|
کدخبر: 323626 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

دلیل حمله اسرائیل به سفارت ایران / اقتصاد جهانی آسیب خواهد دید؟

قنادباشی گفت: اسرائیل، ترور نیروهای ارزشمند ایران در سوریه را با هدف برون رفت از بحرانی که در آن قرار گرفته انجام می دهد.

اقتصاد دلیل حمله اسرائیل به سفارت ایران / اقتصاد جهانی آسیب خواهد دید؟

حمله اخیر اسرائیل به سفارت ایران در خاک دمشق، منجر به کشته شدن تعدادی از نیروهای ایرانی شد که این امر، واکنش جوامع بین الملل را به همراه داشت و بسیاری از کشورها، این حمله تروریستی را محکوم کردند. اسرائیل از سمت جولان اشغالی، به سمت ساختمان کنسولگری ایران در دمشق حمله هوایی انجام داد. اصولا هرگونه تحرکات منطقه ای، سبب خواهد شد تا اقتصاد جهانی، تحت تاثیر قرار گیرد. روز گذشته در بازار بورس و طلا شاهد تاثیر این حمله بودیم.

سفارت-ایران

اهداف مهم اسرائیل از حمله به سفارت ایران

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با حمله اخیر اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، تاثیر آن بر اقتصاد جهانی و واکنش جوامع بین الملل به خبرنگار گسترش نیوز گفت: حمله اخیر اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک دمشق، با ۲ هدف دنبال شد که از اهمیت بالایی برای رژیم صهیونیستی برخوردار است. یک راهبرد که برای این حمله وجود داشت، کاهش توانمندی جبهه مقاومت بود و تصور می کنند که با وارد کردن هر ضربه ای و به شهادت رساندن اعضای محور مقاومت، موجب کاهش و توانمندی این جبهه خواهند شد. درواقع تصور می کنند که با این اقدامات، توان پدافندی کاهش پیدا خواهد کرد.

قناد باشی ادامه داد: لازم به ذکر است که اسرائیل تجربه  آن را داشته هر ضربه ای از نظر نیروی انسانی وارد کرده، ایران و جبهه مقاومت تسلیم نشدند و به سرعت افراد توانمند دیگری را جایگزین کرده است. باید گفت که این ضربات سبب شده است که ایران و جبهه مقاومت، بهتر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد. نکته دوم که اهمیت بسیاری دارد این است که اسرائیل، ترور نیروهای ارزشمند ایران در سوریه را با هدف برون رفت از  بحرانی که در آن قرار گرفته انجام می دهد. باید این نکته را هم اضافه کرد که اسرائیل از هرنظر، چه در داخل و چه در خارج فلسطین، در بن بست قرار گرفته است. این بن بست آنقدر بزرگ است که حتی آمریکایی ها که حمایت های سیاسی خود را از اسرائیل به شکل آشکار نشان می دادند، اکنون این حمایت ها را محدود کرده و توانایی حمایت در عرصه های سیاسی را ندارند.

جعفر-قنادباشی

وی افزود: آمریکایی ها در جریان قطعنامه آتش بس، رای ممتنع دادند و این موضوع ثابت کرد که شرایط جهان، برای آمریکا و اسرائیل بسیار نامساعد است. امریکا پیام داده است که حمله احتمالی به رفح و ادامه کشتارها بسیار زیاد است و آمریکا نمی تواند مانع این کشتارها شود. همچنین متحدین آمریکا در منطقه به دلیل جریحه دار شدن احساسات، در شرف انقلاب علیه نظام های آمریکایی و متحد اسرائیل هستند. کاهش آرا اردوغان، یکی از شواهدی است که عدم همراهی با فلسطین و همکاری با اسرائیلی ها را نشان می دهد.

آمریکا و متحدانش از اسرائیل حمایت نخواهند کرد

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: شواهد نشان می دهد که اگر اسرائیلی ها بخواهند به جنایات خود، مانند حمله به سفارت ها و ... ادامه دهد، هیچ کدام از کشورها حتی متحدان آمریکا، نمی توانند از آن ها حمایت کنند. نتانیاهو حدود ۲ ماه است که هر روز صحبت از حمله قریب الوقوع به رفح می کند اما مشاهده می شود که از عهده این کار به علت نگرانی های جهانی و همچنین توان نیروهای زمینی، بر نخواهد آمد. البته اعلام شده است که اسرائیل توان این حمله را دارد اما واقعیت نشان می دهد که توان نیروهای نظامی پیاده اسرائیل آنقدر نیست که بخواهد حمله زمینی و نظامی به رفح را دنبال کند.

قنادباشی تاکید کرد: اسرائیل در بن بست قرار دارد و قصد دارد که برای خروج از این بحران، حمله ای را ترتیب دهد که از طریق آن ایران را مدیریت کند. به این معنا که ما در موقعیت احساسی و انفعالی قرار بگیریم و دست به حرکتی بزنیم که اسرائیل بتواند از آن بهره گیری کند. البته شواهد نشان می دهد که ایران و نیروهای مقاومت وارد چنین شرایطی نخواهند شد و وارد عرصه احساسات و تصمیمات عجولانه نمی شوند. اسرائیل هم با این اقدام حمله به سفارت نمی تواند اقدام بعدی ما را تعیین کند و ما خودمان هستیم که اقدامات را مشخص می کنیم.

ناو-دریای سرخ

وی در ارتباط با تاثیر حمله اسرائیل به سفارت ایران بر روی اقتصاد جهانی اظهار کرد: به دلیل آنکه احتمال جنگ و تنش بزرگ تری وجود ندارد، اقتصاد ضربه کم تری خواهد خورد. البته باید اشاره کرد که تجارت جهانی به دلیل عملیات یمنی ها در دریای سرخ و جلوگیری از عبور کشتی های اسرائیلی، سبب شده است تا بیمه های کشتی ها به علت دور زدن دریای سرخ افزایش چشمگیری پیدا کند. همچنین هزینه حمل نقل کالاهای آمریکایی و انگلیسی که به اسرائیل می رود، تجارت جهانی را در معرض خطر قرار داده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: تنش اخیر و حمله به سفارت ایران که منجر به شهادت مستشاران ایرانی شد، هنوز ابعادی بیش از گذشته پیدا نکرده نکرده و باید گفت که اقتصاد جهانی هنوز از ترکش های این حمله تروریستی مصون است. مگر آنکه احتمال درگیری بزرگ تری وجود داشته باشد که بنادر و آبراه ها را تحت تاثیر قرار دهد که این امر واحد های پولی و تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها