|
کدخبر: 188579

چرا دلار درجا می زند؟

قیمت دلار دقیقا یک ماه است حوالی مرز ۲۵ هزار تومان نوسان می‌کند و زور سیگنال‌های مثبت و منفی به همدیگر نمی‌رسد.

قیمت دلار در بازار آزاد نه توانی برای گران شدن دارد و نه دلیلی برای ارزان شدن و عقب‌نشینی. دلیل درجا زدن‌های یک‌ماهه دلار حوالی مرز ۲۵ هزار تومان چیست؟ ظرف هفته‌های اخیر سیگنال‌های مثبت و منفی که در نوسان‌های دلار نقش مهمی دارند، زورشان به یکدیگر نرسیده. در این مطلب نگاهی به این عوامل انداختیم، اما امروز دوشنبه چهارم مرداد ۱۴۰۰ تعطیلی شش روزه بازار تهران و بانک‌ها به‌پایان می‌رسد و یکی دو نشانه برای افزایش جزئی قیمت دلار دیده می‌شود.

دلار چرا گران نمی‌شود؟

قیمت دلار در فاصله یک هفته تا مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی حوالی مرز ۲۵ هزار تومان نوسان می‌کند. ظرف دو هفته گذشته باوجود فرصت‌های زیادی که برای اسکناس آمریکایی وجود داشته، تمایلی به افزایش قیمت دیده نشده. از نگاه بسیاری از کارشناسان با آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم احتمال افزایش قیمت دلار زیاد نیست. معامله‌گران با درنظر گرفتن همین احتمال، فعلا بی‌خیال خرید‌های سنگین شده‌اند. آن‌ها دوست ندارند در برهه فعلی دلار را ۲۵ هزار تومان یا با قیمت‌های بالاتر بخرند و یک ماه دیگر شاهد سوختن سرمایه‌شان باشند. در کنار این حرف‌ها و در کنار پالس‌های مثبت گاه و بیگاه برجامی، چند روزی می‌شود که حرف از حضور نماینده پادشاه عربستان سعودی در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به میان آمده. بعد از پنج سال و نیم زمزمه‌هایی از بازگشایی سفارت طرفین در خاک یکدیگر به گوش می‌رسد و علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم نیز اعلام کرده که نگاهمان به مذاکرات با عربستان مثبت است. همین‌ها فعلا افسار دلار را نگه داشته‌اند و خبری از افزایش قیمت نیست.

دلار چرا ارزان نمی‌شود؟

قیمت دلار دقیقا ۲۴ ساعت قبل از تعطیلی شش روزه تهران و البرز به ۲۴ هزار و ۵۳۰ تومان رسید. رقمی که کمترین قیمت دلار ظرف یک ماه گذشته را نشان می‌دهد، اما از روز سه‌شنبه هفته قبل بازهم شاهد افزایش جزئی قیمت بودیم.

همچنین کمترین قیمت دلار در سال جاری روز ۱۵ اردیبهشت ۲۱ هزار و ۵۰ تومان ثبت شده. همان روز‌هایی که دور سوم مذاکرات وین به‌پایان رسیده بود و عباس عراقچی از نگارش متن توافق‌نامه صحبت می‌کرد. دلار برای ارزان شدن به خبر‌های مثبت از مذاکرات وین نیاز دارد. شرایط فعلی این مذاکرات چگونه است؟ همه چیز متوقف و به بعد از روی کار آمدن دولت جدید موکول شده. همین که دلار از این فرصت استفاده نکرده و سراغ کانال نوردی نرفته، عجیب است.

قیمت دلار روز یکشنبه سوم مرداد همزمان با آخرین روز تعطیلی شش روزه بانک‌ها و بازار در تهران، به ۲۴ هزار و ۸۲۰ تومان رسید و نسبت به قبل از تعطیلات افزایش ۳۰۰ تومانی را پشت سر گذشت. اینکه همین امروز دلار از زندان یک‌ماهه خودش خارج شود، خیلی محتمل نیست، اما همین نوسان‌های محدود برای دلال‌ها اهمیت زیادی دارد. رفتار چند هفته گذشته اسکناس آمریکایی نشان می‌دهد که هر وقت قیمت دلار در بازار آزاد به سمت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده، شاهد افزایش خرید‌ها بودیم و هرگاه دلار به مرز ۲۵ هزار تومان رسیده، دست از گران شدن برداشته. قیمت دلار در معاملات فردایی یا همان پشت‌خطی دیشب به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و در شروع معاملات امروز ممکن است شاهد رشد قیمت دلار در بازار آزاد باشیم. برخی هم معتقد هستند که اتمام تعطیلی‌ها و افزایش تقاضا برای دلار، قیمت این اسکناس را افزایش می‌دهد.

 

منبع: فرارو

ارسال نظر