|
کدخبر: 176025

قیمت دلار فردا به کدام سو می رود؟ (۱۰ خرداد)

قیمت دلار از شب گذشته تحت تاثیر خبر برکناری همتی از سمت رییس کل بانک‌مرکزی در معاملات پشت‌خطی وارد مدار صعودی شد و در معاملات نقدی صبح امروز هم به ۲۴۷۰۰تومان رسید اما در میانه روز مجددا به سطح ۲۴۱۰۰تومان بازگشت.

بانک و بیمه قیمت دلار فردا به کدام سو می رود؟ (۱۰ خرداد)

دیروز قیمت دلار در نتیجه انتظارات تورمی ناشی از بلاتکلیفی نشست برجام و همچنین انتشار خبر فشارهای روحانی به بانک مرکزی برای تسعیر ارز به میزان ۳۷۵هزار میلیارد تومان به منظور ترازکردن بودجه دولت و تزریق ارز به میزان ۲میلیارد دلار با هدف کاهش تصنعی نرخ ارز در آستانه انتخابات، از ۲۳۱۵۰تومان روز پنجشنبه به ۲۴۱۰۰تومان در بازار نقدی صعود کرد.

اما بعد از صحبت‌های شب گذشته همتی در کلاب هاوس دلار با افزایش قیمت مواجه شد؛ "رییس جمهور گفتند اگر می‌خواهید در انتخابات بمانید نمی توانید رییس کل بانک مرکزی باشید، شنیده‌ام دیروز با چند تن از اقتصاددانان درباره رییس کلی صحبت کرده‌اند» این قسمت از اظهارات همتی به سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و نهایتا قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی به ۲۴۹۰۰تومان رسید.

اما صبح امروز با انتشار خبر عزل همتی، سیگنال افزایشی به بازار نقدی هم سرایت کرد و دلار با رشد قیمت حدود ۱۵۰۰تومانی در مقایسه با روز پنجشنبه به ۲۴۷۰۰تومان صعود کرد، البته این روند ادامه‌دار نبود و در میانه روز با تعدیل انتظارات، قیمت دلار در بازار نقدی و معاملات پشت‌خطی مجددا به سطح ۲۴۱۰۰تومان بازگشت.

قیمت دلار بعد از همتی

بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان بر این باورند که اگرچه روحانی با تغییر همتی و به واسطه رییس جدید به هدف خود که همان کاهش تصنعی قیمت دلار از طریق ارزپاشی خواهد رسید، اما در این میان نباید از فاجعه‌ای به نام بیماری هلندی که حاصل این اتفاق است، غافل شد.

درواقع با سرکوب نرخ ارز، انگیزه برای واردات به دلیل ارزان بودن قیمت کالای وارداتی نسبت به مشابه داخلی بالا رفته و در نتیجه تولید نابود خواهد شد، همچنین از طرف دیگر با بالا رفتن تقاضا برای واردات قیمت دلار هم افزایش خواهد یافت؛ بنابراین اگرچه با ارزپاشی قیمت دلار برای کوتاه مدت پایین نگه داشته می‌شود اما نتیجه این کار چیزی جز جهش نرخ ارز و نابودی اقتصاد نخواهد بود.

دلار از منظر معامله‌گران فنی

به دیدگاه معامله‌گران فنی، امروز نوسان‌گیران در مدت کوتاه توانستند سود خوبی از رشد هیجانی قیمت دلار به جیب بزنند اما بازگشت سریع قیمت به سطح قبلی نشان داد که اهرم خریداران چندان هم قوی نبود که بتواند دلار را به کانال ۲۵هزار تومان سوق دهد؛ از طرفی بسیاری از معامله‌گران از ترس اینکه صعود هیجانی سقوط چشمگیری هم به دنبال دارد ریسک ورود به بازار را قبول نکردند.

حالا باتوجه به عزل همتی، احتمال کاهش چشمگیر قیمت دلار در روزهای نزدیک به انتخابات تقویت شده و بیشتر فعالان بازار ارز بر این باورند که دلار در آینده نزدیک با افت چشمگیری مواجه می‌شود؛ همچنین اگر در چنین شرایطی اخبار مثبتی هم از نشست برجام منتشر شود، سرعت نزولی دلار افزوده خواهد شد.

همچنین معامله‌گران فنی برای بازار فردا ۱۰خرداد هم پیش‌بینی کرده‌اند که اگر خریداران جدیدی وارد بازار نشود، بازگشت دلار به کانال ۲۲هزار تومان محتمل است و در غیر این صورت دلار سطح فعلی را حفظ خواهد کرد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    ما همین جوری بدبختیم تورا به خدا دلار بی ارید پایین دیگه هیچ چیزی نمی توانیم بخ وریم

ارسال نظر