|
کدخبر: 287835 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران؛

صف طولانی جایگاه‌ها به خاطر ارزانی بنزین است

صالحی گفت: بنزین کشور باید در راه‌های درستی مصرف شود. ساخت پالایشگاه خلیج‌فارس، این نگرانی را برطرف کرد که ما دیگر وارد‌کننده بنزین نباشیم اما چنین امری نباید سبب شود تا فکر کنیم چون بنزین در کشور فراوان داریم، در مصرف آن صرفه جویی نکنیم.

اقتصاد صف طولانی جایگاه‌ها به خاطر ارزانی بنزین است

بنزین در کشور ما، مصرف بسیار بالایی دارد و شاهد آن هستیم که در ساعات شبانه روز، خودروهای بسیاری به پمپ بنزین مراجعه کرده و صف‌های طولانی را تشکیل می‌دهند. این امر نشان می‌دهد که ما یکی از پر مصرف‌ترین کشورها در بحث بنزین هستیم. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که بنزین حکم طلا را دارد و صرفه جویی در مصرف آن یک امر بسیار مهم است.

بسیاری از خانوارها علاقه دارند به تعداد اعضای خانواده، خودرو داشته باشند یا حداقل بر این باور هستند که یک خانواده ۴ نفره باید ۲ خودرو داشته باشد. چنین امری جدا از آنکه مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، بر آلودگی هوا و همچنین ترافیک نقش مهمی دارد. درصورتی که مصرف سوخت (بنزین) در کشور بهینه نشود، این امکان وجود دارد تا نسل‌های آینده از این سوخت مهم محروم باشند.

بنزین-ماشین

مصرف بنزین خودروهای داخلی ایران ۳ برابر استاندارد جهانی است و هیچ دولتی نمی‌تواند این مسئله را به گردن دولت دیگر بیندازد. بیش از ۱۰ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند و طبق محاسبات خود دولت‌ها، این تعداد خودرو ۱۴.۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارند.

در ۲ سال گذشته به دلیل محدودیت کرونا، مصرف سوخت کشور در ایام نوروز در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا کاهش یافت، اما با بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا، مقدار مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است.

افزایش مصرف بنزین حتی در نیمه دوم سال نیز ادامه داشت تا آنجا که ایرانی‌ها در یکی از روزهای دی‌ماه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین سوزاندند. میانگین مصرف بنزین روزانه در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

باید بهینه سازی مصرف بنزین در دستورکار باشد

حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: ما در بحث بنزین و حامل‌های انرژی به دلیل آنکه رویکری مبتنی بر مصرف بوده است و بهینه‌سازی مصرف انرژی را در دستور کار قرار نداده ایم، دچار آسیب‌های بسیاری شده‌ایم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، ادامه داد: به دلیل آنکه تولید خودرو در کشور بسیار افزایش داشته است، خریداران بسیاری علاقه دارند که به جای ۱خودرو، ۲خودرو در منزل داشته باشند تا خانواده راحت‌تر بتوانند رفت و آمد کنند. از سوی دیگر تعداد خودروهای در کشور بسیار زیاد است و طبیعی است که وجود خودرو بیشتر در کشور یعنی افزایش میزان مصرف بنزین.

حمید-صالحی

صالحی گفت: یکی از عوامل مهم در تردد بالای خودروها در کشور که سبب به تقاضای بنزین می‌شود، پایین بودن نرخ بنزین نسبت به آب آشامیدنی است. باید بپذیریم که پایین بودن نرخ بنزین نسبت به آب آشامیدنی، تاثیر بالایی در تردد خودروها و درنتیجه صف طولانی پمپ بنزین‌ها دارد.

بنزین باید در راه درستی مصرف شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: بنزین باید در راه‌های درستی مصرف شود. ساخت پالایشگاه خلیج‌فارس، این نگرانی را برطرف کرد که ما دیگر وارد‌کننده بنزین نباشیم اما چنین امری نباید سبب شود تا فکر کنیم چون بنزین در کشور فراوان داریم، در مصرف آن صرفه جویی کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: تولید وابسته به یک ظرفیت مصرفی است. هرچه تقاضا بالا برود و عرضه محدود باشد، به یک ناترازی خواهیم رسید. اگر مشاهده کرده باشید، در زمستان با ناترازی گاز مواجه هستیم. همچنین در تابستان، بسیار مشاهده شده است که درگیر یک ناترازی در حوزه برق هستیم.

وی افزود: چنین امری در ارتباط با بنزین هم اتفاق می‌افتد. میزان مصرف بنزین در مملکت ما زیاد است. در کل و در ارتباط با کشور ما، اگر بتوانیم  با بحث بنزین، یک رویکرد اصولی را اتخاذ کنیم و همچنین مجلس به تصمیم‌های مهمی در این مورد برسد، قطعا می‌توان رویکردهای کاهش مصرف بنزین را اعمال کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به گسترش نیوز گفت: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن در بحث کاهش مصرف بنزین توجه داشت، واردات خودروهای هیبریدی یا برقی است. چنین امری جزو رویکردهای اساسی دیده نمی‌شود.

صالحی در پایان اظهار کرد: در شرایطی که می‌شود خودروهای برقی را برای کاهش مصرف بنزین وارد کشور کرد، اما مشاهده می‌کنیم این اقدام صورت نمی‌گیرد. با توجه به شرایط فعلی، افزایش نرخ بنزین هم بعید است که فعلا صورت گیرد.

  • علی ارسالی در

    به همه چی ربط داره از پاشنه پا و بازار ع طاران و کشورهای اسکاندیناوی ولی اصلا به کیفیت ماشین ساخت داخل ربطی نداره
    اینو کی مسوول کرد واقعا دمش سشوار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها