|
کدخبر: 137180

علت التهاب بازار فولاد چیست؟

طی روزهای اخیر گفته شد که شیوه‌نامه فولاد با دو بند نگران‌کننده همراه است. شنیده‌ها حاکی از این موضوع است که از ابتدای هفته آینده حتی احتمال اجرای این شیوه‌نامه وجود دارد بر این اساس همین موضوع تب سهام فولادی را افزایش داده است.

معدن علت التهاب بازار فولاد چیست؟

نخست این‌که کل تولیدات فولاد ابتدا باید در بورس کالا عرضه شوند و نکته دوم این‌که عرضه‌ها باید در ۸۰ درصد قیمت پایه کنونی (فرمول فعلی تعیین قیمت پایه) انجام شود و اگر طی سه معامله متوالی برای نیمی از عرضه،‌تقاضا وجود نداشت باز هم قیمت ۵ درصد دیگر کاهش می‌یابد.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سقف رقابت باز است پس چرا باید نگران از ارزان‌شدن قیمت مقاطع فولادی‌ در بورس کالا بود. برخی الگوی ماه‌های اخیر را در ذهن داشته و همین موضوع آن‌ها را به اشتباه انداخته که مطابق با ماه‌های اخیر طبیعتا تقاضا بالا بوده و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت‌ها از کف (قیمت پایه) فاصله بگیرند. اما اگر به عرضه‌های اخیر فولادی‌ها در بورس کالا توجه داشته باشیم ضعف چشم‌گیر تقاضا مشخص است.

علت اصلی التهاب بازار فولاد همان علت التهاب سنگین اقتصاد کشور بود. به این ترتیب به دنبال اوج‌گیری انتظارات تورمی و رشد مداوم نرخ دلار تقاضای سفته‌بازی برای فولاد افزایش یافته بود. حالا اما وضعیت متفاوت است. انتظار تورمی به صورت محسوسی افت کرده است و در این میان دلار نیز در مسیر نزولی قرار گرفته است و همین موضوع تقاضای سفته‌بازی را از بازار حذف می‌کند.

از طرفی انبارهایی که در ماه‌های گذشته پر شده بود نیز سمت عرضه را تقویت می‌کنند. همین موارد در کنار عرضه‌کامل محصولات تولیدی در بورس کالا می‌تواند باعث شود که محصولات در قیمت پایه معامله شوند. حال اگر دلار نیز به مسیر نزولی خود ادامه دهد در این میان علاوه بر اثر شیوه‌نامه باید به اثر افت دلار نیز در کاهش قیمت فروش توجه داشت. البته قیمت‌های جهانی رشدهای چشم‌گیری را به ثبت رسانده‌اند که می‌تواند اثر افت احتمالی نرخ دلار را پوشش دهد.

در شرایط کنونی همه امید به رایزنی‌ها در این خصوص بسته شده است و باید منتظر ماند که سرنوشت این بخشنامه به کجا می‌رسد. همچنین فارغ از موارد بالا و انتظارات ذکرشده از آینده عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بر اساس شیوه‌نامه جدید اگر بنا بر اجرایی شدن این بخشنامه از ابتدای هفته گذشته باشد می‌توان اثر واقعی را در عرضه‌های بورس کالا مشاهده کرد.

منبع: بورسان

ارسال نظر