|
کدخبر: 113805

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

کام بورسی‌ ها کماکان شیرین است (۹۹/۰۵/۱۲)

بالاخره روز موعود بورسی‌ها فرارسید و شاخص بازار سرمایه تهران به کانال دو میلیون واحد وارد شد. این میزان از رشد شاخص به قدری عجیب است که اگر سال گذشته به تحلیل گران بازار بورس میگفتید شاخص کل از مرز دو میلیون واحد هم خواهد گذشت، در بهترین حالت نیشخندی می‌زدند و میگفتند امکان ناپذیر است.

بورس کام بورسی‌ ها کماکان شیرین است (۹۹/۰۵/۱۲)

در ابتدای معاملات امروز شاخص کل بازار سرمایه با رشدی ۳۳هزار واحدی روبه‌رو شد اما همچنان نتوانسته بود رکورد روزهای قبل خود را شکسته و از ۲میلیون واحد نیز فراتر رود، تا اینکه بالاخره در همان ساعات اولیه روز کاری بورس، همان اتفاقی که غالب کارشناسان بازار بورس تهران انتظارش را می کشیدند رخ داد و شاخص کل بازار سرمایه به ۲ میلیون و ۴ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. هرچند در روزهای اخیر بسیاری از تحلیلگران اقتصادی این رکوردزنی تاریخی را پیش‌بینی کرده بودند اما این امر باعث کاهش هیجان انگیز بودن این رویداد مهم اقتصادی در بین اهالی بورس نشد. روند صعودی شاخص متوقف نشد و با شیب بسیار ملایمی تا آخرین لحظات کاری بورس ادامه یافت تا حدی که در پایان معاملات بازار سرمایه، شاخص کل به ۲ میلیون و ۴ هزار و ۹۹۹ واحد نیز رسید. حال باید منتظر ماند و دید که این روند افزایشی ارزش بورس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آیا هشدارهای برخی کارشناسان مبنی بر شکستن حباب بورس به واقعیت می‌پیوندد یا خیر؟!

در کنار رکوردشکنی بازار بورس، سهام عدالت نیز به کانال بیست میلیون تومانی ورود کرد تا پس از چند روز کاهش قیمت باز هم روند افزایش ارزش خود را از سر بگیرد. اخبار دیگری نیز امروز بین فعالان حوزه بورس داغ بود من جمله برنامه عرضه‌ اولیه در روزهای آینده و همچنین ادامه عرضه سهام شستا تا پایان امسال که توسط یکی از اعضای هیات مدیره تامین اجتماعی اعلام شد.

بورس به رویای دیرین رسید

شاخص کل بورس در نخستین ساعت معاملات و تا زمان تنظیم این خبر با رشد ۴۲ هزار ۷۶۵ واحدی روبه‌رو شد. شاخص کل بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد روبه‌رو شد و تا ساعت ۱۰ صبح (یکشنبه، ۱۲ مرداد) با رشد ۴۲ هزار و ۷۶۵ واحدی روبه‌رو و به ۲ میلیون و ۴ هزار و ۳۸۷ واحد رسید.

ارزش روز سهام عدالت (۹۹/۰۵/۱۲)

ارزش روز سهام عدالت به کانال ۲۰ میلیون تومانی وارد شد. ارزش برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت در پایان معاملات روز شنبه با رشد ۴۹۵ هزار و ۴۵۲ تومانی نسبت به روز کاری قبل به ۱۹ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۱۶ تومان رسید. در پی صدور دستور آزادسازی سهام عدالت، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با راه‌اندازی سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت اقدام به ارائه جزییات دارایی واقعی سهام عدالت مشمولان به‌تفکیک شرکت‌های بورسی و ارائه تعداد و ارزش هر سهم آنها کرد.

ثبت سفارش عرضه اولیه جدید بورسی آغاز شد

ثبت سفارش آفلاین عرضه اولیه شاروم در حالی آغاز شده که این عرضه اولیه با نقدینگی مورد نیاز ۲۵ هزارتومانی کم‌هزینه‌ترین عرضه اولیه امسال خواهد بود. براساس اطلاعیه کارگزاری‌ها ثبت سفارش آفلاین عرضه اولیه «شاروم» از امروز آغاز شده است. در این عرضه اولیه که روز سه‌شنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۷ انجام خواهد شد، هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۴۰ سهم در بازه قیمتی ۶۲۰ تا ۶۳۰ تومانی سفارش دهد که معادل ۲۵ هزار تومان خواهد بود. البته با توجه به میزان مشارکت بالای ۵ میلیون در عرضه‌های اخیر به نظر نمی‌رسد بیشتر از ۱۷ سهم به هر نفر برسد که ۱۰ هزار تومان نقدینگی نیاز خواهد داشت.

برترین شرکت‌های بورس تهران کدامند؟ +لیست

در بازار بورس تهران شستا توانسته با پشت سر گذاشتن فارس و پشت سر فولاد رقابتهای بازار سرمایه تهران را داغتر از قبل کند. درست در زمانی که سهام اپل با افزایش ۷/ ۱ درصدی به رکورد جدیدی دست یافت و با پشت سر گذاردن کنسرسیوم نفتی آرامکوی عربستان سعودی، به بزرگ‌ترین شرکت در سطح جهان بدل شد، در بورس تهران نیز «شستا» پس از رالی ۱۰۰ روزه توانست «فارس» را پشت سر گذاشته و پس از «فولاد»، عنوان بزرگترین شرکت بازار سهام را از آن خود کند.

رشد بازار بورس ادامه دارد؟

بازار سرمایه همزمان درحالی که یکی از رشدهای بلندمدت تاریخی خود را تجربه می‌کند، در سطوحی دیگر برای توضیح و تبیین تئوریک آن دیدگاه‌های مختلفی از کارشناسان این حوزه اقتصادی ابراز می‌شود. تئوریزه کردن مسئله بازار سرمایه ایران شاید در بدنه آکادمیسین‌ها به دلایلی مانند نبود آمارهای کافی و همین‌طور شرایط تاریخی متفاوت آن به این زودی میسر نباشد، اما کارشناسان در نقطه‌ای که به قیمت‌ها و معیشت مرتبط می‌شود خود را به ارائه تبیینی نظری ملزم می‌کنند تا شاید از این طریق سیاست‌گذار را به سمت تدوین اقداماتی باثبات‌کننده رهنمون شوند.

بورس امروز چگونه پایان یافت؟

​شاخص کل بورس در روز یکشنبه ۱۲مرداد و در پایان معاملات هفته با رشد ۴۳ هزار و ۳۷۷ واحدی همراه شد و به ۲ میلیون و ۴ هزار و ۹۹۹ واحد رسید. شاخص هم وزن امروز نیز همانند شاخص کل رشد داشت و با ۸ هزار ۴۱۲ واحد عدد ۵۲۶ هزار و ۵۴۰ واحد را نشان داد.

فرصتی برای خرید سهام سودآور

دوره اصلاح می‌تواند فرصتی مناسب برای خرید باشد. وقتی سهامدار در کف دوره اصلاح خرید می‌کند مطمئن است که ارزش سهام به زودی به سود قبلی خود باز می‌گردد. اصلاح و ریزش، دو اصطلاح بنیادی بازار سرمایه هستند. عدم درک معنای دقیق این دو پدیده بورسی به تصمیم‌گیری اشتباه سهامداران و ضرردهی منجر می‌شود. در ادامه به تفاوت بین این دو مفهوم، نگاهی می‌اندازیم.

عرضه سهام شستا تا پایان سال ۹۹ ادامه دارد

مرتضی لطفی عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با اشاره بر اینکه بیش از ۸۵ درصد از منابع این سازمان در بازار سهام تهران سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: ۱۵ درصد از دارایی‌ها و سایر منابع نیز تا پایان سال ۹۹ باید وارد این بازار شود. د مرتضی لطفی روز یکشنبه در گفت‌وگویی افزود: درآمد سازمان تامین اجتماعی به طور متوسط در هر ماه برابر با ۱۲ هزار میلیارد تومان است که در صورت عدم وصول اعتبار با کسری بودجه مواجه می‌شود؛ مخارج جاری نیز ۱۱ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است که در سال ۹۹ سازمان تامین اجتماعی را با کسری هزار میلیارد تومانی روبه‌رو کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها