|
کدخبر: 124286

نیاز فعلی بازار بورس چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگرنهاد‌ها و حقوقی‌ها در شش ماه نخست عرضه‌های معقولی داشتند می‌توانستند تا حدودی از روند هیجانی و غیر منطقی این روزهای بازار سرمایه را کم کنند.

امیرعلی امیر باقری کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل ریزش بازار سرمایه طی یک ماه گذشته اظهار کرد: بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۹ با رشد چشمگیری مواجه شد، اما این رشد به گونه‌ای بود که هیجانات افراد تازه وارد بر معاملات منطقی بازار سرمایه تاثیر گذاشت.

وی بیان کرد: هرگونه واگرایی میان قیمت سهام و ارزش آن در بازار سرمایه جبران می‌شود، اما نکته‌‌ای که حائز اهمیت است این که واگرایی در بازار با عمق اصلاح رابطه‌ی مستقیمی دارد و اگر نسبت واگرایی در بازار سرمایه زیاد شود به همان میزان بر شدت و دامنه اصلاح اثر می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حمایت‌ها را می‌توان از ابعاد مختلفی در بازار سرمایه مورد بررسی قرار داد به گونه‌ای که اگر از دولت فقط انتظار تزریق نقدینگی صرف به بدنه بازار داشته باشیم، نتیجه آن ظاهرآرایی و جلوگیری از اصلاح بازار سرمایه است.درنهایت رابطه مستقیم ریسک و بازده در میان مدت و بلندمدت خدشه دار شده و تعادل بازار از میان می‌رود.

امیر باقری افزود:، به عنوان مثال اگر حمایت‌های دولت از جنس وضع قوانین منطبق بر بازار آزاد و عرضه و تقاضای واقعی باشد، نه تنها سبب افزایش حجم نقدینگی و تورم نمی‌شود بلکه گامی عملی در جهت تحقق شعار "جهش تولید " نیز خواهد بود.

بزرگ نمایی درباره حمایت‌ها

وی اظهار کرد: سیر اخبار و اتفاقی که هفته گذشته منتشر شد به گونه‌ای بود که رسانه‌ها تا حدودی در رابطه با حمایت دولت و حقوقی‌ها از بازار سرمایه بزرگ نمایی کردند و همین موضوع سبب شد تا برخی از سهامداران تصور تزریق مستقیم منابع صندوق توسعه ملی و منابع دولتی را به بازار سرمایه داشته باشند، در حالی که دولت با توجه‌ای به کسری بودجه‌ای که دارد در نهایت عرضه‌کننده و فروشنده اوراق و سهام خواهد بود.

امیر باقری گفت: در شش ماه نخست سال تناسبی بین سرمایه وارد شده و ورود افراد جدید به بازار وجود نداشت همچنین بازارگردانان، اشخاص و نهاد‌های حقوقی تا حدودی از نقش خود در منطقی ساختن روند بازار غافل بودند در صورتی که اگر نهاد‌ها و اشخاص حقوقی در آن مقطع زمانی عرضه‌های معقولی داشتند می‌توانستند از روند هیجانی و غیر منطقی بازار سرمایه بکاهند تا امروز شاهد ریزش شدید بازار سرمایه نباشیم.

نیاز بورس درحال‌حاضر

وی بیان کرد: درحال‌حاضر بورس نیاز به بازارگردانان هماهنگ با سیاست‌های راهبری در بازار سرمایه دارد.دولت هم باید حمایت عملی خود را از واقعی‌سازی قیمت‌ها و سیاست بازار آزاد نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان تاثیرپذیری بازار از اخبار و شایعات گفت: اخبار مثبت و منفی در کوتاه مدت می‌توانند باعث نوساناتی در بازار شود.هرچند در بلند مدت تنها واقعیات اقتصادی بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

امیر باقری در خصوص خبر‌های اخیر در رابطه با تشدید تحریم‌ها و تاثیر آن بر بازار سرمایه بیان کرد: اخبار تحریم‌ها جدید نیست و انتشار مجدد آن اهداف سیاسی داشته و چندان تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: طی هفته‌ای که گذشت عمدتا اشخاص حقیقی در ابتدای بازار شروع به خرید سهام کردند، در این میان حقوقی‌ها نیز با آنها همراهی کردند، اما بیشترین حجم خرید توسط خود حقیقی‌ها انجام شد.

وی تصریح کرد: حقوقی‌ها و دولت با بازی‌ خبری سعی در هدایت نقدینگی اشخاص حقیقی برای حمایت از بازار دارند.

امیر باقری در خصوص افزایش عرضه‌های دولتی در بازار سرمایه گفت: درسال‌های گذشته حدود ۹۰ درصد تامین مالی کشور بطور سنتی از طریق بانک‌ها و ۱۰ درصد توسط بازار سرمایه انجام می‌شد، اما درحال‌حاضر به دلیل کسری بودجه دولت و اقبال عمومی به بازار سرمایه این نسبت‌ها تغییر کرده و دولت قصد دارد از بازار سرمایه برای ترمیم بودجه کشور استفاده کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر