|
کدخبر: 108935

پیش بینی وضعیت بازار بورس برای فردا (۱۸تیر)

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تا زمانی که نرخ ارز بالای ۲۰ هزار تومان، حمایت دولت و ورود نقدینگی به بازار سرمایه پابرجا باشند، بازار حرکتی خلاف حرکت این روزها نخواهد داشت.

بورس پیش بینی وضعیت بازار بورس برای فردا (۱۸تیر)

همانطور که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند پس از رکوردشکنی روز گذشته، از سرعت رشد شاخص کل طی معاملات امروز کاسته شد و به این ترتیب بازدهی ۱٫۶۸ درصدی را تجربه کرد. اما بازار سرمایه فردا در کنار سومین عرضه اولیه تابستان، «ولپارس» شاهد چه روندی خواهد بود؟

ایمان رئیسی، تحلیلگر حوزه بورس با اشاره به اینکه این روزها شاهد اتفاقات خاصی در بازار سرمایه هستیم، گفت: ارزش معاملات و حجم خالص خرید حقیقی‌ها که روزانه به بالای هزار میلیارد تومان می‌رسد اتفاق‌هایست که قبلا نظیر آن را ندیده بودیم؛ لذا پیش‌بینی از روی این اتفاقات قدری مشکل است. در معاملات امروز هم اگرچه عرضه‌ها مقداری زیاد بود اما دیدیم که در نمادهای مختلف و گروه‌های انفورماتیک و فلزات، سهم‌ها از صف فروش به محدوده مثبت و صف خرید رسیدند. در گروه پتروشیمی، پالایشگاهی و خودرویی نیز جو همچنان مثبت است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه عرضه‌های دولتی صندوق‌های دارا دوم، همچنان مورد اقبال بازار هستند،خاطر نشان کرد: تا زمانی که خالص خرید حقیقی‌ها بالای هزار میلیارد تومان باشد، شاهد بازار مثبت خواهیم بود. با توجه به اینکه حجم اعتبارها در حال کاهش و میزان پول‌های واقعی‌ای که در بازار معامله می‌شوند درحال افزایش است، این مساله اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه حجم نقدینگی تنها دلیل رشد بازار نبوده است، گفت: از طرف دیگر سودآوری شرکت‌ها تغییر کرده، EPS اکثر آنها با رشد همراه بوده‌ و تغییرات بنیادی در شرکت‌ها نیز صورت گرفته است و در واقع اینطور نبوده که حجم نقدینگی به تنهایی بازار سرمایه را تکان دهد. در شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم ارزش خالص دارایی رشد کرده و همه چیز دست به دست هم داده است تا بازار همچنان به حرکت مثبت خود ادامه دهد.

رئیسی با بیان اینکه بازار برای فردا هم با عرضه‌های زیادی روبه‌رو می‌شود، ادامه داد: افراد زیادی در جریان بازار فردا در پی حفظ سود خواهند بود اما در چند روز گذشته افراد غافلگیر شدند و سهم‌هایی را که در قیمت‌های پایین‌تر فروختند، مجددا با قیمت بالاتری خریدند. قیمت دلار نیز طی چند روز گذشته موفق شد بالای ۲۰ هزار تومان تثبیت شود، اگرچه برای اکثریت جامعه اتفاق ناخوشایندی است اما برای بازار سرمایه این افزایش قیمت مثبت بوده و تا زمانی که قیمت دلار بالای ۲۰ هزار تومان باشد، بازار با رشد همراه خواهد بود.

ایمان رئیسی در انتها تاکید کرد: در کنار ریسک‌های سیاسی، تغییر نرخ ارز یکی از ریسک‌هایی که بازار سرمایه دارد. اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند تغییر مستقیمی بر بازار سرمایه و مخصوصا بر گروه‌های صادراتی خواهد داشت. تا زمانی که نرخ ارز بالای ۲۰ هزار تومان، حمایت دولت و ورود نقدینگی به بازار سرمایه پابرجا باشند، بازار حرکتی خلاف حرکت این روزها نخواهد داشت.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر