|
کدخبر: 309855 شبنم درخشان

گفتگوی گسترش‌نیوز با سرپرست اداره کل حوزه ریاست سازمان غذا و دارو؛

کشاورزی مدرن راهکاری بسوی ریشه کنی گرسنگی / تغذیه سالم گران تمام می شود؟

صادقیان گفت: وقتی غذا به شما آسیب نمی‌زند غذای ایمن محسوب می‌شود. غذایی که ارزش‌ غذا بالایی دارد و نیازهای بدن را تامین می‌کند؛ با ارزش است.

سلامت کشاورزی مدرن راهکاری بسوی ریشه کنی گرسنگی / تغذیه سالم گران تمام می شود؟

فائو سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد برای جلوگیری از مرگ به دلیل فقر، گرسنگی و حفظ محیط‌زیست تلاش می‌کنند. انتقال تجربیات از نحوه تغذیه و فناوری‌های کشاورزی در کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای درحال توسعه کمک خواهد کرد که صنعت مواد غذایی در جهان سوم توسعه یابد. افزایش کیفیت زندگی  و توزیع درست غذا در تمامی جهان و امنیت غذایی  تغذیه در جهان از اهداف فائو است. همچنین مبارزه با سوءتغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده است. مقر این سازمان واقع در شهر رم است.

غذا-22

غذا یکی از ابتدایی نیازهای بشر است که نقش اساسی در بقا و سلامت جامعه و جهانیان دارد. غلامحسین صادقیان؛ سرپرست اداره کل حوزه ریاست سازمان غذا و دارو در خصوص تعریف غذای سالم گفت: معنای غذای سالم خیلی گسترده است و در یک جمله گنجانده نمی‌شود. سالم بودن در دو محور غذای ایمن و غذای باارزش غذایی بالا و خوب بیان می‌شود. وقتی غذا به شما آسیب نمی‌زند غذای ایمن محسوب می‌شود. وقتی غذا از ارزش‌های غذا بالایی برخوردار است و نیازهای بدن را تامین می‌کند، به آن غذای باارزش میگویند. علاوه بر نیاز به کالری، پروتئین، ریزمغذی‌ها و انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و املاح نیز جز نیازهای روزمره از خوردن غذا محسوب می‌شوند.

صادقیان ضمن اشاره به راهکاری برای نیاز به تغذیه سالم با توجه رشد جمعیت حاضر گفت: مسائل مربوط به غذا دارای چندین سطح است.  اولین و مهم‌ترین آن تامین غذا از طریق تولید، کشاورزی یا از طریق واردات است. خانوار باید دارای قدرت خرید باشد و در بازارها  دسترسی کافی موجود باشد. یعنی هم خانواده قدرت خرید اقتصادی داشته باشد و هم راحت در بازار تهیه شود.  سومین مسئله این است که به لحاظ کمی و کافی مصرف شود و چهارمین نکته این است که غذا ازنظر ایمنی استاندارد باشد. همچنین باید غذا از نظر ارزش غذایی ارزشمند باشد.  به‌طور مثال  پولی را صرف خرید نوشابه می‌کنند که از نظر ارزش غذایی و کالری آن اصلاً مناسب نیست و ایمنی و استانداردهای غذایی سالم ندارد. درحالی‌که اگر همان مبلغ را صرف خریدن آبمیوه طبیعی کنند؛ کالری و ارزش غذایی بهتری دریافت خواهند کرد. در سطح ملی، نظام کشاورزی دارای اهمیت ویژه‌ای است یکی از آن‌ها هوشمند سازی نظام کشاورزی  و استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

غذا22-

کشاورزی به  روش گلخانه ای

وی افزود: کشاورزی به روش‌های گلخانه‌ای بسیار مورد اقبال جهانی است و اینکه ما بخواهیم نسبت به این مسئله زاویه داشته باشیم اصلاً درست به نظر نمی‌رسد. ما بجای اینکه محصولات کشاورزی را در خاک تولید کنیم آن‌ها را در فضای گلخانه تولید می‌کنیم. در تمام کشورها این روش اجرا می‌شود.  در روش گلخانه‌ای آسیب به محیط زیست وارد  نخواهد شد.

صادقیان در ادامه گفت: در حوزه کشاورزی آب و خاک ۲ ماده حیاتی هستند. آب را باید مصرف بهینه و با استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری مکانیزه مدیریت کنیم. در بحث خاک باید از فرسایش آن جلوگیری کرد و مراقب باشیم که آلوده نشود. امروزه خیلی از غنی سازی‌های محصولات کشاورزی در مرحله کشت انجام می‌شود. یعنی خاک را غنی  می‌کند و ریزمغذی‌ها را وارد خود محصول شود تا دیگر نیاز نباشد در محیط صنعتی غنی‌سازی روی دهد.

غذا-22-

وی در خصموص فرایند کود زدن به محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: باید این کار انجام شود و عده‌ای که بیان می‌کنند این اتفاق خوشایند نیست، منفی‌بافی می‌کنند. به‌طور مثال فرایند تولید گندم عمدتاً به‌صورت دیم است. یک سال کاشت انجام می‌شود و یک سال به خاک استراحت می‌دهند تا تقویت شود تا بتوانند مجدد از زمین استفاده کنند. پس درجایی که لازم باشد باید اقدام صورت گیرد. هر اقدامی که به تولید کشاورزی کمک کند باید انجام شود. تولید باید سالم و ایمن باشد.

صادقیان تاکید کرد: کودها باید تحت نظارت مهندس کشاورزی باشد و بر اساس توصیه‌های اصولی انجام گیرد؛ نه اینکه بی‌محابا انجام شود. برگشت خوردن صادرات مربوط به کود نیست و مربوط به باقی ماندن بعضی از سموم بود که طبق استاندارهای خود ایران بالا نبود. هر کشوری یک سری از سموم را قبول دارد و مصرف آنرا مجاز می‌داند.  طبق تعریفی که وجود دارد پس از مصرف سموم حد باقی‌مانده در محصول باید میزانی باشد که مجاز شناخته‌شده است. بعضی مواقع استفاده از سمی را در کشور  خودمان مجاز میدانیم که در اقلیم ما بی‌ضرر شناخته می‌شود. ولی ممکن است در سایر کشورها به‌عنوان سم مضر شناخته شود. لذا همکاران در تلاش برای کنترل و نظارت این سموم و میزان مصرف مجاز آن‌ها هستند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مادر بحث محصولات کشاورزی خرده‌مالک زیاد داریم و مدیریت این حجم زیاد سخت و دشوار است.

سخن پایانی

برخی از افراد گمان میکنند غذای سالم به معنی کم خوردن و محدودیت در غذاخوردن است. در حالی که چنین نیست و سالم غذا خوردن به این معناست که تمامی مواد مورد نیاز خود را از طریق غذا به اندام و ارگانهای بدن نیز آسیب نرسانیم. همیشه قبل از خوردن ماده غذایی از خودتان سئوال کنید که آیا به این غذا و ماده واقعا نیاز دارید یا خیر ؟  ضمن اینکه مواقعی که اصلا گرسنه نیستید به سراغ غذا و خوراکی نروید. با تفکر درست و مدیریت درست برای رژیم و سبک غذا خوردن میتوانید تقریبا مطمئن باشید که در سالمندی بدن المی خواهید داشت.این را نیز بدانیم که هزینه های سالم زندگی کردن بسیار پایین تر از غذا خوردن به روش ناسالم و فست فودی است.در ادامه جدولی از هزینه های غذاهای سالم و ناسالم گرداوری شده است:

جدول غذا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها