|
کدخبر: 184852

ضرر جبران ناپذیر قطعی برق به اصناف!

قطعی برق به عنوان یک مشکل ضرر بار و جبران ناپذیر، به مشکلات قبلی برخی از صنوف اضافه شده است.

مشکل قطعی برق در سراسر کشور حواشی زیادی را اخیرا ایجاد کرده که مردم نیز با انتقاد‌های فراوان به دولت و ارگان‌های مربوط مشکل خود را بیان می‌کنند. شکایت از بدون برنامه ریزی قطع کردن برق ها به نارضایتی از روشنایی های بی مورد در برخی ساختمان ها نیز کشیده است.

ساختمان در شب روشننمای روشنی از ساختمان مرکزی یکی از بانک ها که در ساعت پایانی شب همچنان روشن است!

دسته ای از مردم که قطعی برق علاوه بر زندگی شخصی به کاسبی آن‌ها ضرر زده، جامعه صنفی کشور است به طوری که بعضا تولیدات یا فعالیت‌های صنفی آن‌ها مختل شده و با ضرر‌های جبران ناپذیر مواجه شده اند.

به عنوان مثال واحد‌های صنفی که انواع محصولات پروتئینی و تازه را می‌فروشند در طول شبانه روز یخچال‌های آن‌ها روشن است و در صورت قطعی برق قطعا با خرابی محصولات مواجه می‌شوند و این به معنای ضرر صد درصدی برای واحد صنفی است.

همچنین در برخی از موارد ابزار‌های تاسیساتی واحد‌های تولیدی با قطعی مکرر برق دچار مشکلات اساسی می‌شوند که هزینه برای تعمیر یا تعویض آن‌ها بسیار زیاد است حتی بعضا برخی از این واحد‌های تولیدی توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و نسبت به تعطیلی واحد تولیدی یا صنفی خود اقدام می‌کنند.

برق رفت و لبنیات فاسد شدند!

یکی دیگر از مشکلاتی که به خصوص تولیدکننده‌ها در خصوص قطعی برق با آن مواجه هستند، دریافت قبض کامل قبض برق از سوی دولت با وجود قطعی مکرر آن طی هفته‌های گذشته است به طوری که یک تولیدکننده فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: این وضعیتی که از ابتدای این هفته در مناطق مسکونی تهران رخ می‌دهد را ما از هفته‌های قبل در نواحی حومه تهران به خصوص در شهرک‌های صنعتی شاهد هستیم.

وی افزود: پس از آنکه شیر خام از دام گرفته می‌شود، مراحل مختلفی را طی می‌کند تا به دست مشتری یا مصرف کننده برسد و تمام دستگاه‌هایی که در این مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند با برق کار می‌کنند و قطعی برق از یک حدی که بگذرد باید تمام شیر را دور ریخت.

این تولیدکننده فرآورده‌های لبنی بیان کرد: علاوه بر اینکه با قطعی مکرر برق دچار مشکلاتی همچون فاسد شدن تولیدات می‌شویم، در برخی از موارد این مشکل نیز برایمان پیش آمده که دستگاه‌ای صنعتی ما نیز با خرابی مواجه می‌شوند به طوری که این دستگاه‌ها هیچ گاه نباید خاموش شوند چراکه روشن کردن مجدد آن‌ها فشار زیادی به دستگاه وارد می‌کند.

بر اساس این گزارش، تولید لبنیات تنها یک گوشه‌ای از این مشکلات است به طوری که در همین راستا فروشندگان فرآورده‌های لبنی نیز در صورت بروز قطعی برق با مشکل مواجه خواهند شد چراکه لبنیات یک محصل غذایی بسیار حساس است و در صورتی که در یخچال نگه داری نشود قطعا فاسد خواهد شد.

علاوه بر محصولات لبنی، فروشگاه‌های زنجیره و سوپرمارکت‌ها نیز بسیاری از محصولات فساد پذیر خود را در یخچال‌ها نگه داری می‌کنند که قطعا با قطعی برق در طولانی مدت تمام این محصولات فاسد خواهند شد.

خمیرهایی که با قطعی برق، از بین رفتند

در همین راستا محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم اظهار کرد: کارکرد دستگاه‌های خمیر سازی و پخت نان در نانوایی‌های سنتی با برق است و تمامی واحد‌های صنفی در سطح تهران طی روز‌های گذشته حداقل یک مرتبه در روز دچار قطعی برق شده اند.

وی افزود: قطعی برق در این واحد‌های صنفی برابر تعطیلی آن‌هاست و به هیچ عنوان در ساعات قطعی برق نمی‌توانند فعالیت کنند که باعث اعتراض مشتری‌ها و نارضایتی آن‌ها در این ایام شده است.

تجربه نشان داده که دولت حمایت‌های قابل توجهی از اصناف نکرده است و این حمایت نکردن‌ها در دوره محدودیت‌های کرونایی گذشته سبب شده تا صنوف متخلف هم ضرر‌های زیادی را متحمل شوند.

از ابتدای این هفته نیز با توجه به اینکه تهران به رنگ قرمز کرونایی در آمده است، ستاد ملی مقابله با کرونا طی اقدامی تمام مشاغل گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ و بازار‌های بزرگ شهر را تعطیل اعلام کرد و این تعطیلی مزین بر علت شد تا ضرر‌های صنوف چند برابر شود.

در طرف مقابل ماجرای قطعی برق، یک کسب وکار طی روز‌های گذشته رونق پیدا کرده و آن هم فروش تجهیزات حفاظتی و الکترونیکی مانند محافظ دستگاه‌های الکترونیک است، البته رونق در این بازار یک پیامد منفی هم دارد چراکه هجوم مردم به این بازار‌ها نشان می‌دهد شاید برخی محصولات خانگی آن‌ها مانند تلویزیون یا یخچال فریزر و سایر اقلام سوخته باشد.

استفاده از چند محافظ برای یک تلویزیون!

در همین راستا صادق فیض آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات حفاظتی و الکترونیکی تهران اظهار کرد: طبق آماری که از واحد‌های صنفی تهران دریافت کرده ایم فروش محافظ‌های تلویزیون و یخچال و فریزر از هفته گذشته افزایش پیدا کرده و مردم حتی یک دستگاه خود را به چند محافظ وصل می‌کنند.

وی افزود: اما این افزایش تقاضا باعث نشده تا عرضه در بازار کاهش پیدا کند و دچار کمبود در بازار شویم چراکه از چند ماه گذشته که دچار قطعی برق در تهران شده بودیم، انبار تولیدکنندگان از دستگاه‌های حفاظتی پر بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات حفاظتی و الکترونیکی تهران بیان کرد: هم اکنون نیز تولیدکنندگان نسبت به افزایش تولیدات محافظ‌های الکترونیکی اقدام کرده اند تا احیانا در بازار هیچ کمبودی احساس نشود و این کمبود نیز دچار افزایش قیمت‌ها نشود.

چشم بازاریان به سیاست های دولت بعدی

با تمام این تفاسیر دولت نه تنها از یک سال و نیم گذشته که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده، از صنوف مختلف حمایت نکرده است بلکه این قطعای برق اخیر باعث شده تا چند مشکل بزرگ به مشکلات قبلی آن‌ها اضافه شود.

طبق اظهاراتی که روسای اتاق‌های اصناف و بازرگانی کشور دارند، جامعه‌ی صنفی در ایران یکی از بزرگ‌ترین جوامع فعال در کشور است که در تنگنا‌های اقتصادی همواره پای کار بوده اند و در سخت‌ترین شرایط موجود دست از کار و فعالیت نکشیده اند تا هیچ کمبودی در خصوص اقلام مصرفی و خدماتی در سراسر کشور حس نشود.

از سال‌های گذشته شاهد این بوده ایم که بسیاری از واحد‌های صنفی و تولیدی نسبت به تعطیلی واحد‌های خود اقدام کرده اند و به طور کامل ورشکسته شده اند که همین رویداد نشانده عمق ماجرا و اوضاع نابه سامان در جامعه صنفی کشور است.

این اوضاع نابه سامان قطعا بدون کمک و یاری دولت حل نخواهد شد دولتی که در روز‌های آخر خود به سر می‌برد و تا چند هفته آینده دولت جدید با سیاست‌های جدید پای کار خواهد آمد که در این روز‌ها چشم صنوف، بازاریان و تولیدکننده‌ها به حمایت‌های دولت جدید است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر