولاد، محصولات فولادی و شمش، خریداری در این بازار نداشت.

وی افزود: شیوه نامه جدید در رابطه با قیمت دستوری فولاد در بورس کالا هنوز اجرایی نشده است، اما در مجلس پیگیری‌های زیادی انجام شده تا اصلاحاتی در این مصوبه صورت گیرد.

علی محمدی ادامه داد: در این شیوه نامه، نرخ پایه عرضه فولاد در بورس کالا ۸۰ درصد قیمت جهانی در نظر گرفته شده، اما سوال این جاست که با چه منطقی به این نرخ رسیده اند؟

وی گفت: با این شیوه نامه جدید، ارزش سهام برخی از شرکت‌های فولادی و زیر مجموعه آ ن، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نرخ گذاری دستوری، فشار زیادی را به شرکت‌های فولادسازی وارد کرده است از طرفی باید مواد اولیه را گران خریداری کنند و از طرف دیگر باید مواد خود را ۸۰ درصد قیمت جهانی بفروش برسانند.

علی محمدی تاکید کرد: نرخ ارز باعث شده تا بازار فولاد همچنان در رکود باشد و سهام داران عدالت و سهامدارانی که سهام شرکت‌های فولادی را دارند، متضرر شوند.

گفتنی است؛ شیوه‌نامه دستوری جدید دولت برای تنظیم بازار فولاد، اول آذر به همه فولادی‌ها ابلاغ و با مخالفان زیادی روبرو شد بر این اساس طبق نامه منتشر شده از بورس کالا، هنوز تغییرات قیمتی فولاد که توسط وزارت صمت اعلام شده بود در بورس کالا اعمال نشده و به اجرا نرسیده است.

منبع: بازار

ارسال نظر