|
کدخبر: 322356

سهام عدالت / سود سهام عدالت / واریز سود سهام عدالت

خبر جذاب برای سهامداران / سود سهام عدالت را به این شکل دریافت کنید

حاجی‌وند گفت: افراد با رفع مشکلات مربوط به حساب سود سهام عدالت این دوره و سنوات گذشته را اگر دریافت نکرده باشند دریافت خواهند کرد.

اقتصاد خبر جذاب برای سهامداران / سود سهام عدالت را به این شکل دریافت کنید

مهدی حاجی‌وند اعلام کرد: اگر سهامداری سود مرحله نخست سهام عدالت یا سود سال‌های گذشته را دریافت نکرده باشد، باید به سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت مراجعه کند. در این سامانه‌ها، علت عدم واریز سود مشخص خواهد شد و سهامدار می‌تواند با اصلاح شماره شبا یا ورود اطلاعات بانکی جدید، اقدام به دریافت سود نشده کنند.

وی اضافه کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

حاجی‌وند ادامه داد: بنابراین افراد با رفع مشکلات مربوط به حساب سود سهام عدالت این دوره و سنوات گذشته را اگر دریافت نکرده باشند دریافت خواهند کرد.

بیش از ۴۳ میلیون نفر هنوز در انتظار دریافت مرحله دوم سود سهام عدالت خود هستند، در حالی که ۸ شرکت سرمایه پذیر هنوز به طور کامل یا بخشی از سود سال مالی خود تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.

با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات مکرر سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند.

شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند تا زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت مشمولان مشخص نباشد.

از سوی دیگر، شرکت سپرده گذاری مرکزی هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود در صورتی که شرکت‌های فوق در زمان مقرر سود مشمولان سهام عدالت را به حساب‌های این شرکت واریز نکنند، پرداخت مرحله دوم سود به صورت کامل انجام نخواهد شد.

این در حالی است که احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت اوایل اسفندماه در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها گفته بود که واریز مرحله دوم سود مشمولان سهام عدالت تا روز ۲۵ اسفندماه پرداخت خواهد شد.

تعیین تکلیف مشمولان سهام عدالت که هنوز سود خود را دریافت نکرده‌اند 

پیش تر باغستانی در مورد مشمولان سهام عدالت که هنوز سود خود را دریافت نکرده‌اند، افزود : حدود یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر بانکی روبرو هستند، این افراد در صورتی که در سامانه سجام (Sejam.ir) ثبت نام و یا اطلاعات خود را به‌روز رسانی کنند، در فرآیند دریافت سود قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی درباره واریز سود به وراث متوفیان سهام عدالت نیز گفت: این افراد تا ۱۷ اسفندماه جاری فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه میراث در فهرست دریافت‌کنندگان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ قرار گیرند.

وی اظهار داشت: وراث متوفیان سهام عدالت با مراجعه به شعب شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت می‌توانند فرایند ثبت نام خود را در سامانه میراث انجام دهند.

باغستانی در پایان اعلام کرد: در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ که در اواخر آذرماه امسال انجام شد، سپرده‌گذاری مرکزی به حساب بیش از ۴۳ میلیون سهامدار سود واریز کرد.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

این گزارش می‌افزاید، با راه‌اندازی سامانه «میراث» در ۱۵ آبان ماه سال جاری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که با حضور مجید عشقی، رییس سازمان و بورس و اوراق بهادار در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس رونمایی شد، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تسهیل شد.

افزون بر این، یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها