|
کدخبر: 131477 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز باکارشناسان بورس مطرح شد:

پیش بینی بورس در هفته جاری/ بازار سرمایه در روزهای سرنوشت ساز و تاریخی

کارشناسان معتقند که روند این هفته بازار سرمایه مثبت خواهد بود و بورس درآستانه انتخابات امریکا روزهای سرنوشت‌سازی را پشت سر خواهد گذاشت.

بورس پیش بینی بورس در هفته جاری/ بازار سرمایه در روزهای سرنوشت ساز و تاریخی

بازار بورس هفته‌ای تلخ و تاریخی را به اتمام رساند. پیش از این کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کردند که بورس در هفتمین ماه سال روند صعود خود را از سر گیرد و به تعادل برسد. اما اینگونه نشد و بازار سهام با نزول و سقوط متوالی مواجه گردید و کف مقاومتی بارها شکسته شد.

بازاری که در دو هفته گذشته به شکل عجیبی نزولی بود و شاخص کل با از دست دادن حمایت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ریزش کرد و فشار عرضه و صف‌های فروش در بیشتر نمادهای شاخص‌ساز باعث ریزش شاخص کل شد.

بورس در روزهای سرنوشت ساز

با این حال بازار در این هفته، روزهای سرنوشت‌سازی را طی خواهد کرد زیرا که انتخابات امریکا نزدیک است و کارشناسان روند این هفته را صعودی پیش‌بینی می‌کنند، در هفته جاری صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و بانکی صنایع، احتمالا پیشرو هستند.

در همین راستا خبرنگار سرویس بورس گسترش نیوز گفت‌وگویی را با کارشناسان بورس انجام داده است و نظرات آنها را درباره روند بازار سهام پرسیده است، برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

مسعود میرزا باقری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری گسترش نیوز درباره روند معاملات هفته گذشته گفت: در هفته‌ای که گذشت به دو موضوع برای بازار تا حدودی پاسخ داده شد، این دو موضوع شامل نرخ بهره و نرخ‌گذاری محصولات فولادی با تعیین سقف بود که مورد اول توسط ریاست بانک مرکزی با بی‌میلی مواجه شد و دومی توسط معاون اول ریاست جمهوری نهی شد! هرچند اظهار نظر‌ها غیررسمی بود اما تا حدودی به بازار دلگرمی داد.

مسعود

ترس حرفه ای‌ها کمتر شده

وی افزود: در کنار این موضوعات بازار با گزارشات بسیار جذابی از سوی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی مواجه بود. فولاد خوزستان، آریاساسول و پتروشیمی نوری و... گزارشات ۶ ماهه و همینطور عملکرد ماهانه بسیار خوبی داشتند. حالا ترس حرفه ای‌ها کمتر شده و عموما یا در بازار فعال‌اند و یا مترصد سرمایه‌گذاری مجدد در بازار هستند. در این بین نقش کمرنگ شرکت‌های حقوقی مثل سبدگردان‌ها و بازارگردانی‌ها و تامین سرمایه‌ها بسیار به چشم می‌آید.

میرزاباقری افزود: در بازار شایع شده بازیگران اصلی در بسیاری از سهام کوچک و متوسط که صف‌های فروش قفل شده دارند و در حد حجم مبنا معامله نمی‌شوند دستکاری می‌کنند البته برای حمایت! به این صورت که صف‌های سنگین فروش به لحاظ روانی رغبتی برای خریدار ایجاد نمی‌کند و با عدم معامله، حجم مبنا تکمیل نشده و قیمت‌های پایانی افت نمیکند!

این کارشناس بازار بورس در پایان بازار را در هفته پیش رو اینگونه پیش‌بینی کرد: با توجه به استراتژی بازیگران سهام کوچک متوسط و گزارشات درخشان شرکت‌های بزرگ و با تکمیل اصلاح سهام بزرگ، احتمالا این هفته در شرکت‌های کوچک و بزرگ شاهد کاهش صف‌ها و روان شدن معاملات خواهیم بود.

بورس مرز روانی را به سمت پایین ردکرد

یوسف کاووسی کارشناس پولی و بانکی نیز اینچنین روند بازار بورس را تشریح کرد: شاخص بورس در آخرین روز هفته معاملاتی با ریزش همراه و منفی بود، البته نیز در تمام طول هفته به نحو بی‌سابقه‌ای شاخص منفی بود.

وی افزود: مهم‌ترین اتفاق بازار این بود که شاخص قله ۱۳۰۰را به سمت پایین شکاند و مرز روانی را به سمت پایین ردکرد. البته تحریم هفته قبل امریکا که نفتی‌ها و پتروشیمی‌ها را تحریم کرد رد این امر بی‌تاثیرنبود و زمزمه این تحریم ها ازاول هفته شنیده میشد.

کاووسی

مدیرکل سابق بازرسی بانک مرکزی در پایان اظهار کرد: البته با توجه به اجازه شورای رقابت به خودروسازان برای افزایش قیمت حداقل ۳۰ درصدی برای سه ماهه پاییز، هفته گذشته نماد‌های خودرویی طرفدار بیشتری پیداکرد.

پیش‌بینی‌ها به واقعیت بدل شد

ولی آنچه مهم است و قابل ذکر این است که سخن واظهارنظر کارشناسان مبنی بر صعود غیر واقعی سهام از ابتدای سال به درستی پیش‌بینی شده بود.

تاکید می‌شود که بازار سرمایه در حالی فعالیت خود را امروز آغاز می‌کند که شاخص در کف حمایتی قرار دارد و با عقب‌نشینی‌های پی در پی به کانال یک میلیون و دویست هزار واحد ورود کرده است.

ارسال نظر