|
کدخبر: 124276

تصویر فعلی مردم از بازار بورس / ریزش ها ادامه می‌یابد؟

عضو شورای‌عالی بورس اظهارکرد: امید جدی عمومی به افزایش شاخص در کوتاه مدت وجود ندارد و کسانی که سه ماه پیش می‌گفتند شاخص تا ۳ میلیون واحد بالا می‌رود، امروز می‌گویند در همین اعداد باید خارج شویم و ممکن است اصلاح و ریزش طولانی‌تری در پیش باشد.

سعید اسلامی درباره وضعیت بازار سرمایه و دلایل ریزش‌های چند روز گذشته اظهارکرد: اظهار نظر درباره وضعیت امروز بازار پیچیده است، به طور قطع بخشی از ریزش‌ها به دلیل جو روانی حاکم در بازار است اما این ریزش تنها یک دلیل ندارد و برای بروز شرایط حال حاضر دلایلی را می‌توان ذکر کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد موضع ایران در نظام بین‌المللی کمی در این شرایط بازار اثر‌گذار بوده اگرچه معتقدم بخش بزرگی از این موضوع به لحاظ بنیادی در بازار هضم شده بود اما می‌تواند تاثیر روانی در محدوده‌های زمانی داشته باشد.

عضو شورای‌عالی بورس افزود: موضوع اثرگذار دیگر رسیدن به موعد مسائل حسابرسی و حسابداری کارگزاری‌ها در پایان شهریور است که عملا اعتبارات را محدود می‌کند. ارزش دلار هم می‌تواند در بازار تاثیر داشته باشد اما به نظر می‌رسد که بازار نسبت به برخی اخبار دیر و نسبت به اخباری هم زودتر واکنش نشان می‌دهد یعنی اگر قیمت دلار در روزهای آینده همچنان صعودی باشد ممکن است که اثر جبران‌کننده آن در بازارها فعال شود.

تصویر فعلی از بازار بورس

اسلامی با اشاره به نقش مهم زیرساختارهای بازار اظهارکرد: درحال‌حاضر تعداد زیادی از بازیگران بازار پذیرفته‌اند که بازار در دوران اصلاح است و برخلاف اینکه در روزهای اول اصلاح، گفته می‌شد نگران نباشید و این جو روانی زودگذر است اما امروز عده‌ای تصمیم دارند با همین اعداد از بازار خارج شوند. بنابراین امید جدی عمومی به افزایش شاخص در کوتاه مدت وجود ندارد و کسانی که سه ماه پیش می‌گفتند شاخص تا ۳ میلیون واحد بالا می‌رود، امروز می‌گویند در همین اعداد باید خارج شویم و ممکن است اصلاح و ریزش طولانی‌تری در پیش باشد.

وی تاکید کرد: این تصویری است که در عموم از شرایط بازار سرمایه وجود دارد.

این عضو شورای‌عالی بورس با بیان اینکه معتقدم درحال‌حاضر در بازار سهم‌های ارزنده هم وجود دارد و همچنان برخی از سهم‌ها گران هستند، ادامه داد: یکی از دلایل افت سهام برخی از شرکت‌ها قفل شدگی نماد شرکت‌های دیگر است چراکه عده‌ای که به نقدینگی نیاز دارند و نمی‌توانند نمادهای مسدود را بفروشند، نقدینگی خود را با فروش سایر نمادها تامین می‌کنند که این باعث کاهش قیمت سهام آنها می‌شود.

قیمت ها به کف رسید؟

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌ها درحال‌حاضر به کف رسیده‌ است، گفت: معتقدم بازار همچنان دارای سهم‌های گران و ارزنده است با افت قیمت، سهام برخی از شرکت‌ها ارزنده محسوب می‌شوند البته تمام این موضوعات وابسته به شرایط اقنصاد کلان است. اینکه مردم منتظر افزایش نرخ دلار هستند تا بازار برگردد، خبر خوبی نیست. بنابراین مفهوم خبرهای خوب در اقتصاد معادل خبرهای خوب در بازار سرمایه نیست و این ریسک بسیار زیاد بازار سرمایه را نشان می‌دهد.

منبع: ایلنا
  • 1 ارسالی در

    اینها هستند کارشناسان این مملکت

ارسال نظر