|
کدخبر: 314420

اختصاصی گسترش نیوز

مکمل فروشی به جای حقوق/ در پمپ بنزین های تهران چه خبر است؟

مدت زمان بسیاری است که افرادی از این موضوع گلایه دارند که چرا متصدیان پمپ بنزین به صورت خودجوش داخل باک مکمل خالی می کنند. این موضوع را بررسی کرده و به نتایج جالبی رسیدیم.

انرژی مکمل فروشی به جای حقوق/ در پمپ بنزین های تهران چه خبر است؟

پیدا کردن شغل یکی از مسیرهای سختی است که در تمام کشورها وجود دارد و جویندگان کار، همواره در تلاش هستند تا شغلی را پیدا کنند که از نظر درامد و همچنین موقعیت کاری، مناسب باشد. این پیدا کردن شغل مناسب در ایران کمی دشوار تر نسبت به سایر شهرها به نظر می رسد. در تمام نقاط ایران را بگردیم یا باید سرمایه برای راه اندازی کار داشت یا اینکه شخصی به عنوان معرف وجود داشته باشد تا بتوانیم در یک اداره استخدام شویم. این معرف را امروزه، پارتی می گویند.

بنزین-پمپ

کمی در فضای مجازی جویای کار شدیم و سعی کردیم تا شغل هارا یکی پس از دیگری بررسی کرده و درباره آن اطلاعاتی کسب کنیم. شغل های بسیار جالب و با درآمد اندک را مشاهده کردیم اما یکی از آن ها برایمان جذاب بود و نظرمان را به خود جلب کرد.

میزان درآمد مشخص نیست

با گشت کوتاهی در فضای مجازی و مشاهده آگهی های مشابه، به این مورد برخوردیم که در پمپ بنزین های تهران به افرادی تحت عنوان ( تلمبه چی ) نیاز دارند. در هیچکدام یک از این آگهی‌ها، خبری از میزان حقوق نبود و برای متوجه شدن چنین موضوعی، باید با شخص آگهی دهنده تماس می‌گرفتیم. زمانی که با اولین شخص تماس گرفته شد، متوجه شدیم که افراد شاغل در پمپ بنزین تهران، حقوق ثابت ندارند و درآمد آن‌ها از طریق دیگری است.

بنزین-بنزین

یادش بخیر، در زمان کودکی، وقتی با پدر به پمپ بنزین می رفتیم، خیال می کردیم که این حجم از پول که که افراد مشغول در پمپ بنزین در دست دارند برای خودشان است و آرزو می کردیم که در آینده ماهم در پمپ بنزین مشغول کار بشیم. اما با گذشت زمان متوجه شدیم که تمام آن پول هارا باید به صاحب جایگاه دهند و برای خودشان نیست.

پیگیری ها در فضای مجازی، سبب شد تا متوجه شویم که در تهران، حقوقی را به افراد شاغل در پمپ بنزین نمی دهند و آن ها باید با توجه به مهارت هایی که دارند، درآمد کسب کنند. حال این درآمد چگونه است؟ این افراد باید بتوانند یک بازاریاب خوب باشند و مکمل های موجود در سکوی خودشان را به فروش رسانند. پس بی دلیل نیست که گاهی اوقات، این افراد بدون آنکه از ما اجازه بگیرند، داخل باک، مکمل خالی می‌کنند. تا اینجای گزارش متوجه شدیم که درآمد افراد شاغل در پمپ بنزین های تهران به صورت حقوق ثابت نیست و باید بتوانند مکمل بفروشند.

تلمبه-چی

 

انعام بخشی از درآمد

اما بخش دیگری از درآمد این افراد به گرفتن انعام بر می گردد. عده ای هستند که خودشان حال بنزین زدن ندارند و به فرد حاضر در سکو اعلام می کنند که برایمان بنزین بزد. بعد از آنکه سوختگیری به پایان می رسد، مبلغی را به عنوان انعام به او پرداخت می کنند. یک کارگر پمپ بنزین، در طول روز مگر چقدر انعام دریافت می کند که کفاف زندگی اورا بدهد؟ یا مگر چقدر می‌تواند مکمل به فروش برساند؟ بر روی بسیاری از این اکتان‌ها، قیمت درج نشده است و اگر هم درج شده باشد، آن را خودشان پاک می کنند که با عر قیمتی که خواستند بفروشند. گفته می‌شود این فروش اکتان، بستگی به مدل ماشین دارد و هرچه مدل ماشین بالا تر باشد، قیمت اکتان هم بالا تر می‌رود. با این وجود درآمد ۱ ماه متصدیان پمپ بنزین به زور به ۵ میلیون تومان می رسد که این درآمد بسیار خنده دار است.

تلمبه-چی۲

 

درگیری بر سر فروش اجباری مکمل

گزارش های میدانی خبرنگار گسترش نیوز، حکایت از آن دارد که بسیاری از رانندگان از ریختن سر خود مکمل در داخل باک هایشان ناراضی هستند و حتی گاهی اوقات این اقدام سبب درگیری هایی شده است. یکی از رانندگان اعلام کرده است که افراد شاغل در پمپ بنزین با بهانه های مختلف مانند جلوگیری از خرابی موتور و ... سعی بر این دارند که اکتان هارا به فروش برسانند.

یکی دیگر از رانندگان خانم که معمولا سوخت‌گیری ماشینش را متصدی پمپ‌بنزین انجام می‌دهد می‌گوید: بار آخر که برای سوخت‌گیری به پمپ بنزین مراجعه کردم، متصدی درخواست پول بیشتری از من کرد، چون برایم همراه با سوخت گیری، اکتان زده بود. از اینکه بدون اطلاع من این کار را انجام داد بسیار ناراحت شدم و درگیری لفظی میان من و متصدی جایگاه شکل گرفت.

مکمل-بنزین

این شیوه پمپ بنزین ها برای فروش مکمل، متصدی ها و مراجعان را به جان هم انداخته است و مسئولان جایگاه جیب خود را پر می کنند. افرادی هم که به عنوان متصدی مشغول به کار می شوند، چون حقوق ثابت ندارند، مجبور می شوند از طریق فروش اکتان، کسب درآمد کنند. این تخلف آشکار جایگاه داران در صورتی انجام می شود که چندی پیش، رییس هیئت مدیره انجمن جایگاه‌‌داران سوخت اعلام کرده است که  ما هیچ توصیه‌ای برای استفاده از مکمل نمی‌کنیم اما صاحبان خودرو می‌توانند خودشان از فروشگاهی این مکمل‌ها را خریداری کنند و متصدی پمپ برایشان بریزد اما اگر متصدی بدون اجازه این کار را انجام دهد و سوءاستفاده‌ای انجام شود، جایگاه و متصدی پمپ باید پاسخگو باشند، زیرا این کار از نظر ما و کل جایگاه‌ها مطلقا مورد تایید نیست و مردود است.

  • شاهرخ ارسالی در

    و‌اضافه کنید که تعداد زیادی از تلمبه چی ها وقتی کارت بانکی راننده را میگیرند تا پول بنزین را بردارند دو و یا حتی سه بار به بهانه خرابی کارتخوان پمپ بنزین از ران نده بخت برگشته پول اضافه میگیرند.پمپ بنز ین بلوار بهار در حکیمیه استاد این کار اس ت و به والله قسم میخورم حداقل ده بار توس ط تلمبه چی هایشان از کارتم اضافه برداشته اند که وقتی به دفترشان مراجعه کرده ام و از روی مونیتور نازلها حرفم ثابت شده با منت پولم را برگردانده اند و خدا میداند چ ندبار را متوجه نشده ام!!!قبلا هم که به ج انبازان سهمیه ریالی میدادند به بهانه اعل ام موجودی از کارتی که پیامکش نمیاید پول کسر میکردند!!!چه کسی مسئول این دزدی آشکا ر است ؟!!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها