|
کدخبر: 266720

به تولید ۴ میلیون بشکه در روز برمی‌گردیم؟

انتظار از بخش نفت این است، همانگونه که کشورهای همسایه در میادین مشترک کار می‌کنند و برداشت دارند ما هم باید بتوانیم پروژه‌های میادین مشترک را آغاز کنیم، مثلا اکنون عربستان در این میادین بسیار فعال است، قطر با شرکت‌های مختلفی قرارداد دارد، عراق برای ۶ میلیون بشکه تمرکز کرده و همه این برنامه‌ها هم در حوزه میادین مشترک با ما است.

انرژی به تولید ۴ میلیون بشکه در روز برمی‌گردیم؟

جلال میرزایی عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به عملکرد نفتی دولت در یک سال گذشته اظهارکرد: در حوزه تولید نفت‌خام و افزایش تولید گفته شده چند قرارداد به ارزش ۱۷تا ۱۸ میلیارد دلار منعقد کرده‌ایم اما اینکه قراردادها با چه شرکت‌هایی بوده، شرکت‌ها چقدر صلاحیت دارند، آیا توان مالی و فنی دارند یا خیر، هنوز توضیح داده نشده و در هاله‌ای از ابهام است. تصور بنده این است برخی شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی که خودشان پیمانکار هستند، منتظرند تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و یا لغو شود تا بتوانند با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندند و از توان فنی آنها برای انجام پروژه‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای جذب نیرو جهت اجرایی کردن پروژه‌ها دیده نمی‌شود، با کاهش تولید فرآورده اشاره کرد و گفت: طی این مدت به دلیل کاهش تولید شاهد این بودیم که صادرات فراورده‌ها به‌خصوص بنزین و گازوئیل کاهش یافته و در مقاطعی انجام نشد حتی به گفته وزیر نفت این نگرانی وجود دارد که احتمالا مجبور شویم واردات بنزین داشته باشیم.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در حوزه پتروشیمی نیز برنامه جدیدی مشاهده نشده است که صراحتا اعلام شود چه برنامه‌ای دارند، یکی از جاهایی که ما مزیت نسبی داریم و در دوره تحریم هم برای تامین ارز کالاهای اساسی کمک کرد، صنعت پتروشیمی بوده است. اما اکنون مشخص نیست هدف‌گذاری‌ها چه بوده، مجوزی برای احداث پتروشیمی و به‌خصوص پایین‌دستی داده شده یا خیر و یا میزان پیشرفت در یک سال گذشته چگونه بوده است.

وی تاکید کرد: در خصوص افزایش فروش نفت هم باید گفت از جمله عوامل تاثیرگذار تحولات بین‌المللی، جنگ اوکراین، افزایش تقاضای و رشد قیمت‌ها بوده است.

این نماینده سابق مجلس گفت: اکنون سوالی که مطرح است اینکه به فرض تحریم‌ها برداشته شود چقدر زمان نیاز است تا تولید نفت خام به نزدیک ۴ میلیون بشکه در روز و به میزان قبل از تحریم و صادرات هم به ۲.۴ برسد؟ این اهداف در برنامه‌ها دیده نشده است، ما برای دو ماه اول بعد از لغو تحریم مشکلی ندایم چون ذخیره داریم اما بعد از دو ماه با توجه به وضعیت چاه‌ها آیا می‌توانیم به رقم ۲.۴ میلیون بشکه صادرات برسیم یا خیر؟

هدایت‌الله خادمی گفت: البته پروژه‌های نفت بزرگ هستند و نتایج آن شاید طی یک سال مشخص نشود اما انتظار از نفت این است که همانگونه که کشورهای همسایه در میادین مشترک کار می‌کنند و برداشت دارند ما هم باید بتوانیم پروژه‌های میادین مشترک را آغاز کنیم، مثلا اکنون عربستان در این میادین بسیار فعال است، قطر با شرکت‌های مختلفی قرارداد دارد، عراق برای ۶ میلیون بشکه تمرکز کرده و همه این برنامه‌ها هم در حوزه میادین مشترک با ما است.

وی ادامه داد: ما هنوز در فرزاد A و B هیچ فعالیتی نداریم، در پارس‌جنوبی همچنان تاخیر داریم و قطر بازارهای بزرگی را تسخیر کرده، تکلیف ما در میدان آرش مشخص نیست گرچه زمانی کار اکتشافی انجام دادیم اما اکنون عربستان ورود کرده است.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه دولت و تیم اقتصادی باید به این فکر کنند که نباید میادین مشترک به همین شکل رها شوند، اظهار کرد: شاید در زمینه پروژه‌های نمیه‌کاره به امید توافق هستیم، ضمن اینکه نفت در بخش بودجه هم مشکل دارد.

وی یادآور شد: در حوزه پالایشی نیز فعلا برنامه‌ مدونی برای ساخت پالایشگاه دیده نشده، در بخش هم پتروشیمی‌ها بیشتر متانول تولید و صادر می‌شود که خود ماده خام است و این یکی از ضررهایی است که به کشور وارد می‌شود.

 

ارسال نظر