|
کدخبر: 318645 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

روایت منفی پاکستان از درگیری با ایران / تنش ها تاثیری بر اقتصاد ندارد

کمیلی گفت: پاکستان عمق استراتژیک ایران محسوب می شود و همواره موافقت خود را با سیاست های ایران نشان داده است.

اقتصاد روایت منفی پاکستان از درگیری با ایران / تنش ها تاثیری بر اقتصاد ندارد

تنش های میان ایران و پاکستان که چند روز گذشته شاهد بودیم، سبب شد تا این ۲ کشور ۴۸ ساعت سختی را پشت سر بگذارند و بعد از گذشت آن، همه چیز به روال عادی خود بازگشت. این اقدامات سبب شد تا در پاکستان، تظاهرات ضد ایران صورت گیرد و رسانه های پاکستانی از گفتن حقیقت های این حمله خود داری کرده بودند. طرفین درگیری اعلام کردند که تروریست های داخل کشور ها را مورد هدف قرار داده اند.

بسیاری از کارشناسان، بعد از پایان این تنش ها، اعلام کردند که اقتصاد جهانی تحت تاثیر قرار گرفته است و قیمت سوخت در پاکستان افزایش پیدا کرده است اما عده ای دیگر از کارشناسان بین الملل در حوزه پاکستان، این صحبت ها را رد کردند و معتقد هستند که تنش های میان ۲ کشور، هیچ تاثیری بر اقتصاد جهانی نگذاشته است.

پاکستان-ایران

ایران و پاکستان در گذشته عملیات های مشترک بسیاری را انجام داده اند

محمدرضا کمیلی، کارشناس پاکستان در ارتباط با حوادث اخیر میان ایران و پاکستان و تنش های به وجود آمده به خبرنگار گسترش نیوز گفت: امیدوارم ۲ کشور با یکدیگر متحد شده و علیه تروریست ها اقداماتی را انجام دهند. در زمان های گذشته، نشان داده شد که ۲ کشور همکاری های لازم و عملیات های متعددی را با یکدیگر داشتند. نمونه این عملیات ها را می توان دستگیری عبدالحمید ریگی نام برد که نیروهای پاکستانی آن را دستگیر کرده و تحویل ایران دادند.

کمیلی ادامه داد: موارد مشابه دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد در زمان های گذشته، ایران مواضع تروریست ها در پاکستان را در سال ۲۰۱۴  هدف قرار داده و به این کشور اطلاع را از قبل داده بود. در شرایطی که ۲ کشور ارتباط بسیار خوبی داشتند و اتفاقات مثبتی درحال رقم خوردن بود، چنین حادثه ای رخ داد و کشورها به خاک یکدیگر و مواضع تروریست ها حمله کردند.

وی افزود: پاکستان کشوری است که اگر از لحاظ اقتصادی، سیاسی و خیلی جنبه های دیگر ضعیف است، اما از لحاظ نظامی، همواره کشور قدرتمند و مدعی بوده است و حرفی برای گفتن داشته است. پاکستان از لحاظ امنیتی و نظامی هیچ گاه منفعل عمل نکرده و همواره نشان داده است که در زمینه نظامی قدرت بالایی دارد. پاکستان از ابتدای تشکیل دولت که حدود ۷۵ سال از آن می گذرد، همواره با یک ابر قدرت به نام هند درگیر بوده است. هند نیز از لحاظ نظامی کشور قدرتمندی محسوب می شود. در مسائل افغانستان هم، مشاهده کرده ایم که نقش اثر گذاری را چه در زمینه منفی یا مثبت نشان داده است.

درگیری-پاکستان

این کارشناس مسائل پاکستان در ادامه گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در منطقه جنوب آسیا، شرایط به این گونه است که هند و پاکستان کشورهای قوی منطقه به حساب می آیند. چنین امری قابل پیش بینی بود که در شرایط و زمان فعلی که انتخابات پاکستان نزدیک است و دولت موفقت کنونی که به نزدیکی به ارتش متهم است، زیر سوال رفته و این امر موجب به باخت در انتخابات می شود. درحال حاضر نیز، کسی خوش بین به پیروزی دولت موقت پاکستان نیست و باید گفت که عمران خان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

پاکستان روایت های منفی را از این تنش ها منتشر کرد

کمیلی گفت: از طرف دیگر رسانه ها به شدت به این موضوع پرداخته اند و در طول تاریخ ایران و پاکستان، چنین موضوعی آن‌قدر مطرح نشده بود که پرونده های ویژه های را در رسانه های پاکستان به دلیل این موضوع منتشر کنند. روایت پاکستان از حمله ایران یک روایت منفی بود و اعلام کردند که این حمله به روستایی صورت گرفته است که تنها چند زن و بچه کشته شده اند و کس دیگری در این منطقه کشته نشده است. این روایت منفی، مطالبه گری را در تمام اقشار پاکستان گسترش داد و سبب شد تا شیعیان و اهل سنت پاکستان، این موضوع را به شدت محکوم کنند. پس باید گفت که چنین فرضیه ای که ۲ کشور با یکدیگر متحد بودند رد خواهد شد. در طول تاریخ ۲ کشور، هیچ وقت اتفاقی این چنین رخ نداده بود که بخواهد ایران را در پاکستان خراب کند. اگر بخواهیم چنین موضوعی را گوش مالی اساسی به تروریست ها تلقی کنیم. باید چند نکته را درنظر بگیریم که چنین موضوعاتی ضررهای جدی به چهره ایران وارد کردند.

وی افزود: پاکستان عمق استراتژیک ایران محسوب می شود و همواره موافقت خود را با سیاست های ایران نشان داده است. مردم پاکستان همواره دوستدار انقلاب اسلامی  بودند و در سال ۲۰۱۳ طبق نظر سنجی واشنگتن پست، مشخص می شود که مردم پاکستان بیشترین علاقه را به انقلاب اسلامی دارند. پاکستان هیچ زمانی رای منفی علیه مردم ایران در سازمان ملل نداده است و درحال حاضر دفتر حافظ منافع ملی ایران در سفارت پاکستان وجود دارد. در همچنین کشوری تحریک احساسات عمومی صورت گرفت و شاهد تظاهراتی علیه ایران در پاکستان بودیم. بزرگ ترین ضربه ای که این ماجرا به ایران زد همین برگزاری تظاهرات ضد ایران بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تنش ها ادامه دار خواهد بود یا خیر به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در شرایط فعلی، چنین موضوعی خارج از ذهن خواهد بود و هر ۲ کشور شرایط تنش را ندارند و آتش تند حوادث اخیر خاموش شد. پاکستانی ها بعد از حمله به ایران، موضوعی را در رسانه ها منتشر کردند که ما تروریست های تجزیه طلب بلوچ را کشته ایم و روایت ایران در پاکستان بازتاب داده نشد. حمله پاکستان به ایران و کشته شدن تجزیه طلب های بلوچ  سبب شد تا جو حاکم بر پاکستان آرام شود.

حمله-موشکی

کمیلی ادامه داد: سران ۲ کشور نیز، افراد باهوشی هستند و به سمت چالش غیر ضروری که به نفع ۲ کشور هم نخواهد بود حرکت نمی کنند. لازم به ذکر است که وزارت خارجه ایران، بیانیه ای را صادر کرد و در این بیانیه، حمله پاکستان به ایران را محکوم کرد. در همین بیانیه ای نیز، از پاکستان به عنوان کشور دوست و همسایه و برادر یاد شده بود. اما چنین حقیقتی غیر قابل کتمان است که هر ۲ کشور دشمنان مشترک دارند و اگر بخواهند غفلت کنند، قطعا همین دشمنان مشترک، اقداماتی را انجام خواهند داد که میان ایران و پاکستان، تقابل صورت گیرد. تقابل ایران و پاکستان در سطوح امنیتی و نظامی را نمی توان با تقابل ایران با هیچکدام از کشورهای منطقه مقایسه کرد؛ چراکه هر ۲ کشور نیروهای امنیتی، جنگ افزار و ارتش بسیار قوی دارند و یک عملیات نظامی بسیار طولانی و بی فایده ای صورت می گیرد مه هزینه های بسیاری را به همراه خواهد داشت. این جنگ اگر صورت گیرد، به سود هیچ کشوری نخواهد بود و برنده ای هم نخواهد داشت.

ایران و پاکستان از کشورهای مهم در منطقه هستند

صادرات-گاز پاکستان

این کارشناس بین الملل در حوزه پاکستان گفت: ایران و پاکستان کشورهای مهمی در منطقه هستند اما اینکه بگوییم تاثیر این تنش می تواند بر روی اقتصاد جهانی تاثیرگذار باشد یا خیر، بعید به نظر می رسد. برای مثال در درگیری میان اوکراین و روسیه، باید گفت که اوکراین با تمام کشورهای اروپایی در حال جنگ است و چنین موضوعی سبب خواهد تا اقتصاد جهانی درگیر چالش هایی شود و اقتصاد جهانی آسیب ببیند. اما در درگیری و تنش های میان ایران و پاکستان باید گفت که اقتصاد ۲ کشور مکمل یکدیگر است و چیزهایی که یک طرف در اختیار ندارد، طرف دیگر در دسترس خود دارد. جمعیت ۲ کشور بیش از ۳۰۰ میلیون نفر است اما سطح روابط اقتصادی به زحمت ۲ میلیارد دلار می شود.

وی در پایان گفت: اگر نگاهی به صادرات و واردات های پاکستان کنیم، متوجه خواهیم شد که در ۱۰ کشور اول این لیست، نام ایران وجود ندارد. البته صادرات گاز بحث جداگانه ای دارد که ایران با ۵ درصد از تامین گاز پاکستان، رتبه سوم را دارد و قطر با ۷۰ درصد، در رتبه اول لیست تامین کنندگان گاز پاکستان است. بنابراین باید به این نکته اشاره کرد که  هر ۲ کشور، اقتصاد مبتنی بر یکدیگر ندارند. کارشناسان بسیاری در ارتباط با وضعیت اقتصاد پاکستان بعد از جنگ اظهار نظر کردند که به گمان بنده تحلیل های نادرستی صورت گرفته است. این کارشناسان اعلام کرده اند که بعد از تنش های میان ایران و پاکستان، قیمت سوخت در واکستان غوغا به پا کرد. لازم به ذکر است که سوخت ایران از طریق قاچاق به پاکستان می رود و بیشتر این سوخت ها از مسیر خلیج فارس و با کشتی به سمت پاکستان می رود. پس باید نتیجه گرفت که تنش های میان ایران و پاکستان تاثیر چندانی بر روی اقتصاد جهانی نداشته است و فقط یک چالش میان ۲ کشور ایجاد کرد و این ۲ کشور یک ۴۸ ساعت بسیار بدی را تجریه کردند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها