|
کدخبر: 100421 شروین اشیدری

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با سخنگوی انجمن صنعت تایر:

قیمت لاستیک خودرو بالا می‌رود؟

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: با توجه به این مبنای نرخ ارز تایرسازان تغییر می‌کند به نظر می‌رسد که قیمت تایر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

خودرو قیمت لاستیک خودرو بالا می‌رود؟

یکی از مهم‌ترین لوازم یدکی خودرو تایر آن است. این روزها با وجود شیوع کرونا واحدهای تولیدی به فعالت خود ادامه می‌دهند. اما آیا قیمت تایر در سال ۹۹ بالا می‌رود؟ وضعیت تولید به چه صورت است؟ عرضه تایر با نرخ مصوب همچنان ادامه خواهد داشت؟ برای بررسی این موارد گفت‌گویی با مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

تنها

آمار تولید

وی ابتدا در خصوص وضعیت تولید تایر در ماه نخست امسال گفت: طی ماه فروردین ۷ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تولید بیشتری داشتیم. در ماه فروردین ۲۹ هزار و ۸۶۳ تن تولید داشتیم. لازم به ذکر است که سال گذشته ۲۶۰ هزار تن تایر تولید کردیم که باز هم ۵ درصد بیشتر از سال ۹۷ بوده است. برنامه ما برای تولید تایر در سال ۹۹ به گونه‌ای است که بتوانیم میزان بیشتری نسبت به سال قبل تولید داشته باشیم. ما امیدواریم میزان تولیدات خود را حداقل به ۲۸۰ هزار تن برسانیم.

وی ادامه داد: ما از نظر امکانات تولید مشکلی نداریم و علی‌رغم همه دشواری‌هایی که در سال گذشته به لحاظ تامین و انتقال ارز داشتیم به هر حال توانستیم اندک رشدی نیز داشته باشیم. اگر نتوانستیم بیشتر تولید کنیم به دلیل مسائل ارزی و تامین مواد اولیه بوده است. اگر شرایط بدتر از این نشود ما حتما ظرفیت‌ها را محقق کنیم. لازم به ذکر است مشکلات اصلی مربوط به مسائل ارزی و به طور کلی موارد ناشی از تحریم است. این نکته را باید گفت که مواد اولیه تایرسازان حدود ۴۰ درصد از خارج تهیه می‌شود و مابقی در داخل تهیه می‌شود.

تنها در خصوص ارز اختصاص یافته به تایرسازان اظهار کرد: در حال حاضر به نوعی ارز در حدود همان رقم نیمایی به تولیدکنندگان تایر تعلق می‌گیرد. سیستم آن را نمی‌توان توضیح داد چرا که مربوط به روش‌های دور زدن تحریم است. این ارز به صورت آزاد تهیه نمی‌شود و نوع ارزی که تایرسازان از آن استفاده می‌کنند تا حدودی پیچیده و جدید است. تسلط به آن آسان نیست و باید یکی دو مرتبه آن را تجربه کرد.

وضعیت قیمت تایر در ۹۹

وی در پاسخ به این سوال که قیمت تایر افزایش می‌یابد؟ به گسترش‌نیوز گفت: قیمت‌ها تاکنون افزایش نیافته است اما اگر مبنای ارز عوض شود متناسبا نیز قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. این قیمت‌ها را سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مشخص می‌کند. فعلا با همان نرخ‌های قبلی عرضه تایر را انجام می‌دهیم و بدون مصوبه سازمان حمایت نمی‌توانیم قیمت‌ها را عوض کنیم.

ادامه عرضه تایر با نرخ مصوب

سخنگوی انجمن صنعت تایر در رابطه با عرضه تایر به نرخ مصوب گفت: روند عرضه تایر با نرخ مصوب نیز همچنان امسال ادامه دارد و این قانون اجرا خواهد شد. البته اختلاف قیمت‌هایی نیز در بازار وجود دارد که به دلیل حضور دلالان است. شرایط جوری شده که پول کشور در بازار بی ارزش شده و ملت نگه داشتن کالا را به پول ترجیح می‌دهند. این طرح برای این بوده که بتوان جلو دلال‌بازی را گرفت هرچند این کار چندان موفق نبوده است. اساس قضیه این است که وضع کشور باید درست شود و یک صنعت نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد.

وی در پایان اشاره کرد: در میان تایرسازان ۴ شرکت از گذشته در بورس حضور داشته‌اند و یک شرکت دیگر نیز اخیرا وارد بورس شده است. فکر می‌کنم با وارد بورس شدن، شرکت‌ها از لحاظ نقدینگی وضعیت بهتری پیدا کنند.

خبرنگار: شروین اشیدری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها