|
کدخبر: 311622 امیرمحمد درویش

ناترازی گاز/ کمبود گاز/ مصرف انرژی

تداوم وجود ناترازی در حوزه انرژی/ تولید کشور به نصف خواهد رسید

سوادکوهی گفت: ترانزیت گاز، در صورتی که منافع آن به کشور برگردد و سبب شود اقتصاد کشور تحول پیدا کند و مردم از این سود حاصل از ترانزیت استفاده کنند، نمی‌تواند چیز بدی باشد.

انرژی تداوم وجود ناترازی در حوزه انرژی/ تولید کشور به نصف خواهد رسید

با  آغاز فصل سرما، این نگرانی به وجود می‌آید که آیا این امکان وجود دارد، تا مانند سال‌های گذشته، با مشکل کمبود گاز مواجه شویم یا خیر. باید گفت که نظر بسیاری از کارشناسان این است که باوجود ناترازی در تولید و مصرف، این امکان وجود دارد که در فصل سرد سال، با مشکل کمبود انرژی و گاز مواجه شویم.

کارشناسان بسیاری در حوزه انرژی مطرح کرده‌اند که در کشور ما، میزان مصرف از میزان تولید بیشتر است و همین موضوع سبب شده تا بحران‌های گازی در زمستان به سراغ کشور آمده و دردسرهای بسیاری را ایجاد کند. عمدتا، نبود استراتژی مناسب در بخش انرژی به ویژه گاز، باعث به وجود آمدن شرایط موجود شده است.

گاز-صنایع

برای کشوری که دومین دارنده ذخایر عظیم گاز است، پیش آمدن بحران گاز در فصل سرما، خنده دار به نظر می‌آید و چنین امری، بیانگر این است که کسی دلسوز ذخایر انرژی در کشور نیست. هرساله از سوی مسئولان کشور، فقط هشدارهایی بابت صرفه جویی داده می‌شود و این سوال مطرح است که آیا فقط مردم باید به فکر صرفه جویی باشند و کمک کنند تا انرژی در کشور حفظ شود؟ مسئولان کشور در زمینه انرژی، چه اقداماتی را برای ذخیره‌سازی انجام داده و چه تکنولوژی هایی را برای کشور آورده اند؟

سود حاصل از ترانزیت گاز باید به نفع مردم باشد

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی، در ارتباط با بحث ترانزیت گاز و همچنین وجود ناترازی انرژی در کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ترانزیت گاز، در صورتی که منافع آن به کشور برگردد و اقتصاد کشور تحول پیدا کند و مردم از این سود حاصل از ترانزیت استفاده کنند، نمی‌تواند چیز بدی باشد، اما مشکل اصلی اینجاست که ما نمی‌دانیم، این سود، نصیب ما خواهد شد یا خیر.

سوادکوهی ادامه داد: این نکته را باید گفت که متاسفانه ما در زمینه اطلاع رسانی حوزه انرژی خوب عمل نکرده‌ایم و بسیار ضعیف بوده‌ایم و با این اقدام، مخاطب عام را به گونه‌ای غریبه می‌دانیم که اطلاع رسانی درست نسبت به تغییر و تحولات در حوزه انرژی را اطلاع رسانی نمی‌کنیم.

سوادکوهی-فرزین

وی افزود: متاسفانه باید گفت که تاکنون تعاملات گازی ما با کشورهای همسایه، تعاملات درست و مناسبی نبوده و هیچ مبنای درستی نداشته است. از طرف دیگر، به دلیل ناترازی هایی که در این حوزه داریم، زمزمه‌هایی از اینکه به سمت و سوی واردات گاز برویم وجود دارد. تمام این موارد نشان دهنده این موضوع است که ما در کفه ضرر و زیان کشور در حوزه گاز هستیم.

این کارشناس انرژی گفت: اینکه سیاست‌های حوزه انرژی به خصوص در زمینه گاز در کشورهایی که منفعت بسیار بالایی دارند، حکم می‌کند که آنها فقط به منافع خود فکر کنند و به آن برسند، کشور ما را در یک احساس عقب ماندگی قرار می‌دهد. متاسفانه ما دومین کشور دارنده ذخایر عظیم گاز هستیم اما سهم ما از بازار تجارت جهانی گاز، زیر ۲ درصد است. باید گفت که این عدد بسیار رقم نا امید کننده‌ای برای دومین کشور دارنده گاز است.

سوادکوهی خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم مانند کشور قطر، اقدامات بسیار خوبی در حوزه انرژی به ویژه در بخش گاز انجام دهیم اما نه تنها در حوزه صادرات هیچ برد و حرکت قابل اشاره‌ای نداشته‌ایم بلکه متاسفانه در حوزه توسعه صنایع گازی خودمان نیز به شدت از شرایط جهانی عقب مانده‌ایم و این سبب شده است تا نگرانی هایی را به ویژه در فصل سرد سال به وجود آورد.

پالایشگاه_گازی

امکان کمبود گاز در زمستان

وی افزود: همانطور که مشاهده کردید، در فصل سرد سال، ما با کمبود گاز و همچنین بحث ناترازی تولید و مصرف مواجه می‌شویم و اگر اقدامات مناسبی در این زمینه صورت نگیرد، مشکلات همچنان برسر جای خود پابرجا خواهد بود و اصولا برای کشوری که دارنده ذخایر عظیم گازی است، چنین مشکلاتی جای تاسف دارد.

این کارشناس انرژی در ادامه گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: این نکته را چندین بار اعلام کردم که به دلیل آنکه، ما در کشور استراتژی انرژی درستی نداریم، طبیعاتا در حوزه تجارت‌های هیدروکربنی نیز، چندان موفق عمل نمی‌کنیم. باید گفت که ما چه در حوزه نفت و چه در حوزه گاز، همواره به صورت مقطعی عمل کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که یک آورده نسبی پیدا کنیم که برای یک دوره کوتاه به بودجه و مخارج جاری کشور کمک کنیم. چنین امری آینده نگری نیست و باید کشور به سمتی برود که در بحث انرژی آینده نگری‌های اصولی انجام دهد.

سوادکوهی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که زمستان امسال با کمبود گاز مواجه شویم یا خیر گفت: تجربه نشان داده که چنین اتفاقی رخ خواهد داد و اخیرا نیز، یکی از مسئولان کشور به این موضوع اشاره کرده و در شرکت ملی گاز هم به این موضوع اشاره کوتاهی شده است.

وی افزود: چیزی که به وضوح دیده می‌شود این است که میزان مصرف گاز در کشور از میزان تولید بالا تر رفته و همچنان درحال بالا رفتن است. باتوجه به آنکه گفته می‌شود در سال‌های نزدیک به آینده، در میدان پارس جنوبی، تولید کشور به نصف خواهد رسید، یعنی از ۷۰۰میلیون متر مکعب به ۳۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید، ناگفته مشخص است که با این میزان مصرف که در داخل کشور صورت می‌گیرد، طبیعاتا گرفتار این مسئله و کمبود گاز خواهیم شد.

واردات-گاز

وی در پایان گفت: اگر در کشور اتفاقاتی مانند ورود جریانات سرد هوا رخ دهد، طبیعاتا دچار مشکلات بسیار خاصی خواهیم شد. منابع و ایستگاه‌های ذخیره‌سازی گاز کشور، ممکن است که پاسخگوی نیاز کشور در فصل سرد و باتوجه به ورود جریان سرما نباشد. البته یک سری چاره اندیشی هایی در دست اقدام است اما عملا، شدت مصرف انرژی که در کشور حاکم است، سرعت بیشتری نسبت به تمهیداتی که در دست اقدام است دارد. پس باید گفت که این امکان وجود دارد که امسال نیز، گرفتار همان مسائلی باشیم که در سال گذشته با آن مواجه بودیم.

کلام آخر

دومین کشور دارنده ذخایر گازی دنیا، هرسال در فصل سرما با  مشکل مواجه است و این موضوع بسیار جای تاسف دارد. اینکه سهم ما از بازار رقابت جهانی و صادرات گاز، زیر ۲ درصد است هم جای تاسف دارد. اینکه کشوری مانند قطر در زمینه صادرات از کشور ما جلو زده است هم جای تاسف دارد. ذخایر گازی ما و همچنین دستگاه‌هایی که در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود، مناسب با زمان حال نیست و از تکنولوژی عقب مانده است هم جای تاسف دارد. اینکه کشور بزرگی در زمینه گاز هستیم اما در فصل سرما نگران کمبود آن هستیم هم جای تاسف دارد. اینکه مسئولان در حوزه انرژی فقط به شعار بسنده کرده و احساس دلسوزی برای منابع انرژی ندارند هم جای تاسف دارد. درکل باید گفت وضعیت انرژی در کشور، در زمینه گاز، نفت و بنزین و... در کشور جای تاسف دارد و باید هرچه زود تر اقدامی انجام داد و اینکه اقدامی انجام نمی‌شود جای سوال دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها