|
کدخبر: 321708

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | صرافی یونی سواپ

یونی سواپ از قافله عقب نماند / قیمت توکن UNI به بالای ۱۳ دلار رسید

طی آخرین گزارش‌ها، نتایج رأی‌گیری تا کنون حاکی از حمایت قاطع کاربران از این طرح پیشنهادی است. پس از اعلام این طرح پیشنهادی، قیمت توکن UNI افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و به بیش از ۱۳.۰۸ دلار رسید که نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار به این تغییرات حاکمیتی است.

اقتصاد یونی سواپ از قافله عقب نماند / قیمت توکن UNI به بالای ۱۳ دلار رسید

بنیاد یونی‌سواپ (Uniswap) پیشنهادی را با هدف به‌روز‌رسانی حاکمیت پروتکل، به ویژه تمرکز بر توزیع مجدد درآمد‌ها به دارندگان توکن UNI، اعلام کرده است. رأی‌گیری در این مورد در حال حاضر آغاز شده است و تا ۷ مارس ادامه خواهد داشت.

طی آخرین گزارش‌ها، نتایج رأی‌گیری تا کنون حاکی از حمایت قاطع کاربران از این طرح پیشنهادی است. پس از اعلام این طرح پیشنهادی، قیمت توکن UNI افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و به بیش از ۱۳.۰۸ دلار رسید که نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار به این تغییرات حاکمیتی است.

طرح پیشنهادی بنیاد یونی‌سواپ، گامی مهم در جهت بهبود حاکمیت پروتکل و مشارکت جامعه است. موفقیت این طرح می‌تواند مسیر یونی‌سواپ را برای تبدیل شدن به یک اکوسیستم فراگیرتر و غیرمتمرکزتر هموار کند.

با توجه به ادامه رأی‌گیری تا ۷ مارس، یونی‌سواپ از جامعه خود درخواست کرده است که در این رویداد شرکت نمایند و نظرات خود را بیان کنند.

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ (Uniswap) یک پروتکل صرافی غیرمتمرکز (Decentralized Exchanges) – به اختصار DEX هم گفته می‌شود – یا به عبارت بهتر پروتکل نقدینگی اتوماتیک (Automated Liquidity Protocol) بر بستر شبکه اتریوم است که هیدن آدامز (Hayden Adams)، مهندس مکانیک و کارمند اسبق شرکت زیمنس آن را در سال ۲۰۱۸ میلادی راه‌اندازی کرده است.

البته اگرچه در بسیاری از متونی که به تاریخچه صرافی غیر متمرکز یونی سواپ پرداخته‌اند نام هیدن آدامز به عنوان موسس و بنیان‌گذار صرافی عنوان شده است، اما این نکته را باید در نظر داشت که اقدامات اولیه برای ایجاد زیرساخت‌های یونی سواپ توسط خالق اتریوم ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) صورت گرفته است.

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ در پاسخ به عدم شفافیت و متمرکز بودن صرافی‌های متمرکز – که در تناقض با ماهیت غیرمتمرکز فناوری‌های بلاکچین و کریپتو است – راه‌اندازی شده و این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا بدون نیاز به هیچ‌گونه واسطه، معاملات و تراکنش‌های خود را در سطح بالایی از عدم تمرکز انجام دهند.

یونی سواپ را می‌توان یکی از پیشگامان تمرکز زدایی در بین صرافی‌های ارز دیجیتال دانست که توانسته با ارائه یک پلتفرم نوآورانه و خدمات تبادل ارزهای دیجیتال بدون نیاز به احراز هویت (KYC) و ثبت‌نام، به سرعت به یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیر متمرکز در سطح جهان تبدیل شده و در مدت زمان کوتاهی به اوج برسد.

یونی سواپ بر خلاف صرافی‌های متمرکز نظیر بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase) قادر است بدون نیاز به واسطه و فارغ از این‌که تحت نظارت یا کنترل نهاد خاصی باشد، خدمات تبادل و ترید ارزهای دیجیتال را به کاربران خود ارائه دهد. خدماتی که در آن‌ خبری از دفاتر سفارش نیست. اما یک صرافی چگونه می‌تواند بدون دفتر سفارش کار کند؟

نحوه عملکرد صرافی یونی سواپ بر اساس مدل نقدینگی اتوماتیک است، که شامل یک‌سری تامین کنندگان برای تامین موجودی استخر نقدینگی (Liquidity Pool) بوده و از یک مکانیسم قیمت‌گذاری غیرمتمرکز نیز بهره می‌برد که موجب تغییر در دفتر سفارشات شده است.

هر جفت ارز در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ استخر نقدینگی خاص خودش را دارد.  هر کاربر این قابلیت را دارد تا با واریز کردن مقدار معینی – معادل هر یک از دو توکن موجود در این استخر – تبدیل به یکی از تامین کنندگان آن شده و در شبکه مشارکت داشته باشد.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها