|
کدخبر: 266569 افسانه سالاری

در گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم مطرح شد؛

از کسر بودجه گزاف معلمان تا زمان دقیق اجرای رتبه‌بندی

حاجی‌پور گفت: برای رتبه‌بندی معلمان، ۴ هزارمیلیارد سرمایه لازم بود که با این حساب از بودجه ۳۸ هزار میلیاردی، دوهزار میلیارد نیز کسر کردند و این سوال همچنان وجود دارد که علت این کسر آن هم در جریان اجرای رتبه‌بندی چه بود؟

آموزشی از کسر بودجه گزاف معلمان تا زمان دقیق اجرای رتبه‌بندی

رتبه‌بندی معلمان همان طرحی است که مدت طولانی است دست به دست می شود و هنوز زمان نهایی آن مشخص نشده است. این موضوع مدت‌هاست میان نمایندگان مجلس و وزارتخانه پاسکاری می شود و معلمان را از وعده های بدون عمل خسته کرده است. اما این روزها اخباری مبنی بر به انتها رسیدن این طرح به گوش رسیده، آن‌گونه که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داده، متن آیین‌نامه رتبه‌ بندی معلمان نهایی شده و به احتمال قوی تا پایان همین هفته آیین‌نامه رتبه‌ بندی معلمان از سوی رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد.

بر اساس این خبر؛ مقدمات اجرای رتبه‌ بندی معلمان‌ آماده شده و این روزها مدارک و مستندات معلمان در حال جمع آوری است تا رتبه‌بندی معلمان انجام‌ شود. معلمان به این اخبار نیز دل خوش نکرده اند؛ چراکه اواخر هفته گذشته از سوی دولت اخباری مخابره شد که طرح رتبه بندی معلمان تا اوایل این هفته اجرا می شود اما فرهنگیان همچنان خوشبین نبودند. در این باره در گسترش نیوز با رضا حاجی پور نماینده مجلس یازدهم گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

حاجی-پور۱

سنگ‌اندازی جدید شورای نگهبان

حاجی پور خبر از در جریان بودن رتبه بندی معلمان داد و گفت: در راستای انجام صحیح روند رتبه بندی معلمان در جلسات متعدد مجلس، کمیسیون آموزشی مشاوره هایی که لازم بود را گرفت. در این جلسات نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور بازنشستگی کشوری همچنین حوزه سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش و پارلمانی وزارتخانه یادشده حضور داشتند. پس از اخذ تصمیم های لازم، این لایحه در صحن به تصویب رسید و سپس برای تایید شورای نگهبان فرستاده شد که آن ها نیز ایراداتی را گرفتند. پس از رفع اشکالات با همه دستگاه های یادشده جلسه ای برگزار شد که شورای نگهبان نیز مجدد در کمیسیون حضور داشت؛ بنابراین این طرح مهم با حضور شورای نگهبان تجدید نظر شد و این شورا برای تعیین حکم و آیین نامه مربوط به رتبه بندی وارد عمل شد.

بودجه‌ای که مشخص نشد کجا رفت!

وی افزود: آیین نامه رتبه بندی معلمان ابتدا باید توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین و سپس برای اجرای آن، به نهاد مربوطه ارجاع داده شود. اما این مسئله درگیر درجه‌بندی‌ شد و پس از آن دوهزار میلیارد تومان از بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومانی آموزش‌ و پروش کم شده است که علت این امر نیز هنوز مشخص نیست. کسر این مبلغ در کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری و همچنین کمیسیون تلفیق به طور دقیق مورد بررسی و تفحص قرار خواهد گرفت.

حاجی‌پور روند ترتیب اثر به رتبه‌بندی معلمان را  براساس شاخص و تعداد آن‌ها بیان کرد و افزود: برای این امر ۴ هزارمیلیارد سرمایه لازم بود که با این حساب از بودجه ۳۸ هزار میلیاردی، دوهزار میلیارد نیز کسر کردند و این سوال همچنان وجود دارد که علت این کسر آن هم در جریان اجرای رتبه‌بندی چه بود؟

او ادامه داد: مجلس همچنان در کنار معلمان است و این امر درباره همه نمایندگان در حوزه مطالبات و نظارت صادق است. موضوع رتبه‌بندی، حق معلمان کشور است که باید اجرایی و عملیاتی شود و معلمان به حق و حقوق خود برسند.

نماینده مجلس یازدهم معیار درجه‌بندی معلمان را براساس سنوات خدمت بیان کرد و ادامه داد: مدارج تحصیلی، مقاله، کتاب‌ها، تعداد سنوات خدمت، همچنین نخبگی معلمان، ضمن خدمت ها و موارد مختلف دیگر برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته می شود.   

برگزاری آزمونی که جلوی آن گرفته شد!

او در خاتمه با اشاره به زمان اجرای قطعی رتبه بندی معلمان اضافه کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده توسط کمیسیون آموزش و نمایندگان مجلس و همچنین در صحن علنی مجلس موضوعی مبنی بر برگزاری آزمون بین معلمان به میان آمد که دور از انتظار بود؛ البته  نمایندگان پارلمانی و رئیس دولت مخالفت خود را با این مسئله اعلام کردند. استدلال آن‌ها از مخالفت با چنین طرحی جلوگیری از حرمت‌شکنی معلمان بود. اکنون منتظریم تا معلمان حکم‌های جدید خود را دریافت کرده و آیین نامه تکمیل  و ارایه شود. البته باید اجرای آن از ۳۱ شهریور‌ماه ۱۴۰۰ شروع شود. معلمانی که بازنشسته شده‌اند هم، شامل همان تاریخ می‌شوند.

  • غلام ارسالی در

    این خبر مال دو هفته پیش .تیرهای تکراری ت خمی تخیلی اینقدر نذارین

  • حمید توکلی ارسالی در

    سلام لطفا این خبر را در صورت امکان رسانه ای فرمایید : چرا با گذشت 2 ماره از پرداخت حقوق بازنشستگان هنوز کسورات این عده از عزیزان به حساب های مربوطه توسط سازمان برنامه و بودجه واریز نگردیده است ؟ چرا باید بیگناه هر ماهه بابت اقساط وام های دریافتی به دلیل این تاخیر بازنشستگان جریمه دیرکرد وام پرداخت نمایند ؟ چه نهاد یا سازمانی پاسخگوی این ظلم صورت پذیرفته به جمعیت بازنشسته می باشد ؟

ارسال نظر