|
کدخبر: 115082

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۱۹)

بازار بورس تهران امروز پس از چند روز تعطیلی شروع پرقدرتی داشت و با رشد ۴۶ هزار و ۳۱۴ واحدی همراه شد که در نتیجه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به ۲ میلیون و ۸۰ هزار و ۵۰۶ واحد رسید.

بورس امروز در بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۱۹)

در کنار این رشد بورس اما اخبار خوبی هم در رابطه با سهام عدالت شنیده شد که صاحبان این سهام را با گزینه‌های تسهیلاتی مختلفی روبه‌رو می‌سازد، البته اگر این وعده‌ها نیز مانند فروش ۳۰درصد اول سهام عدالت باشد جای چندان امیدواری برای دارندگان سهام عدالت نخواهد بود اما اگر طرح‌های مطرح شده به درستی اجرا شوند، سهامداران می‌توانند از سهام عدالت خود به عنوان وثیقه وام نیز استفاده نمایند و به جای فروش سهام خود از تسهیلات بانکی برخوردار شوند.

کارشناسان بورس این هفته را برای بازار سرمایه هفته خوبی پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به اخبار مبنی بر گشایش اقتصادی از سوی مسئولان دولتی این گمانه زنی وجود دارد که احتمالا بورس تهران کماکان با صعود ارزش معاملاتی مواجه باشد. البته یک اتفاق جالب توجه دیگری نیز رخ داده که ممکن است از هجوم سرمایه‌های سرگردان به بورس بکاهد، چرا که طبق بررسی‌های آماری بازار ارز سوددهی به مراتب بیشتری نسبت به بازار بورس و حتی طلا داشته است. این در حالی است که یکی از دلایل سرازیر شدن نقدینگی جاری جامعه به بورس، پیشی گرفتن این بازار از رقبای ارزی و طلایی خود بود. اما حالا بورس بازهای تازه کار با این اختلاف فاحش در میزان سوددهی مواجه شده‌اند و ممکن است مسیر خود را از سمت بازار سرمایه به سوی خرید و فروش ارز تغییر دهند.

شروع پرقدرت بورس

در آغاز معاملات امروز بازار سهام شاخص کل بورس در کمتر از یک ساعت بیش از ۲ درصد رشد داشت تا به روند صعودی هفته قبل خود ادامه دهد. در آغاز معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با رشدی حدود ۴۵ هزار واحد در کمتر از یک ساعت روند صعودی هفته گذشته خود را ادامه داد. رشد ۲٫۲ درصدی شاخص کل در حالی رخ داد که شاخص کل هم‌وزن کمتر از یک درصد رشد داشت.

نخستین شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت وارد بورس شد

نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی به عنوان نخستین شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بورس اوراق بهادار تهران درج شد. شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی با سرمایه ۶۱۳۹۹ میلیارد ریال با نماد «وسِخُراج» (Vasekhoraj) در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. این شرکت به عنوان نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و پانصد و چهل و هفتمین شرکت در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران گروه « سرمایه‌گذاری‌ها» و بخش« سایر واسطه‌گری‌های مالی» با کد صنعت ۵۶۹۹ و در نماد « وسخراج» درج و از امروز(شنبه) نماد آن آماده انجام معامله خواهد بود.

بازار ارز از بورس و طلا سبقت گرفت

در هفته دوم مرداد۱۳۹۹، بازار ارز پر سودترین بازار مالی کشور بود به نحوی که ارزش دلار ۸.۷درصد و یورو نیز با ۱۱درصد افزایش مواجه شد. طی این هفته قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ۲۰۵۰۰ به ۲۲۳۰۰ و یورو از ۲۳۵۰۰ به ۲۶۱۰۰تومان رسید. بورس با ۶.۸درصد رشد مثبت سومین بازار پربازده این هفته بود؛ شاخص بورس از ۱، ۹۰۴، ۳۲۴ به ۲، ۰۳۴، ۱۹۲ افزایش یافت.

سهام عدالت وثیقه وام می‌شود؟

حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، با توضیح در مورد جزییات معامله سهام نخستین شرکت استانی سهام عدالت در بورس، از امکان فروش بخشی از سهام عدالت به روش غیرمستقیم در بورس خبر داد. حسین فهیمی شب گذشته در گفت‌وگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس از امروز(شنبه) گفت: در این راستا سهام شرکت سرمایه‌گذاری استان سهام عدالت خراسان جنوبی به عنوان نخستین شرکت استانی سهام عدالت در بازار سرمایه قابل معامله خواهد بود.

بانک یا کارگزاری ؛ دو راه برای فروش سهام عدالت

سهامداران سهام عدالت برای فروش سهامشان دو راه در مقابل خود می‌بینند، آنها می‌توانند درخواست فروش سهام خود را از طریق بانک یا کارگزاری‌ها ثبت نمایند، تفاوت این دو راه فروش در چیست؟ درحال‌حاضر دو روش فروش پیش‌روی سهامداران سهام عدالت قرار دارد و سهامداران می‌توانند مسئولیت فروش سهامشان را به بانک یا کارگزاری‌های بورسی واگذار کنند؛ اما تفاوت این دو روش چیست؟

شرایط دریافت وام برای صاحبان سهام عدالت اعلام شد

عباس معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد در ارتباط با شرایط تعلق تسهیلات به دارندگان سهام عدالت گفت: بانک‌ها معادل ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را وام با نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت ۳ ساله به متقاضیان پرداخت می‌کنند. عباس معمار نژاد در نشست خبریِ ارائه کارت اعتباری با وثیقه‌گذاری سهام عدالت با اشاره به اینکه وجوه ۹۶درصد درخواستهای فروش سهام عدالت به حساب متقاضیان واریز شد، گفت: ۵۶۰۰ میلیارد سفارش فروش سهام عدالت به سیستم بانکی کشور ارائه شد.

پیش‌بینی بازار بورس در این هفته

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار بورس بر ادامه روند صعودی بازار سرمایه به صورت ملایم‌تر گفت: در هفته جاری شاهد افزایش هیجان از سوی خریداران و فروشندگان خواهیم بود، اما همچنان روند صعودی بازار حفظ شده و در کنار آن، بازار اصلاحی را تجربه خواهد کرد. شاخص بورس در بازار هفته گذشته بعد از مدت‌ها مقاومت برای ورود به کانال دو میلیون واحد، در نهایت در روز یکشنبه (۱۲ مرداد ماه) به این کانال راه پیدا کرد و بار دیگر به رکوردی تاریخی در معاملات خود دست یافت.

بورس سبز و بی‌نظیر پایان یافت

​شاخص کل بورس در روز یکشنبه ۱۹ مرداد و در پایان معاملات با رشد ۴۶ هزار و ۳۱۴ واحدی همراه شد و به ۲ میلیون و ۸۰ هزار و ۵۰۶ واحد رسید. شاخص هم وزن امروز نیز همانند شاخص کل رشد داشت و با ۱ هزار ۴۴۹ واحد عدد ۵۳۳ هزار و ۳۰۷ واحد را نشان داد.

ساعات معاملات بورس افزایش یافت

علی صحرائی مدیرعامل بازار بورس تهران در ارتباط با افزایش ساعات معاملات بازار سهام گفت: تا پایان هفته ساعت‌های معاملاتی تا ساعت ١٥ افزایش می‌کند. علی صحرائی - مدیرعامل بورس تهران - در گفت‌وگو با برنامه رادیویی اظهار کرد: اوضاع بورس خوب است و مردم هم استقبال خوبی داشته اند؛ البته پول‌های خرد مردم جریانی متفاوت از نقدینگی را فراهم کرده و توسعه طرح‌های کشور هم کمک می‌کند.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها