|
کدخبر: 321614

بورس فردا/سقوط بورس/بازار بورس

وضعیت جدید بورس / خروج پول قوت گرفت؟

بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه وضعیت خوبی را تجربه نکرده است.

اقتصاد وضعیت جدید بورس / خروج پول قوت گرفت؟

بازار بورس برای طرفداران این حرفه، از جذابیت و البته اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه ممکن است سرمایه در چند روز افزایش پیدا کرده و یا شاهد یک کاهش اساسی باشد. 

در پایان معاملات هفته منتهی به چهارشنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ بازار بازهم وضعیت اسفناکی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد روزانه در هفته مورد بررسی به صورت متوسط حدود ۳.۵ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل تغییر محسوسی نداشت. بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار خارج شد و در بازار درآمد ثابت هم خروج ۲۰۰ میلیارد تومانی را داشتیم شاخص کل با افت ۱ درصدی به ۲، ۰۵۴، ۷۳۹ واحدی رسید و شاخص هم وزن هم افت ۱.۵ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته بیشترین رشد مربوط به نمادهای «میهن»، «کایزد» و «پارسان» ۱۴، ۱۵ و ۱۶ درصد بود و بیشترین افت را هم سهامداران نمادهای «کمرجان»، «بیوتیک» و «غپونه» با ریزش ۱۳، ۱۴ و ۱۵ درصدی به سهامداران خود تحمیل کردند.


حق تقدم «وبصادر» از محل سلب سهامداران در حالی در قیمت ۱۸۵ تومان در حال معامله است که قیمت سهام این شرکت در حال حاضر قیمت ۱۷۰ تومانی دارد. ذوب نهایتا از تجدید ارزیابی خود با بیش از ۱۰۱۵درصد رونمایی کرد. بانک مرکزی با درخواست اعتبار ۵۰ همتی به منظور تامین سرمایه در گردش دو غول زیان سازی صنعت خودرو که درگیر قیمت گذاری دستوری هستند مخالفت کرد.


«وبانک» به روال سال‌های اخیر بلوک «شاراک» را درآخرین روزهای سال آگهی کرد. «وسپه» به ازای هر سهم بیش از ۹۰ درصد و به ازای هر سهم ۱۱۹ تومان تقسیم کرد. تقسیم سود ۱۵ درصدی را داشت و در مجمع خبر از تجدید ارزیابی از دارایی های ثابت داد. «پکویر» بر خلاف انتظارات تقسیم سود حداکثری نداشت و حدود ۶۵ درصد تقسیم کرد و علت آن را برنامه ریزی برای ایجاد خط جدید عنوان کرد. «غشوکو»، «کصدف» و «دقاضی» از افزایش نرخ خود خبر دادند. «سبزوا» و «کلر» از دریافت ‌مجوز برای ایجاد طرح‌های توسعه خبر دادند. «کوثر» ۱۱۰۰ میلیارد تومان سود فروش سرمایه گذاری شناسایی کرد. به دلیل برودت هوا گاز تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی قطع شد. با تصویب هیات مدیره سازمان بورس؛ زمان تغییر نصاب سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های درآمد ثابت تا شهریور ۱۴۰۳ تمدید شد.


قیمت فلزات رنگی روی و سرب کم نوسان بود و به ترتیب قیمت ۲۴۰۰ و ۲۱۰۰ دلار در هر تن را به خود دیدند. قیمت مس با افت ۳۰ دلاری در هر تن به ۸۴۴۰ دلار رسید. آلومینیوم اما ۴ درصد افت قیمت را به خود دید و به کمتر از ۲۱۸۰ دلار در تن رسید. کریپتوها با محوریت بیت‌کوین هفته رویایی را تجربه کردند. به نحوی که بیت‌کوین با رشد ۲۰ درصدی هفتگی به مرز ۶۰ هزار دلاری رسید. قیمت سکه طلا بیش از ۳۴ میلیون است و دلار به مرز سقف تاریخی ۶۰ هزاری نزدیک شده است.

بازدهی شاخص

بازدهی شاخص کل منفی ۰.۷۷ درصد و شاخص هم وزن کاهش شدیدتر حدود منفی ۱.۷۶ درصد داشت. اولین روز کاری هفته را برخلاف انتظار گرچه با تقاضا شروع کرد اما در نیمه‌های بازارشاهد افزایش فشار عرضه‌ها بودیم که نتیجه آن منفی شدن شاخص کل و شاخص هم وزن بود. گروه خودرویی با خبر مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار به سایپا شاهد رنج‌های منفی شد. ارزش معاملات خرد نیز محدوده ۳۸۰۰ میلیارد تومان رسید. خبر تجدید ارزیابی ۱۰۱۵ درصدی ذوب باعث شد که این نماد مورد تقاضای سرمایه گذاران قرار گیرد. در روز دوشنبه عرضه‌ها در گروه خودرویی بالا بود و تنها تک سهم‌ها در گروه‌های مختلف با تقاضا همراه بودند. «آردینه»، «فنر» و «بیوتیک»، نمادهای تازه وارد بازار پس از متعادل شدن به صف فروش رفتند. هرچه از زمان بازار می‌گذشت عرضه‌ها تشدید می‌شدند و موج ناامیدی و جاماندگی از سایر بازارهای موازی در میان سهامداران موج می‌زد. شاخص کل با افت ۱۶۷۰۰ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۴۹ هزار واحد رسید. نمادهای «وبملت»، «شستا» و نوری بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.


ارزش معاملات نیز همچنان پایین و حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. تنها حدود ۱۵ درصد از نمادها در بازه مثبت و ۸۵ درصد منفی بودند. در روز سه شنبه بازار به سمت تعادل پیش رفت، شدت منفی‌ها در معاملات به نسبت روزهای قبل کاهش یافت و در دقایق انتهایی بازار شاهد رنج‌های مثبت به ویژه در صندوق‌های اهرمی بودیم. اکثر نمادها در محدوده‌های حمایتی و در کف ارزش دلاری قرار گرفتند اما همچنان ارزش معاملات پایین و حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان است. دلار در بازار آزاد تحرکات روبه بالا داشته و در محدوده های ۵۸ هزار تومان قرار گرفت. از اخبار مهم دیگر این روز می‌توان به عرضه سکه طلا ضرب سال ۱۳۸۶ در ۱۳ اسفند ماه اشاره کرد. ایران‌خودرو در کنفرانس خبر از تجدید ارزیابی شرکت و خروج از ماده ۱۴۱ داد. آخرین روز هفته در ادامه روز گذشته بازار با تقاضای خوبی شروع شد و این تقاضا تا انتهای بازار باقی ماند. بازگشای فولاد سبب شد که ۲۲۰۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل بگذارد. ارزش معاملات همچنان پایین است و محدوده ۳۰۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرده است. نرخ عوارض صادراتی زنجیره فولاد کاهش یافت. گزارش‌های ماهانه بهمن ماه اکثر شرکت‌ها عملکرد خوب را نشان می‌دهد.

منبع: صدای بورس
  • ناشناس ارسالی در

    بخاطر حضور مردم در پای صندوق‌های رای، فردا دلار و به تَبَع آن قیمت تمامی اجناس و کالاها گران خواهد شد و بورس همانند روزها و ماه‌های گذشته خونین و خونین تر و منفی تر خواهد بود . این خط و این نشان. حالا برین رای بدین . لعنت بر اون که اعتراض کنه چرا گرانی و تورم هست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها