|
کدخبر: 114286

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بورس چه خبر بود؟ (۹۹/۰۵/۱۴)

امروز شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با نوسان در کانال یک میلیون و ۹۰۰هزار واحدی روبه‌رو بود و با وجود شروع عرضه اولیه نماد «شاروم»، اما تاکنون شاهد جهش خاصی در شاخص کل بورس نبوده‌ایم.

بورس امروز در بورس چه خبر بود؟ (۹۹/۰۵/۱۴)

ساعاتی قبل فرهاد دژپسند وعده ورود ۵۰ شرکت جدید به بازار بورس را نیز داد. در این شرایط نه چندان با ثبات بورس اخباری پیرامون سهام عدالت نیز منتشر شد که سردرگمی دارندگان سهام عدالت را بیشتر کرد.

صاحبان سهام عدالت از روزی که طرح آزادسازی این سهام برای فروش (تا سقف ۳۰ درصد) به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا به این لحظه دچار سرگردانی و بلاتکلیفی بوده‌اند و متاسفانه هیچ مقام مسئولی توضیحات دقیق و قابل لمسی را ارائه نمی کند. تنها وعده‌ای که داده شده از سوی حسن روحانی بود که دارندگان سهام عدالت را برای آزادسازی فروش ۳۰درصد دوم در روز عید غدیر حواله داد. روحانی در حالی این وعده را داده است که بسیاری از فروشندگان ۳۰ درصد اول سهام عدالت هنوز موفق به دریافت مبالغ حاصل از فروش نشده‌اند و کارگزاری‌ها نیز پاسخگوی این وضعیت نیستند. دیروز هم خبری مبنی بر تشکیل بازار سیاه برای خرید و فروش سهام عدالت در رسانه‌ها منتشر شد که باعث متلاطم تر شدن این حوزه نیز شد، طبق گزارشات گسترش نیوز بسیاری از فروشندگان سهام عدالت در بازار سیاه، با گرو گذاشتن کارت ملی و کارت بانکی شان قادر به دریافت مبالغ شده‌اند چرا که دلالان از دریافت مبالغ حاصل از فروش اطمینان ندارند و به همین جهت ( با وجود پرداخت مبالغ به مراتب کمتر از ارزش اعلام شده سهام عدالت) مدارکی از فروشنده را به عنوان گرو نزد خود نگاه میدارند تا اگر کارگزاری‌ها مبالغ را پرداخت نکردند، وجوه واریزی به حساب فروشندگان را باز پس بگیرند. چنین شرایطی که حاصل بی‌تدبیری و در مقاطعی بی‌ عملی مسئولان است تنها باعث تشویش اذهان این دسته از سهامداران شده که تخمین زده می‌شود بیش از ۶۰درصد جامعه را شامل می‌شوند.

بازار بورس‌های جهانی اما برخلاف بورس تهران روز سبزی را پشت سر گذاشتند و تقریبا همگی (از شرق آسیا تا امریکای شمال) با افزایش شاخص کل مواجه بودند که به زعم بسیاری از کارشناسان همین امر موجب رونق اقتصادی در کشورهای کرونا زده نیز خواهد شد و اگر اتفاق عجیب دیگری رخ ندهد، آرام آرام باید شاهد پا گرفتن دوباره بازار سرمایه در جهان باشیم.

بزرگان بورس ۹۹ را بشناسید

بررسی‌های آماری از جابه‌جایی بزرگ در لیست بزرگان بورس پس از رشد ۲۹۰ درصدی بورس در امسال حکایت دارد. از این رو سه گروه چند‌رشته‌ای صنعتی، خودرو و فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال ۹۹ در کانون توجه بورس‌بازان حقیقی قرار داشته و از این رو با بیشترین رشد ارزش بازار همراه شدند. از این رو توانستند جایگاه خود را در لیست گروه‌های بزرگ بازار ارتقا دهند. در مقابل پتروشیمی‌ها با وجود کاهش ارزش بازار همچنان بزرگ‌ترین گروه بورسی هستند.

جزییات دو عرضه اولیه در هفته جاری

امروز و فردا عرضه اولیه نماد "شاروم" در فرابورس و نماد "امین" در بورس آغاز خواهد شد. سهام شرکت پتروشیمی ارومیه (سهامی عام) در تاریخ ۲۷ اسفندماه سال گذشته توسط هیات پذیرش اوراق بهادار در بازار دوم فرابورس پذیرش شد و بر این اساس این شرکت امروز ۸۴ میلیون سهم خود (معادل ۱۵ درصد از کل سهام شرکت) را از طریق عرضه اولیه و با نماد «شاروم» وارد بورس می‌کند.

طرح جدید دولت برای بورس

در لایحه جدید دولت که به مجلس رفته است، شرکت‌هایی که افزایش سرمایه بدهند و سهامداران فعلی آنها هم از حق تقدم خودشان صرفنظر کنند؛ معادل ۲۰ درصد افزایش سرمایه آنها مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد شب گذشته علاوه بر اینکه اعلام کرد: «۵۰ شرکت خصوصی تا پایان امسال بورسی می‌شوند» از یک لایحه جدید دولت برای بورس خبر داد. وی در این مورد گفته است: یک لایحه دو فوریتی به مجلس داده شده که امیدواریم طی همین هفته، دو فوریت آن به تصویب برسد و آن این است که شرکت‌هایی که افزایش سرمایه بدهند و سهامداران فعلی آنها هم از حق تقدم خودشان صرف‌نظر کنند؛ معادل ۲۰ درصد افزایش سرمایه آنها مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

بورس ریخت

در آغاز معاملات امروز بورس روندی نزولی را در پیش گرفت و با توجه به اینکه در مرحله پیش‌گشایش بازار حجم صف تقاضا از حجم عرضه بیشتر بود و انتظار بر این بود که بازار با روندی صعودی آغاز شود ولی برخلاف انتظارات بازار شروع به کار کرد. امروز شاخص همچون روز گذشته روندی نزولی را در پیش گرفت و با افت ۴ هزار و ۷۲۲ واحدی به عدد ۱ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۶۱۸ واحدی رسید.

تکلیف جاماندگان سهام عدالت چیست؟

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی، با تکذیب موضوع جاماندگان سهام عدالت گفت: از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شده‌اند ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدویت داریم زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود. فرهاد دژپسند در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: ​ در این موضوع بحث امکان‌پذیری مطرح است سهام عدالت زمانی که عملیاتی شد قرار بود برای یک دوره ۱۰ سال‌های از محل سود تسویه شود، اما همه سهام از محل سود تسویه نشد جز نهاد‌های تحت پوشش بنابراین سهام ۵۰۰ هزار تومان، ۴۸۰ هزار تومانی و... داریم.

بورس میزبان ۵۰ بنگاه خصوصی می‌شود

نایب رئیس اتاق ایران از پذیرش ۵۰ بنگاه خصوصی تا پایان سال در بورس خبر داد و گفت: تفاهمنامه‌ای بین شرکت بورس، فرابورس، جامعه حسابداران رسمی و اتاق ایران برای ایجاد پنجره واحد امضا خواهد شد. حسین سلاح ورزی، قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به دستور جلسه نود و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهارکرد: در این نشست درباره آخرین تحولات بازار سرمایه و تسهیل ورود بخش خصوصی به بازار سرمایه گفت‌وگو شد.

شاخص بورس تهران روی ریل سقوط

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز با افت منفی ۰.۱۱ درصد به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد سقوط کرده است. شاخص کل در معاملات امروز بورس تهران با سه هزار و ۲۰۰ واحد منفی به یک میلیون و ۹۹۰ هزار واحد رسید ولی شاخص هم وزن با هزار و ۳۰۰ واحد رشد به ۵۲۷ هزار و ۲۴۳ واحد رسید.

بزرگترین بانک‌های بورسی کدامند؟

در طول یک سال گذشته و علی‎رغم نوسانات اخیر بورس تهران، رشد زیادی در بازار سرمایه و گروه‌‌های زیرمجموعه آن روی داده، اما گروه بانکی یکی از دسته هایی است که در اغلب اوقات روند سودآوری آن رو به افزایش بوده ‎است. در طول یک سال گذشته و علی‎رغم نوسانات اخیر بازار سهام، رشد زیادی در بازار بورس و گروه‌‌های آن اتفاق افتاده، اما گروه بانکی یکی از گروه‌‌هایی است که در اغلب اوقات روند سودآوری آن صعودی بوده ‎است.

بانک‌ها در ایران تاثیرپذیری بسیار محدودی از نوسانات بازار جهانی و تغییر قیمت‌‌ها دارند که بر مزایای سرمایه‌گذاری در آنها می‌افزاید و درمجموع نسبت ریسک به بازدهی مناسبی برای سرمایه‎گذاران ایجاد می‌کنند. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که صنعت بانکداری با ارزش بازاری ۵۹۰ هزار میلیارد تومان پنجمین گروه بزرگ بازار محسوب شده و۶.۷درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد. این صنعت که در ۶ ماه و یک سال اخیر با بازدهی ۴۰۷ و ۷۱۰ درصدی مواجه بوده، بازدهی‌‌های به‎مراتب بالاتری را نسبت به شاخص کل بازار ثبت کرده که عملکرد جالب ‌توجهی است. همین مسئله با توجه به وضعیت صورت‌‌های مالی و زیان انباشته بسیاری از بانک‌ها بررسی عمیق‌تر این گروه را واجب می‌کند.

در این گزارش بعد از بررسی کامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، سراغ سه شاخص مهم برای عملکرد بانک‌ها رفته و در آن عملکرد پنج بانک پربازده پارسیان، دی، سینا، گردشگری و اعتباری ملل را در یک سال اخیر با پنج بانک خاورمیانه، ملت، پست‌ بانک، کارآفرین و اقتصادنوین که بازدهی پایین‌تری نسبت به کل گروه داشته‌اند، مقایسه می‌کنیم.

صاحبان سهام عدالت جان به لب شدند

دارندگان سهام عدالت کماکان سرگردان هستند؛ آنهایی که روش مستقیم را برای فروش سهام انتخاب کرده‌ بودند علاوه بر سرگردانی، به نحوه فروش و واریز مبلغ فروش معترض هم هستند. دارندگان سهام عدالت سرگردانند؛ آنهایی که روش مستقیم را برای فروش سهام انتخاب کرده‌اند، علاوه بر سرگردانی، معترض هم هستند. این دسته به نحوه فروش و واریز مبلغ فروش سهام‌شان اعتراض دارند.

  • مهدی ارسالی در

    من با سرمایه اندکی که دارم عمده سهامم بن یادی و کار افرین و ارز آور میباشد لاکن ر شدی به انصورت نمیبینم مثلا فولاد مبارکه چرا سهمش قیمت پفک است ولی قیمت فلان سهم رانتی 20 برابر.چرا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها