|
کدخبر: 137563

اتمام هفته خوش فولادی‌های بورس

بورس تهران معاملات امروز چهارشنبه را با رشد بیش از ۱۰هزار واحدی شاخص کل به پایان برد و به این ترتیب بازدهی خود در این هفته را به ۱.۶ درصد محدود کرد. هر چند نوسان ثبت شده در این بازار طی هفته جاری چندان قابل توجه نبود، اما نکته مهم در معاملات امروز بازگشت فولادی‌ها به مدار مثبت بود.

معدن اتمام هفته خوش فولادی‌های بورس

در حالی گروه فلزات اساسی فعال در بورس به دنبال ابلاغ شیوه ‌نامه دستوری جدید دولت برای تنظیم بازار فولاد از روز شنبه، با روندی نزولی مواجه شده بود که سرانجام آخرین روز کاری را با روندی معکوس سپری کرد.

به طوریکه طی معاملات امروز شاهد رشد قیمتی در بیشتر نمادهای گروه بودیم. در این راستا جلسه امروز معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با ذینفعان ابلاغیه فولادی مزبور جلسه‌ای خواهد داشت تا در خصوص شیوه نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد به بحث بپردازند. بر این اساس ساعت ۱۵ امروز چهارشنبه، جلسه ایی برای بررسی این موضوع در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود. در جلسه مزبور اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع وزارت صنعت، خداد غریب پور مدیرعامل ایمیدرو، جعفر سرقینی مدیرعامل شرکت اسکوتک، حسین سلاح وزری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا، بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد، رضوی نیک رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه، محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان و احمد خوروش مدیرعامل فولاد سپید فراب کویر حضور دارند. یادآور می‌شود تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از این جلسه منتشر نشده و همچنان در انتظار نتیجه جلسه هستیم.

به هر حال خبر برگزاری این جلسه و بهبود نسبی در بازارهای جهانی از جمله مهم‌ترین مواردی بود که نمادهای فولادی و فلزی فعال در بورس را تحت تاثیر قرار داده و رشد نسبی در این گروه را رقم زد. در واقع وضعیت بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها به حدی بهبود یافته که بتواند تاثیر قابل توجهی بر روند بورس داشته باشد. البته باید عنوان کرد که امروز در بورس کالا خریدار قابل توجهی برای شمش فولادسازان وجود نداشت. همانطور که عنوان شد قرار است امروز تصمیماتی در این زمینه گرفته شود، اما جلسه مزبور بعد از اتمام بازار امروز بوده و به این ترتیب نتیجه این جلسه در معاملات روز شنبه هفته آینده نمود بیشتری خواهد داشت.

جزییات دقیق از معاملات آخر هفته

همانطور که عنوان شد معاملات امروز چهارشنبه با موجی مثبت در زمین فولادی‌ها همراه شد و در نهایت شاخص صنعت مزبور با رشد به کار خود پایان داد. به طوریکه شاخص گروه فلزی افزایش ۳.۳ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. هر چند رشد مزبور از زیان هفتگی نمادهای فولادی تا حدی کاست، ولی در نهایت عملکرد هفتگی بیشتر نمادهای گروه با نوسان منفی همراه شدند. به طوریکه فولاد مبارکه زیان ۷.۷ درصدی را ثبت کرد. زیان هفتگی فولاد کاوه جنوب کیش نیز به بیش از ۱۲درصد رسید. فولاد خوزستان نیز با نوسان منفی ۱۱درصدی به کار خود پایان داد. در این گروه ملی مس ایران توانست عملکردی مثبت را به نمایش گذارد و سودی بالغ بر ۷.۶ درصد را نصیب سهامداران کرد.

در میان نمادهای معدنی نیز امروز شاهد جوی منفی بودیم. به طوریکه نوسان منفی ۱.۶درصدی در چادرملو و توسعه معادن و فلزات و کاهش قیمت ۰.۶درصدی گل گهر در معاملات امروز رقم خورد. این در حالی است که دو لیدر گروه معدنی یعنی «کچاد» و «کگل» بازدهی مثبت در این هفته داشتند. نوسان مثبت هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب معادل ۸.۷ درصد و ۷.۵درصد بود. در این گروه بیشترین بازدهی هفتگی به نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور تعلق گرفت که توانست سودی بالغ بر ۱۷درصد را به سهامداران اعطا کند.

در میان خبرهای مهم شرکتی نیز گل گهر از تصمیم هیات مدیره به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه به میزان ۳۴ درصد خبر داد. بر این اساس، «کگل» پیرو تصمیمات مجمع فوق العاده ۹ اردیبهشت امسال مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از ۴.۸ به ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از ۷.۴۴ به ۱۰ هزار میلیارد تومان اقدام کند. تامین مالی «کچاد» در صورت موافقت سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی اعمال می‌شود تا صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های فرعی و وابسته و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر، تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز جهت خرید سنگ آهن، اجرای طرح‌های توسعه ای، زیر ساختی و بهبود کیفیت شود.

همچنین امروز گزارش عملکرد ماهانه شرکت چادرملو بر سایت اطلاع رسانی کدال قرار گرفت؛ براین اساس، «کچاد» در دوره آبان از فروش داخلی و صادراتی فولاد، آهن اسفنجی، گندله، آپاتیت، سنگ دانه بندی، کنسانتره آهن بالغ بر ۲.۶ هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است. به این ترتیب چادرملو در عملکرد ۸ ماهه بالغ بر ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه قبل رشد ۹۸ درصدی داشته است. در این مدت بالغ بر ۶.۸ میلیون تن سنگ آهن، ۲.۴ میلیون تن گندله، یک میلیون تن آهن اسفنجی و ۶۵۲.۲ هزار تن شمش فولادی تولید شده است.

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر