|
کدخبر: 310474 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

تلخ ترین هزینه ها برای زنده ماندن/ بیمه سلامت چقدر از هزینه‌های سرطان را می‌پردازد؟

بیماری سرطان جز بیماری‌های خاص نیست و فقط جز بیماری‌های صعب العلاج شناخته می‌شود. اگر جزو بیماری خاص بود، حق بیمه برای آنها رایگان بود.

سلامت تلخ ترین هزینه ها برای زنده ماندن/ بیمه سلامت چقدر از هزینه‌های سرطان را می‌پردازد؟

در سالیان گذشته بسیاری از انسانها دچار بیماری سرطان شده‌اند و هزینه‌های بسیاری به جامعه و خانواده تحمیل شده است. پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین با آگاه‌سازی جامعه از این بیماری صعب العلاج و  داشتن سبک زندگی سالم و درست در طول سالیان زندگی آسوده خاطر خواهیم بود که در خود و اطرافیان‌مان از ابتلا به این بیماری در امان خواهیم ماند. به امید روزی که این بیماری ریشه کن شده و یا حداقل  تعداد افراد مبتلا به آن را انگشت شمار مشاهده کنیم.

طبق گفته پرفسور محمد اسماعیل اکبری؛ تنها ۱۰ درصد از سرطان‌ها توسط ژنتیک و ارث منتقل می‌شود. ۹۰ درصد علت سرطان‌ها علت محیطی دارد. کارشناسان بیان داشته‌اند که محیط شما در طول سالیان مختلف تاثیر بسزایی در سلامت فیزیولوژیکی بدن خواهد داشت. بنابراین با ایجاد محیط سالم و دور از عوامل خطرناک هم  برای خود و هم برای نسل‌های آینده‌مان می‌توانیم سلامتی را به ارمغان آوریم. بخشی از این مسئولیت بر عهده نظام حکومتی و دولت‌ها است و بخشی دیگر بر عهده شهروندان جامعه است.

وظیفه‌ای که به‌عنوان یک انسان و شهروند برعهده ما است نگهداری از اکوسیستم و حفظ محیط زیست است. استفاده کم از محصولات شیمیایی و پلاستیک و همچنین عدم تولید زباله‌های خطرناک برای محیط زیست است. استفاده از سوخت مناسب و استفاده درست از آب و منابع طبیعی موجود است. وظیفه دولت‌ها تامین آب و هوای سالم و دسترسی جامعه به غذای سالم است. همچنین فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از منابع طبیعی و دفع مناسب زباله و حفظ محیط زیست برای بقا است.

کانسر3

بررسی‌های اخیرکارشناسان نشان می‌دهد که میزان ابتلا به سرطان در مقایسه با متوسط جهانی کمتر است اما سیر افزایش آن بسیار سریع است. بخشی از این همه‌گیری مربوط به افزایش سن در جامعه نیز می‌شود. در حال حاضر جمعیت بالای ۶۰ سال ما در کشور که سن سرطان تلقی می‌شود، ۸.۶ درصد است، اگر این میزان به ۱۱ درصد برسد ما با پیری جمعیت و در نتیجه افزایش سرطان در کشور مواجه می‌شویم.

تمامی مشکلات سرطان از نظر روحی و روانی گرفته تا مشکلات مالی می‌تواند ضربه‌های سختی را به خانواده و جامعه وارد کند. چه بسا بسیاری از افراد بدلیل مشکلات مالی نتوانند بدرستی درمان مطبوع را دریافت کنند و بدین بهانه قربانی این بیماری مهلک شوند. لذا دولت در برنامه‌های حمایتی پیشنهادی از سوی وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه ‌و بودجه کشور و تأیید شورای­عالی بیمه سلامت کشور و به استناد بند (الف) ماده (۹) قانون احکام دایمی برنامه‌­های توسعه کشور تعرفه های پرداختی از سوی بیماران و بیمه های موجود در کشور را سازماندهی کرده است.

سرطان بیماری است که در آن رشد سلول‌های ناهنجار از کنترل خارج می‌شوند و می‌توان گفت یکی از بیماری‌های بسیار سخت است و فرد مبتلا باید هزینه بسیاری، هم برای مراحل تشخیص و هم برای درمان آن بپردازد. هزینه‌های درمان به حدی زیاد است که بیماران گرفتار، نیاز به بسته‌های تکمیلی برای روند درمان خود هستند. یکی از راهکارهای بسیار کارآمد که باعث آسودگی خاطر بیماران از نظر روحی و مالی می‌شود، استفاده از بیمه‌ درمان تکمیلی است. با استفاده از پوشش‌های این بیمه‌نامه می‌توانند هزینه‌های ناشی از انواع بیماری سرطان را جبران کنند. طبق قانون، بیماری سرطان جزو بیماری‌های صعب العلاج محسوب شده است. در این گزارش به میزان حمایت دولتی بیمه‌ها در درمان بیماری مهلک اشاره خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید.

روند تشکیل پرونده در بیمه سلامت

یکی از بیمه‌های مرسوم بین مردم بیمه سلامت است. بیمار بعد از تشخیص قطعی سرطان با مراجعه به سایت بیمه سلامت تشکیل پرونده می‌دهد و جز بیماران نشان‌دار خواهد شد. اگر بیمار نیاز به دارو داشته باشد، با مراجعه به داروخانه‌های سیزده آبان، ۲۹ فروردین، داروخانه هلال احمر و شهید کاظمی تشکیل پرونده دارویی را انجام می‌دهد. در این حالت با تشکیل پرونده بیماری به راحتی می‌تواند سقف دارویی خود را افزایش دهد. خدمات بیمارستانی  نیز تحت پوشش بیمه برای این افراد رایگان خواهد شد. قابل ذکر است که این بیماران با مراجعه به مراکز دولتی مشخص، از خدمات رایگان بهره‌مند خواهند شد.

بیماران برای پرتو درمانی و اقدامات جراحی باید به دفاتر  بیمه سلامت و تشکیل پرونده دریافت خسارت مراجعه کنند. در مراکز دولتی فرانشیز در لحظه محاسبه می‌شود، اگر بیمار خدمات خود را از مراکز خصوصی دریافت کند این امکان برای آنها وجود ندارد و این افراد باید درخواست مساعدت بدهند. هزینه خدمات خود را از این بیمه‌ها دریافت خواهند کرد. قابل ذکر است وقتی بیماری نشاندار شود و جزو بیماران صعب العلاج شناخته شود بصورت خودکار مقداری از این خدمات را رایگان دریافت خواهد کرد.

تشکیل پرونده دارویی برای این بیماران به‌ صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. خدمات دریافتی آنها با کاهش هزینه همراه خواهد بود. بیماران صعب العلاج در پروسه درمان محدودیتی نخواهند داشت و این افراد نشان‌دار شده‌اند. بیماری سرطان جز بیماری‌های خاص نیست و فقط جز بیماری‌های صعب العلاج شناخته می‌شود. اگر جزو بیماری خاص بود، حق بیمه برای آنها رایگان لحاظ می‌شد اما با توجه به دسته‌بندی موجود در سامانه بیمه سلامت، باید حق بیمه پرداخت کنند. بیمه‌های سلامت دارای صندوق‌های متفاوتی مانند بیمه سلامت ایرانیان، بیمه کارکنان دولت و بیمه روستاییان است و تعرفه‌های متفاوتی برای حق بیمه باید پرداخت شود. برای نشان‌دار شدن بیماران پروسه یک ماهه نیاز است تا تاییدیه انجام شود .

کانسر2

در صورتی که فرد بیمه‌ شده به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد با بیمه سلامت مراجعه کند، تمام هزینه‌های مربوط به شیمی درمانی را بیمه سلامت می‌پردازد و بیمه‌شده هزینه‌ای بابت شیمی درمانی پرداخت نمی‌کند. همچنین بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه داروهای ایرانی را می‌پردازد و اگر دارویی خارجی باشد، هزینه معادل ایرانی آن پرداخت می‌گردد.

خدمات و پوشش‌ بیمه‌های پایه مثل تامین اجتماعی و سلامت، برای پرداخت هزینه‌های درمانی بیماری سرطان کافی نیست. بر همین اساس استفاده از پوشش‌ها و خدمات بیمه‌های درمان تکمیلی نه تنها برای پرداخت هزینه‌های تشخیص و درمان بیماری سرطان بلکه برای مابقی بیماری‌هایی که مراحل درمانی آن‌ها پر هزینه و پر خرج است، بسیار موثر خواهد بود.

بیماران در فرآیند درمان سرطان می توانند از پوشش بیمه بستری‌، جراحی، شیمی درمانی‌، عمل‌های جراحی مربوط ‌به سرطان، هزینه‌های مربوط به سونوگرافی، هزینه‌های مربوط به تست غربالگری، هزینه‌های مربوط به آزمایش‌‌های تشخیص پزشکی، جبران هزینه‌های ویزیت، دارو و خدمات اورژانس در موارد غیر بستری استفاده کنند.

همچنین در تمام شرکت‌های بیمه قبل از پرداخت هزینه‌های درمانی، پزشک بررسی می‌کند که بیماری ریشه قبلی نداشته باشد. بعد هزینه را به بیمه‌ شده می‌پردازند. دقت داشته باشید که تنها افرادی می‌توانند از پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی شرکت‌های بیمه استفاده کنند که بعد از خرید بیمه درمان تکمیلی به این بیماری مبتلا شده و قبل از خرید آن مشکلی از این نظر نداشته باشند.

هزینه های درمانی مربوط به بیماران سرطانی

برای تشخیص سرطان به طور میانگین هر فرد حدود ۵ تا ۱۰ ویزیت متخصص را باید انجام دهد که بطور میانگین با ارقام ویزیت متخصص در سال ۱۴۰۲ رقمی معادل ۲ تا ۳ میلیون تومان می شود. هزینه‌های آزمایشات تشخیصی در سرطان و انواع آن بسیار متفاوت است. معمولا آزمایش‌های نمونه برداری هزینه بیشتری دارند. هزینه آزمایش‌های سرطان حدود ۳ تا ۱۴ میلیون تومان است. اگر تحت پوشش بیمه باشید تا ۵۰ درصد این رقم پوشش داده می شود و اگر بیمه تکمیلی داشته باشید، تا ۷۰ درصد قابل پوشش توسط بیمه است. لذا می‌توان این رقم را چیزی معادل ۱میلیون و پانصد هزارتومان تا ۵ میلیون تومان در نظر گرفت.

برای تشخیص سرطان روش‌های تصویربرداری مختلفی مورد استفاده است که سونوگرافی ارزان‌ترین آن‌ها است. هزینه‌های انجام عکسبرداری سرطان برای روش‌های مختلف به طور میانگین در جدول زیر آورده شده است.

           جدول -هزینه-سرطان

البته بعضی از اقدامات تشخیصی نیاز به انجام چندین بار تکرار برای تشخیص قطعی دارند که در مراکز مختلف نیاز به بررسی خواهد بود. بنابراین این هزینه‌ها ممکن است از مرکزی به دیگری متفاوت باشد اما در مجموع اگر بیمار ۲ بار برای تشخیص خود به مرکز تصویربرداری سونوگرافی و ماموگرافی مراجعه کند چیزی حدود ۳ میلیون تا ۶میلیون تومان باید پرداخت کند.

جبران هزینه‌های درمان سرطان با توجه به نوع بیمه در کشور ما متفاوت خواهد بود و نمی‌توان برای آن هزینه دقیقی را برآورد کرد. معمولا بیماران به مراکز درمانی مربوطه ارجاع داده می‌شوند که در این حالت هزینه‌های درمان آنها تا حد زیادی تحت حمایت بیمه خواهد بود. لازم به ذکر است که هزینه‌های بیمارستانی و درمانی مخصوصاً برای تجهیزات پزشکی متناسب با نوع درمان و وضعیت بیمار، بالاتر از سقف تحت پوشش بیمه است که این قضیه می‌تواند بر روی هزینه نهایی بیمار تأثیر بگذارد.

هزینه های درمان سرطان مرتبط با شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که از داروهای  شیمیایی قوی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن استفاده می‌شود. بسیاری از داروهای شیمی درمانی مختلف در ایران در دسترس هستند. خوشبختانه هزینه‌های مربوط به شیمی درمانی اغلب تحت پوشش بیمه هستند. در کل هزینه‌های مربوط به آن بسیار متغیر است زیرا بسته به نوع و میزان پیشرفت سرطان تعداد جلسات انجام شیمی درمانی متفاوت است. از این رو نمی‌توان مقدار دقیق و یا حتی تقریبی برای هزینه‌های شیمی درمانی تعیین کرد. به‌طور تقریبی هر بار شیمی درمانی در درمان سرطان سینه حدود ۱۵ میلیون تومان به بالا برای بیمار هزینه دارد.

کانسر-4

هزینه های مرتبط با  دارو و پرتو درمانی

پرتودرمانی یا رادیوتراپی نوعی درمان سرطان است که از پرتوهایی با انرژی بسیار بالا برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در پرتودرمانی اغلب از اشعه ایکس استفاده می‌شود. رادیوتراپی ممکن است در مراحل اولیه سرطان یا پس از شروع گسترش آن استفاده شود اما رادیوتراپی معمولا روشی گران‌قیمت محسوب می‌شود. هزینه رادیوتراپی می‌تواند چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد. اگر رادیوتراپی در مراکز دولتی انجام شود این هزینه معمولا کمتر از ۱۰ میلیون تومان است. همین هزینه در مراکز خصوصی تا ۱۰۰میلیون تومان بسته به نوع بیماری می‌تواند افزایش یابد.

متاسفانه هزینه‌های دارو مربوط به درمان سرطان در ایران نرخ مشخصی ندارد. هزینه دارو در محاسبات هزینه درمان سرطان کاملا وابسته به بیمار است و این هزینه بایستی توسط خود بیمار محاسبه شود. با توجه به پیشرفته بودن تجهیزات و بروز بودن پزشکان ایرانی، درمان در کشور ایران از نظر هزینه و کیفیت در جایگاه خوبی قرار دارد. میتوان ایران را به عنوان یکی از کشورهای هدف برای درمان در دنیا در نظر گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها