|
کدخبر: 322112

بازار مسکن / نهضت ملی مسکن / ساخت مسکن

کاهش ترازنامه بانک‌ها در مسکن ملی

هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بانک مرکزی را مسئول کرد تا ترازنامه بانک‌هایی که عمل به تعهدات قانون جهش تولید مسکن را ندارند، را کاهش دهد.

اقتصاد کاهش ترازنامه بانک‌ها در مسکن ملی

هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از بررسی مغایرت‌های لایحه برنامه پنج ساله هفتم با اصلاحیه مجلس شورای اسلامی درباره بند الحاقی ماده ۵۴، به توافق رسید.

در این بند آمده است «در صورتی که بانک‌های عامل به تعهدات قطعی که حسب ابلاغ بانک مرکزی در رابطه با ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن دارند عمل نکنند، بانک مرکزی مکلف است با رعایت قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد تراز نامه بانک متخلف را به میزان تعهدات قطعی ایفا نشده کاهش داده و معادل آن را به رشد ترازنامه سایر بانک‌هایی که ناتراز نیستند با اولویت بانک مسکن اضافه نماید.»

بانک مرکزی موظف است هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری غیربانکی در خصوص ارائه تسهیلات ساخت مسکن را به مجلس اعلام کند.

رئیس اداره مسکن و شهرسازی ادامه داد: در فاز دوم حدود یک‌هزار نفر در اراضی عسکرآباد و باقیمانده اراضی تخت و هواشناسی قرعه کشی و گروه‌بندی خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر منتظر تأیید نهایی اراضی عسکرآباد در کار گروه امور زیربنایی هستیم و به محض تأیید، پیامک واریز وجه برای متقاضیان ارسال و بعد از آن قرعه‌کشی انجام خواهد شد.

رئیس مسکن و شهرسازی بیجار با اشاره به اینکه برای یک‌هزار نفر باقی‌مانده نیز اراضی مورد نیاز تأمین و معرفی شده که در مرحله کمسیون‌ماده پنج استان قرار دارد تاکید کرد: شهرهای اقماری حسن‌آباد یاسوکند، پیرتاج، بابارشانی و توپ‌آغاج هم برابر تفاهم نامه شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است.

وی به میزان سهمیه ابلاغی استان نیز اشاره کرد و بیان داشت: کل سهمیه ابلاغی برای مسکن ملی در استان کردستان ۸۷ هزار و ۲۳۹و احد است.

غلامی خاطر نشان کرد: از این تعداد ۱۶ هزار واحد مسکن روستایی و پنج هزار و ۷۰۰و احد مسکن استیجاری است به این معنی که دولت آن را احداث کند و به صورت اجاره از آن بهره‌برداری شود.

 پرداخت تسهیلات در بانک مسکن با سفته الکترونیکی

بانک مسکن اعلام کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات بانک مسکن که سفته جزء وثیقه‌ها و تضمین‌های آن قرار دارد، می‌توانند نسبت به جایگزینی سفته کاغذی با سفته الکترونیکی اقدام کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل ازبانک مسکن، با هدف توسعه خدمات الکترونیکی و پیشبرد طرح توسعه و تحول دیجیتال در بانک مسکن، پرداخت تسهیلات با استفاده از صدور سفته الکترونیکی امکان‌پذیر شد.

مشتریان بانک مسکن که قصد دریافت تسهیلاتی همچون قرض‌الحسنه ازدواج، مرابحه، فرزندآوری و ... را دارند می‌توانند با ورود به سایت بانک مسکن به آدرس www.bank-maskan.ir از طریق بخش خدمات الکترونیک، پیشخوان مجازی و انتخاب گزینه «سفته الکترونیکی» نسبت به صدور سفته الکترونیکی اقدام کنند. همچنین دریافت این خدمت با ورود به پیشخوان مجازی بانک از طریق همراه بانک مسکن و انتخاب گزینه «صدور سفته» امکان‌پذیر است.

در حال حاضر صدور سفته الکترونیکی توسط اشخاص حقیقی و صرفاً برای ذینفعان حقیقی یا ذینفعی بانک مسکن امکان‌پذیر شده است و متقاضیان دریافت تسهیلات بانک مسکن و ضامنان آن‌ها باید امضای دیجیتال خود را نیز برای استفاده از خدمات سفته الکترونیکی فعال کنند.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه، دسترسی آسان و ۲۴ ساعته، امنیت بالا و داشتن کد شناسایی مخصوص و منحصر به فرد و برخورداری از امضای دیجیتال از مزایای صدور سفته الکترونیکی بانک مسکن است که جایگزین سفته کاغذی شده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها