|
کدخبر: 310566 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

مدیر ساختمان به چه بیمه‌هایی نیاز دارد؟

طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب سال ۱۳۷۶ مدیر یا مدیران ساختمان‌ها مکلف‌اند ساختمان را به‌صورت کلی تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار دهند و در صورت عدم اقدام به این کار مسئول جبران خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی هستند.

بانک و بیمه مدیر ساختمان به چه بیمه‌هایی نیاز دارد؟

تمامی ساختمان‌ها چه تجاری و چه مسکونی باید در مقابل حوادث و اتفاقات ناگهانی از جمله سقوط یک فردی از را پله و یا افتادن آجر از نمای ساختمان روی سر رهگذر یا آتش‌سوزی در موتورخانه آپارتمان بیمه کنند و این مسئولیت مدیر ساختمان است که با توجه به آنچه در ساختمان و مشاعات آن رخ می‌دهد نظارت و کنترل کافی داشته باشد.

 بیمه مسئولیت مدیر ساختمان در قبال ساکنین اشخاص ثالث و مشاعات ساختمان بدین معنی که چنانچه درنتیجه‌ی قصور و سهل‌انگاری مدیر ساختمان خسارت جانی و مالی به ساکنین اشخاص ثالث و مشاعات وارد شود و منشأ این خسارت ناشی از مشاعات ساختمان باشد؛ شرکت بیمه پس از احراز مسئولیت مدیر ساختمان و در صورت لزوم مطابق رأی محاکم قضایی نسبت به پرداخت خسارت اقدام می‌نماید. در ادامه به تعهدات این بیمه‌نامه اشاره می‌کنیم.

الف- بیمه آتش‌سوزی برای کل ساختمان

طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب سال ۱۳۷۶ مدیر یا مدیران ساختمان‌ها مکلف‌اند ساختمان را به‌صورت کلی تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار دهند و درصورت عدم اقدام به این کار مسئول جبران خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی هستند.

ب- بیمه مسئولیت مدیر (هیئت‌مدیره) ساختمان در برابر اشخاص ثالث

علاوه بر آتش‌سوزی که ممکن است در مشاعات ساختمان‌ها یا مجتمع‌ها رخ دهد و مسئولیت خسارت ناشی از آن به عهده مدیر ساختمان است (ماده ۱۴) ممکن حوادث دیگری در ساختمان اتفاق بیافتد که خسارت‌هایی به افراد و اموال (ثالث) وارد شود و خسارت مالی و جانی به همراه داشته باشد.

خسارت-2

خطرات تحت پوشش بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

موارد مختلفی تحت پوشش بیمه مسئولیت برای فعالیت های مختلف مثل مدیر ساختمان وجود دارد که در ادامه گزارش به این موارد تیتروار اشاره خواهیم کرد.

مسئولیت بیمه‌گذار در قبال اشخاص ثالث ساکنین و مشاعات ساختمان مطابق شرایط و تعهدات بیمه‌نامه

صدمات جانی و مالی وارده به اشخاص بیمه گذرا در اثر خطرات موضوع بیمه‌نامه و در محل مورد بیمه بر اساس شرایط بیمه‌نامه ( حوادث)

خسارت جانی وارده به شخص سرایدار، نظافتچی، سرویس‌کار، تعمیرکار و باغبان برای همه موارد در بخش‌های مشاعات ساختمان و در اثر خطرات موضوع بیمه‌نامه

خسارات جانی وارده به ساکنین و اشخاص ثالث ناشی از استفاده از آسانسور و یا پله‌برقی

دقت داشته باشید که محل بروز حادثه حتماً باید مشاعات ساختمان باشد بنابراین بیمه مسئولت مدیر ساختمان برای خساراتی که منشأ آن‌ها از مشاعات نباشد برای مثال از فضاهای خصوصی داخل واحدها ساختمان‌های مجاور خیابان‌ها و ... باشد حمایتی ندارد.

ضمناً بیمه مسئولیت مدیر کلیه خسارات جانی و مالی وارد شده به ساکنین اشخاص ثالث و مشاعات را که ناشی از سهل‌انگاری و قصور مدیر و هیئت‌مدیره باشد تا سقف تعهدات بیمه‌نامه جبران خواهد کرد. توجه داشته باشید که با خرید این بیمه‌نامه دیگر نیازی به خرید بیمه مسئولیت آسانسور به‌صورت مجزا نیست.

سقوط

در بیمه کردن یک ساختمان چندین نکته بسیار اهمیت دارد. ازجمله اینکه ساختمان مسکونی است یا تجاری بنابراین تمامی ساختمان‌ها دارای سقف تعهد منحصر به خود خواهند بود. تعداد طبقات و واحدهای ساختمان نکته مهم دیگری است که باید در بیمه‌نامه موردتوجه قرارداد. متراژ ساختمان و سن  بنا نیز بسیار اهمیت دارد و در بروز خسارات ناشی از حوادث تأثیر مستقیمی دارد. اگر بیمه آسانسور را مجزا تهیه کنید از هزینه بیمه‌نامه مسئولیت کاسته می‌شود ولی اگر در تعهد بیمه مسئولیت مدیریت باشد تأثیر مستقیمی در هزینه بیمه‌نامه خواهد داشت.

در قرارداد بیمه‌نامه خود می‌توانید سقف دیه برای افراد دچار حادثه را تعیین کنید که به‌طورمعمول در ساختمان‌های مسکونی  ۲ تا ۳ نفر در نظر گرفته می‌شود  و بستگی به میزان جمعیت مجتمع و فرسودگی ساختمان خواهد داشت. در قرارداد بیمه نامه خود می‌توانید میزان غرامت افراد به دنبال آسیب‌های ناشی از حادث ساختمان را مشخص کنید که شامل هزینه‌های درمان در هر نوع ازجمله ویزیت و جراحی و ... در تعهد بیمه‌نامه قرار خواهد گرفت.

در ساختمان وجود سرایدار و نگهبان دائمی نیز مهم است و اینکه تعمیرکاران که به داخل مجتمع خواهند آمد نیز در پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. درنهایت اینکه محدوده بیمه و تعهد این بیمه در خصوص خسارات مالی به این نحو است که اگر وسیله نقلیه‌ای در کنار ساختمان پارک کرده باشد و همان خودرو به دلیل افتادن آجر یا قسمتی از ظاهر بنای ساختمان ما دچار آسیب شده باشد. تحت حمایت بیمه مسئولیت قرار خواهد گرفت.

اگر بخواهیم هزینه بیمه‌نامه یک مجتمع مسکونی را بیان کنیم که دارای ۵ طبقه چهار واحدی باشد و سن بنای بین ۲۰ سال را  داشته باشد حدود ۳میلیون و پانصد هزار تومان خواهد شد. و این به نظر اقتصادی و به‌صرفه به نظر می‌رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها