|
کدخبر: 266702 افسانه سالاری

اختصاصی گسترش نیوز:

نقش بی‌بدیل ادیان الهی در اصلاح تنش‌ها و معضلات آبی

هفتمین روز از رویداد بین‌المللی آب با رویکرد نقش آب در ادیان الهی، عصر امروز ۷ تیرماه در سالن اجتماعات محرابیان برگزار شد. این رویداد به همت انجمن روابط عمومی ایران و به میزبانی انجمن کلیمیان ایران پرپا شد.

انرژی نقش بی‌بدیل ادیان الهی در اصلاح تنش‌ها و معضلات آبی

در این رویداد خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط عمومی ایران، عبدالله اسکویی مدیر کل روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، یونس حمامی لاله‌زار عضو انجمن کلیمیان، حجت‌الاسلام یحیی آبادی، مشاور روابط‌عمومی کلیمیان و سلامتی عضو انجمن زرتشتیان تهران حضور داشتند.

در ابتدای این همایش؛ رفیعی به لزوم همکاری تمامی نهادها در راستای رفع مشکلات ناشی از معضلات کمبود آب اشاره کرد و گفت: تمامی ارگان ها و سازمان های کشاورزی، اجتماعی و مردم‌نهاد، دولت و همچنین مجلس باید در پیگیری و رفع مشکلات آب کوشا باشند.

وی ادامه داد: «شیوه‌های نوین باید جایگزین روش های قدیمی آبیاری مرسوم در بحث کشاورزی شده و روش‌های جدید در آبیاری‌ها باید به‌جای آبیاری قطره‌ای که هدررفت آب زیادی دارد، قرار گیرد. این موضوع با همت فناوری های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر می شود».  

رئیس انجمن روابط عمومی ایران، عنصر آب را در همه ادیان الهی دارای اهمیت قابل توجهی دانست و ادامه داد: « آب یک معضل جهانی است و نه تنها در دین اسلام بلکه در تمامی ادیان بر آن تاکید شده است بنابراین باید چالش‌های بزرگ کشور در این زمینه با همکاری های لازم تمامی ارگان ها انجام پذیرد».

وی ادامه داد: «مسئولان ما باید بر این نکته آگاه باشند که، برای شکل‌گیری حرکت زیربنایی در همه ابعاد و مشکلات، گرد‌همایی و یاری همه اقشار جامعه لازم است، در این راستا نیز انجمن روابط‌عمومی ایران آمادگی اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار فعالیت‌های مرتبط با رفع مشکلات مرتبط با حوزه آب در اقلیت‌های مذهبی ایران داراست و دست یاری تمامی مسئولان برای حل تنش های آبی کشور را می‌فشارد».

تاکید مصرف آب در دین کلیمی

در ادامه این همایش؛ یونس حمامی لاله‌زار، عضو انجمن کلیمیان ایران با تاکید بر نقش تاثیر‌گذار آب در آیین یهود توضیح داد: «انسان تابع شریعت الهی، خداوند را مالک طبیعت می داند و نباید باعث آلودگی و نابودی منابع طبیعی و بالاخص آب شود؛ چراکه این مایه حیات، از باارزش‌ترین منابع طبیعی است و به همین علت در کتاب مقدس نیز ۵۸۰ بار بر آن تاکید شده است».

او با بیان اینکه نقش آب در حیات وفعالیت‌های انسان نیز غیرقابل انکار بوده و حیات از آب سرچشمه می گیرد عنوان کرد: «در دین کلیمی، نوشیدن آب دعای خاص خود را داشته و پیوند میان خداوند و انسان به حساب می‌آید؛ همچنین استفاده نادرست از آن قهر الهی را به همراه دارد و بالعکس. آب در تورات و در دین یهود ارزش مهمی داشته و همچنین طهارت نیز با آب انجام می شود؛ به همین علت در حفظ و نگهداری آب در یهود  بسیار تاکید شده است».

سفارش اکید سه دین مهم الهی بر نقش اساسی آب

در ادامه این گزارش، کشیش  گریگوریس نرسیسیانس مشاور مذهبی خلیفه گری ارامنه خاطرنشان کرد: « آب از حیاتی‌ترین این اجزا است و به اعتقاد مسیحیت، روح خدا و نشانه های زندگی سطح آب‌ها را فراگرفته و بدون آب، سطح زمین معنایی ندارد. آب جهت شفای بیماران در انجیل و تورات یادشده است و همچنین در مراسم غسل تعمید مسیح نیز نقش اساسی دارد».

او با اشاره به اینکه بخش عمده بدن انسان را آب تشکیل داده است اذعان کرد: «مغز انسان نیز برای فعل و انفعالات خود نیاز به آب دارد. اهمیت و تقدیس آب در کلیسا و غسل کودکان حائز اهمیت فراوان است».

در ادامه این رویداد سلامتی؛ نماینده انجمن زرتشتیان به جایگاه عمیق آب در دین زرتشت اشاره کرده و با بیان این که ۳ روز در ماه به صورت ویژه با مفاهیم آب در ارتباط است با بیان اینکه مراسمات ویژه‌ای در طی این روزها برگزار می شود افزود: «همچنین در این دین آب نماد روشنی و حیات محسوب می شود».

گفتنی است، در پایان این نشست حجت الاسلام والمسلمین یحیی‌آبادی به یکی از فتواهای رهبر معظم انقلاب، مبنی بر حرام بودن اعمالی مثل آلوده کردن آب‌ها اشاره کرد و نقش آب را به عنوان مایه حیات در آیات قرآن و در دین اسلام را نیز مهم تلقی کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها