|
کدخبر: 105051

راه‌حل خودروسازان برای تامین نقدینگی چیست؟

استفاده از بازار سرمایه به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی در حالی از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی به عنوان یکی از راه‌های تامین نقدینگی خودروسازان مورد تاکید قرار گرفته که این روش به دلیل موانع موجود هیچ گاه قابلیت اجرایی پیدا نکرده و تاکنون نیز اقدامی در جهت رفع این موانع از سوی سازمان‌های ذیربط نیز انجام نشده است.

خودرو راه‌حل خودروسازان برای تامین نقدینگی چیست؟

صدور مجوز افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی کالاها از سوی دولت و همچنین گذشتن دلار از مرز ۱۸ هزار تومان نشان از قرار گرفتن ریال در سراشیبی سقوط دارد در حالیست که تجربه نشان داده تورم سالانه منجر به رشد بورس شده و منبعی برای جبران کسری بودجه به شمار می‌رود و به ثبات بازار سرمایه و جلوگیری از ریزش آن کمک و البته همزمان بازارهای موازی را از خواب بیدار خواهد کرد.

اما در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند که با افزایش تورم رخ داده و همچنین افزایش نرخ دلار به محدوده ۱۸ هزار تومان، از این پس خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان وجود نخواهد داشت اما در عین حال این تورم باعث استقبال مردم از بورس و عرضه‌های دولتی خواهد شد و احتمالا رکورد حجم و ارزش معاملات نیز به صورت مرتب شکسته خواهد شد.

در این میان استفاده از بازار سرمایه برای خودروسازان به جای منابع بانک‌ها با هدف تامین منابع مالی می‌تواند گزینه مناسب تری برای خودروسازان باشد نکته‌ای که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی روز گذشته بر اجرایی شدن آن تاکید و اعلام کرده که برای تامین مالی، ظرفیت نظام بانکی محدود است و کارکرد آن نیز باید تغییر کند. بنابراین تامین مالی سرمایه ثابت نباید از بازار پول صورت گیرد بلکه باید از بازار سرمایه باشد و در عین حال تامین مالی بنگاه‌های بزرگ مقیاس نظیر خودروسازان باید از بازار سرمایه انجام شود.

به گفته وی، همه بنگاه‌های بزرگ باید به بازار سرمایه بیایند، زیرا در بازار سرمایه تنها یک ابزار برای تامین مالی وجود ندارد بلکه می‌توان از ابزارهای مختلف استفاده کرد. دژپسند در عین حال تاکید کرده که قرار نیست بازار سرمایه جایگزین بازار پولی شود اما این نهاد مالی باید تامین‌کننده ابزار مالی بنگاه‌های بزرگ باشد بنابراین باید به کمک بخش خصوصی به سمت بازار سرمایه رفت چرا که این موضوع به تحول اقتصاد کمک می‌کند.

این تاکیدات در حالیست که خودروسازان در سال‌های اخیر همواره به دنبال راه‌های کم هزینه با هدف تامین مالی بوده‌اند اما استفاده از تسهیلات بانکی و همچنین پیش فروش‌ها تنها راه‌های تامین نقدینگی آنها بوده که هزینه‌های سنگینی به آنها تحمیل کرده است.

براین اساس کارشناسان تامین نقدینگی از طریق بازار سرمایه را بهترین راهکار عنوان و تصریح کرده انتشار سهام در بازار اولیه، انتشار اوراق بهادار مالی اسلامی و افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی سهامداران می‌تواند روش‌های مناسبی برای تامین نقدینگی خودروسازان از محل بازار سرمایه باشد.

در این بین کارشناسانی دیگر تاکید دارند که موانعی در راه استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌های خودروساز وجود دارد. چنانچه این موانع بر طرف نشود آنها نمی‌توانند از این طریق مشکل تامین نقدینگی خود را حل کنند که طولانی بودن فرآیند انتشار اوراق، بالا بودن هزینه‌ها و کارمزد، تاثیرپذیری نرخ‌های تامین مالی از بازار پول و همچنین محدودیت‌های موجود در قیمت‌گذاری محصولات از مشکلات تامین مالی از طریق این ابزار است.

روش‌های اشتباه قیمت‌گذاری صنعت خودرو در سال‌های اخیر هزینه‌های زیادی برای تامین‌نفدینگی به این صنعت تحمیل کرده و به نظر می‌رسد با گذشت زمان نیز هنوز فرمول منطقی برای آن تعریف نشده که پیشنهاد دوباره تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار نشان از تنش موجود در این بازار حکایت دارد بر این اساس تا زمانی که وضعیت به همین‌منوال ادامه یابد، تامین‌مالی از بازار سرمایه نیز در اولویت نخست خودروسازان نخواهد بود‌.

 

منبع: خودروکار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها