|
کدخبر: 322162

بازار مسکن / مسکن ملی / ساخت مسکن

تخریب ۲۱۰ ساختمان غیرایمن در پایتخت / ماجرا چیست؟

مدیرعامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بررسی ۱۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه در تهران، در رابطه با تاب‌آوری آنها اظهار نظر کرد. بر طبق تخمین‌ها، ۱۵ درصد از این ساختمان‌ها (به عدد ۲۱۰) باید مورد تخریب قرار گیرند.

اقتصاد تخریب ۲۱۰ ساختمان غیرایمن در پایتخت / ماجرا چیست؟

محمدمهدی حیدری در نشست خبری مبنی بر اینکه چه‌تعداد ساختمان غیرایمن در تهران بر اساس بررسی‌های مرکز تحقیقات وجود دارد، گفت: ۱۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه در تهران از دو جنبه سازه‌ای و مطالعات حریم مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد از این ساختمان‌ها تاب‌آوری لازم را داشته‌اند و ۲۵ درصد دیگر نیز لازم است مالکان آنها مشاوران مقاوم‌سازی را استخدام کنند. بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته ۱۵ درصد از این ساختمان‌ها باید تخریب شوند و مالکان آنها نباید به‌دنبال مقاوم‌سازی باشند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "آیا بین این ۲۱۰ ساختمان،‌ بیمارستان نیز وجود دارد؟" گفت: اطلاعات تفصیلی مربوط به این ساختمان‌ها را در اختیار ندارم و آنها را به شهرداری‌ها ارسال کرده‌ایم، شهرداری نیز با همکاری دادستانی مراحل قانونی این پروسه را دنبال می‌کند.

حیدری همچنین در پاسخ به این پرسش، مبنی بر اینکه "در زمان حاضر چه‌میزان صنعتی‌سازی مسکن انجام می‌شود؟" گفت: میزان دقیق صنعتی‌سازی مسکن را نداریم، البته سامانه‌ای بر اساس مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان طراحی شده است که بر اساس شاخص‌ها و امتیازاتی که در سامانه تم بارگذاری می‌شود می‌توانیم به‌طور دقیق بگوییم چه‌میزان صنعتی‌سازی ساختمان در کشور انجام می‌شود.

در ابتدای این نشست حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از ابلاغ دستورالعمل گواهینامه‌های فنی ساختمان در پروژه‌های نهضت ملی مسکن توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبر داد و اضافه کرد: از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم درخصوص بند ز ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران به ما کمک کند. تا امروز سازمان برنامه هیچ اعتباری از محل ردیف قانون به ما اختصاص نداده است.

وی با یادآوری انجام ۷۰ پروژه تحقیقاتی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: ۸۰ پروژه تحقیقاتی دیگر در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از نصب ۱۶۰۰ دستگاه کتاب‌نگار در کشور خبر داد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم سال آینده سامانه پاسخ سریع را در کشور راه‌اندازی کنیم، در این راستا این سامانه در شهرهای تهران و تبریز عملیاتی خواهد شد.

 هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بانک مرکزی را مکلف کرد تا رشد ترازنامه بانک‌هایی که تعهدات قانون جهش تولید مسکن را عمل نکنند،کاهش دهد.

هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بررسی مغایرت‌های لایحه برنامه ۵ ساله هفتم با اصلاحیه مجلس شورای اسلامی درباره بند الحاقی ماده ۵۴ موافقت کرد.

در این بند آمده است «در صورتی که بانک‌های عامل به تعهدات قطعی که حسب ابلاغ بانک مرکزی در رابطه با ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن دارند عمل نکنند، بانک مرکزی مکلف است با رعایت قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد تراز نامه بانک متخلف را به میزان تعهدات قطعی ایفا نشده کاهش داده و معادل آن را به رشد ترازنامه سایر بانک‌هایی که ناتراز نیستند با اولویت بانک مسکن اضافه نماید.»

بانک مرکزی موظف است هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری غیربانکی در خصوص ارائه تسهیلات ساخت مسکن را به مجلس اعلام کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها