|
کدخبر: 174593

علت قطعی برق اعلام شد + فیلم

دلایل قطعی برق و راهکارهای رفع این مشکل در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مطرح و بررسی شد.

انرژی

قطعی سراسری برق علت و راهکارهای رفع این مشکل امشب دوم خرداد در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر و مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه امسال یک سال بی سابقه ای بود، شاید در ۵۰ سال اخیر ایران گرما تا به این حد سابقه نداشت گفت: گرمای شدید و زودرس داشتیم ، حتی فروردین ماه ۵ درجه گرمتر از دمای متوسط سال های گذشته بود.

وی با اشاره به اینکه کم بارشی و خشکسالی هم اضافه شده است اظهار کرد: امسال چاه های کشاورزی زودتر به مدار آمدند و دستگاه های سرمایش مردم زودتر روشن شد و پدیده‌ای به نام رمز ارز متاسفانه یک حجم قابل ملاحظه‌ای از مصرف را به خود اختصاص داد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه ما با رشد مصرف ۲۰ درصدی روبه‌رو هستیم که بی سابقه است ادامه داد: ما رشد ده برابری را تجربه کرده‌ایم،به طور معمول یک میلیون مشترک جدید هر ساله داریم که معمولاً دو هزار مگاوات مصرف اضافه دارند.

وی افزود: صنعت برق یک صنعت عرضه و تقاضا است یعنی به عبارتی از تولید به مصرف است، مصرف رشد بسیار زیادی داشته اما عرضه و تولید کاهش داشته است ، مهم‌ترین مساله کاهش ذخیره آب نیروگاه برق آبی بود که بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد‌.

متولی زاده ادامه داد: تعمیرات نیروگاه ها مساله دیگری است لذا با توجه به برنامه‌ریزی نرمالی که انجام می‌شود معمولاً تا نیمه خرداد برنامه‌ریزی می‌شود تا به مدار بیاید و تعدادی از آن ها آماده نبودند و لذا این موضوع منجر به فاصله میان عرضه و تقاضا شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه خیلی از پیش‌بینی‌ها در خصوص شرایط جوی قابل تحقق نیست اظهار کرد: امسال جزو خشک ترین سال‌های ۵۰ سال گذشته است، برای این شرایط دو راهکار داریم یکی اینکه بتوانیم قدرت انعطاف پذیری در مصرف داشته باشیم و یا اینکه ذخیره کافی و مورد نیاز برای شرایط اضطرار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بحث ذخیره کافی نیاز به سرمایه گذاری های زیاد دارد عنوان کرد: در خصوص انعطاف‌پذیری در مصرف، وزارت نیرو در سال های اخیر سیاست های تشویقی برای مشترکین را داشت که اگر در شرایط خاص مصرف جابجا شود و کاهش پیدا کند تشویق صورت می گیرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها