|
کدخبر: 318011 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

تاثیر جنگ یمن بر اقتصاد جهانی/ کدام کالا ها گران شدند؟

دریای سرخ مدت زمان زیادی است که درگیر تحولات بزرگی مانند جنگ است و این اتفاقات توانسته، تاثیر خود بر اقتصاد جهانی را بگذارد.

اقتصاد تاثیر جنگ یمن بر اقتصاد جهانی/ کدام کالا ها گران شدند؟

حمله آمریکا و انگلیس به یمن توانست تاثیرات خود را بر اقتصاد جهان بگذارد. طی روزهای گذشته، درگیری های دریای سرخ علت مهمی بود تا اقتصاد جهان تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار گیرد. یکی از این عوامل، توقیف کشتی های تجاری بود که از تنگه باب المندب عبور می کرد. این تنگه مهم یکی از موثر ترین و استراتژیک ترین مسیرهای اقتصادی است که این روزها، شاهد درگیری و چالش های بزرگ است.

کشتی های تجاری که از این مسیر عبور می کردند، زمانی که این تنگه را خطرناک دیدند، مسیر خود را عوض کردند و سعی بر تغییر مسیر داشتند. این امر سبب شد تا کمی بر روی قیمت حامل های انرژی تاثیر بگذارد. به گفته بسیاری از کارشناسان، حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی و ۱۰ درصد تجارت نفت دریایی، از دریای سرخ می گذرد که دریای سرخ به دلیل تنش های فعلی، گذرگاه امنی نیست.

دریای-سرخ

تنگه باب المندب یک مسیر استراتژیک

امیر مجتهدی، کارشناس بین الملل در ارتباط با حمله آمریکا به یمن و تاثیر آن بر اقتصاد جهان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تنگه باب المندب یک مسیر استراتژیک حیاتی در مسیر تجارت دریایی بین دریای مدیترانه و اقیانوس هند است.  در سال ۲۰۲۳ ، این تنگه شاهد افزایش قابل توجهی از رفت و آمد کشتی ها با حدود ۷.۸۰ میلیون بشکه در روز محموله نفت خام و سوخت بود که افزایش قابل توجهی از ۶.۶۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ بود.

مجتهدی ادامه داد: این افزایش، بر اهمیت روزافزون تنگه باب المندب در بازار جهانی انرژی تأکید می کند. حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی و ۱۰ درصد تجارت نفت دریایی از دریای سرخ می گذرد. یکی از کشور های تاثیر گذار در تنگه باب المندب کشور یمن است. از ابتدای شروع طوفان الاقصی جنبش انصار الله یمن  همواره از حامیان مهم مردم فلسطین بوده است. به طوری که این حمایت  را نه فقط در سطح بیانیه ی سیاسی و یا در رسانه ها  بلکه به طور کاملا جدی و عملی در سطح منطقه و جهانی اثبات کرده است.

امیر-مجتهدی

وی گفت:  در ماه های گذشته، جنبش انصار الله یمن  علاوه بر حمله به کشتی‌های جنگی آمریکا و متحدانش، به کشتی‌های کانتینری در دریای سرخ که مقصدشان رژیم صهیونیستی بوده است موشک شلیک کرده است. این موضوع خسارت های بسیاری رو برای نظام سلطه ی غرب و به خصوص حامیان رژیم صهیونیستی داشته است به طوری که شرکت های کشتیرانی بزرگ مانند Maersk، Hapag Lloyd  و MSC تصمیم گرفته اند از دریای سرخ عبور نکنند و کشتی های خود را از مسیر دیگری عبور دهند، که این اتفاق  سبب شده  مدت زمان رسیدن کشتی ها و همچنین  هزینه های مالی آنها افزایش بسیاری داشته باشد.

این کارشناس بین الملل در ادامه گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تأخیر و انحراف از مسیر اصلی باعث اختلال قابل توجهی در تجارت جهانی می شود. تجارت جهانی که امروزه  آسیب های فراوانی  از حوادث مربوط به کووید ۱۹  و حمله روسیه به اوکراین دیده است ، امروزه در حال مواجه شدن با یک بحران دیگر است . تحولات مربوط به دریای سرخ سبب شده قیمت نفت و گاز افزایش یابد و حق بیمه حمل و نقل برای برخی از شرکت های حمل و نقل در واکنش به این اختلال تقریبا  ۲ برابر  بشود.

دریای-سررخ

اهمیت اقدامات یمن در چالش اقتصاد جهانی

وی افزود:  همچنین انحراف کشتی‌های کانتینری مشکلاتی را برای صنعت اروپا ایجاد کرده است، به طور مثال شرکت  تسلا اعلام  کرد که به دلیل تاخیر در دریافت قطعات، فعالیت در کارخانه تولید خودروهای الکتریکی خود در آلمان را متوقف کرده است. اهمیت اقدامات جنبش انصار الله یمن در به چالش کشیدن اقتصاد جهانی در  راستای حمایت از مردم فلسطین سبب شد که آمریکا و متحدانش سرانجام تصمیم بگیرند که با اقدامات یمن مقابله کنند . اما آنها هیچ گاه درک دقیقی از اراده ی مردم یمن نداشتند .

مجتهدی در پایان گفت: کشوری که سال ها زیر شدید ترین بمباران هوایی عربستان سعودی بودند و لحظه ای از آرمان های خودشان دست نکشیدند، امروزه  اقدامات آمریکا هم نمی تواند تاثیری بر اراده ی آنها بگذارد . به طوری که پس از حملات مکرر آمریکا،  انصار الله یمن همچنان کشتی هایی که مقصدشان رژیم صهیونیستی بود را هدف قرار داده است . به طور کلی اقدامات جنبش انصار الله یمن  فقط و فقط زمانی به پایان میرسد که جنگ غزه به اتمام برسد .هر چه جنگ در غزه بیشتر طول بکشد، اختلالات کشتیرانی ناشی از حملات موشکی در دریای سرخ طولانی‌تر خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها