|
کدخبر: 315579 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

اهمیت صرفه جوی در انرژی/منابع رو به اتمام است؟

صرفه جویی در حوزه انرژی، موضوع قابل توجهی است. چرا که اگر روزی این منابع تمام شوند، بشریت نیز تمام خواهد شد.

انرژی اهمیت صرفه جوی در انرژی/منابع رو به اتمام است؟

بحث صرفه جویی، مدت زمان زیادی است که در رسانه ها منتشر می شود و از مردم می خواهند تا در مصرف انرژی، مدیریت مصرف را در نظر بگیرند. این صرفه جویی شامل آب، برق، گاز و ... می شود که توصیه های صرفه جویی بیشتر درباره این ۳ حوزه است. عمده مصرف بخش خانگی و صنایع، بیشتر در بحث گاز، برق و آب است و مصرف بیش از حد سبب خواهد شد تا محدودیت هایی از سوی دولت اعمال شود. لازم به ذکر است که دولت بسته های تشویقی را نیز برای رعایت کنندگان الگوی مصرف درنظر گرفته است.

صرفه-جویی

پاداش صرفه جویی در حوزه گاز

با ورود به فصل سرما، هشدارهایی در ارتباط با صرفه جویی در حوزه گاز به گوش می رسد. گاز که یکی از مهم ترین انرژی ها برای هر کشوری محسوب می شود، با سرد شدن هوا، وجودش بیشتر احساس می شود و مردم بخاری های گازی خود را روشن می کنند. بسیاری از بخاری های گازی به دلیل فرسوده بودن، مصرف انرژی بالایی دارند و کارشناسان حوزه انرژی اعلام کرده اند هرچه سریعتر باید جلوی استفاده از بخاری های فرسوده گرفته شود. به دلیل آنکه گاز مصرفی خانوارها قیمت ارزانی دارد، مدیریت مصرف به درستی صورت نمی گیرد و حساسیتی هنوز در این حوزه برای مردم ایجاد نشده است. باید چنین موضوعی برای مردم تبدیل به یک دغدغه شود تا بلکه صرفه جویی در مصرف گاز صورت گیرد.

صرفه جویی-گاز

باتوجه به مصرف بالای بخاری های فرسوده، مجلس شورای اسلامی، طرحی راه اندازی کرده است که به وسیاله آن بتواند جلوی مصرف بی رویه را بگیرد. این طرح جایگزینی ۵ میلیون بخاری فرسوده با بخاری‌های هرمتیک است که در دستور کار مجلس قرار گرفته است. وجود چنین طرحی می تواند به مرور زمان، بخاری های فرسوده را از چرخه مصرفی خانوارها خارج کند. اما طرح پاداش به مشترکان کم مصرف به چه معناست و چگونه محاسبه می شود؟ طبق مصوبه جدید دولت درباره پاداش صرفه جویی به مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند، اگر مشترکان در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه سال پیش ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر مصرف کنند، از پاداش بیش از ۱۰ برابر قیمت بهره مند خواهند شد. اگر چنین موضوعی به درستی رعایت شود، این مشترکان نه تنها، مبلغی را پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد و روی قبض خود مشاهده می کنند.

صرفه-جویی گاز

ناتزازی؛ مشکل همیشگی

کشور ما، همواره درگیر ناترازی هایی در حوزه انرژی بوده است. ناترازی تولید و مصرف سبب شده است تا در بخش هایی، محدودیت برای مصرف کننده اعمال شود. یکی از این ناترازی ها در حوزه برق قابل مشاهده است. برق که یکی از مهم ترین انرژی ها محسوب می شود و نبودش باعث ضررهای بسیاری است، همواره درگیر ناترازی بوده است. بنا به گفته کارشناسان، ناترازی در حوزه برق از سال ۹۶ آغاز شده است که بی دقتی وزارت نیرو در آن سال، عامل اصلی بود. در سال ۱۴۰۰، همانطور که تمام ما درجریان هستیم، شاهد خاموشی های گسترده در کشور بودیم تا دولت بتواند این میزان از ناترازی را جبران کند. اکنون، مسئولان به این فکر افتاده اند که روشنایی های خیابان را کاهش داده و از لامپ های با مصرف کم استفاده کنند تا بلکه با این اقدام بتوانند ناترازی برق را جبران کنند.

صرفه جویی-برق

طبق گفته وزیر نیرو، طی ۳۰ سال اخیر سالیانه بین ۴.۵ تا ۵ درصد رشد مصرف برق خانگی داشته ایم. اگر می‌خواستیم با روند گذشته به مصرف ادامه دهیم، باید به ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت در تابستانی سال جاری می‌رسیدیم، اما در سال ۱۴۰۲ به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسیدیم. البته در بخش صنایع عدد ۳۶.۷ میلیارد کیلووات ساعت به ۴۰.۶ میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافته است. گفته می شود که نصف مصرف برق کشور در تابستان و مربوط به مصرف کولر است. استفاده از توربین های خورشیدی، می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف برق و صرفه جویی داشته باشد.

اهمیت مصرف آب

صرفه جویی در مصرف آب، یکی دیگر از نکات مهمی است که باید دقت و توجه ویژه ای به آن داشت. در نبود این مایع حیات، بسیاری از مشکلات سرازیر ما انسان ها خواهد شد. درحالی که کشور با مشکل خشکسالی و کم بارشی مواجه است، نیاز صرفه جویی در آب، بیشتر از گذشته احساس می شود. سدهای کشور، به حد نساب نرسیده است و این یک هشدار بزرگ برای مایع حیات است. صرفه جویی در مصرف آب، سبب خواهد شد تا این مایع حیات، برای آیندگان هم باقی بماند. هدایت آب های سطحی به منابع زیر زمینی، می تواند نقش بسیار مهمی در ذخیره سازی داشته باشد که این مهم باید در تمام استان ها اجرایی شود تا از آب باران بتوانیم بهترین استفاده را داشته باشیم.

آب-مصرف

کلام آخر

روز جهانی صرفه جویی در انرژی، بهانه ای شد تا در ارتباط با بحث الگوی مصرف برایتان مطلبی را تهیه کنیم. صرفه جویی تنها در این ۳ حوزه که نام برده شد نیست. صرفه جویی در حوزه بنزین نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است. لازم به ذکر است که طبق گفته کارشناسان انرژی در حوزه بنزین، شاهد ناترازی تولید و مصرف هستیم که چنین امری حکایت از تولید بیش از حد خودروهایی دارد که مصرف سوخت بالایی دارند. در کشورهای دیگر، خودروهایی ساخته می شوند، که علاوه بر کارایی زیاد، مصرف سوخت بسیار پایینی دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها