|
کدخبر: 321092

قیمت سکه / قیمت طلا / بازار ارز

حباب بازار طلا ترکید / قیمت سکه کاهش یافت

کشتی آرای گفت: حباب سکه در هفته جاری با ۲۰۰ هزار تومان کاهش همراه بود. ابتدای هفته حباب سکه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود در حالی که اکنون حباب سکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

اقتصاد حباب بازار طلا ترکید / قیمت سکه کاهش یافت

در هفته گذشته، قیمت اونس جهانی با افزایش ۱۶ دلار روبرو شد. با نزدیک شدن به پایان سال، افزایش تقاضا در بازار داخلی مشاهده شده است که ممکن است منجر به ایجاد حباب قیمتی شود. با این حال، علیرغم این شرایط، قیمت‌ها در این هفته با ثبات بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌ها حرکت کردند.

محمد کشتی آرای اظهار داشت: در هفته گذشته با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

فعال بازار طلا گفت: قیمت سکه طرح قدیم با ۴۰۰ هزار تومان افزایش همراه بود و به ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید سکه طرح جدید با ۲۵۰ هزار تومان افزایش به ۳۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. نیم سکه با ۱۵۰ هزار تومان افزایش به ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۶ میلیون تومان رسید.

کشتی آرای همچنین گفت: حباب سکه در هفته جاری با ۲۰۰ هزار تومان کاهش همراه بود. ابتدای هفته حباب سکه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود در حالی که اکنون حباب سکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده با ۱۹۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید و یک گرم طلای ۱۸ عیار با ۴۴ هزار تومان افزایش به ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان رسید.

کارشناس بازار طلا تصریح کرد: در مجموع بخش عمده افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت جهانی بود و بازار داخلی ثبات خوبی داشت.

کشتی آرای تاکید کرد: نکته دیگر این هست که در این هفته و روزهای پیش رو به دلیل نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان اعیاد شعبانیه و همچنین در پیش بودن عید نوروز تقاضا برای سکه افزایش یافته، اما این افزایش تقاضا موجب افزایش حباب قیمتی نشده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود از روزهای آینده به دلیل در پیش بودن عرضه سکه‌های بانک مرکزی در روز ۱۳ اسفند و همچنین حراج شمش‌های طلا در مرکز مبادله ثبات قیمت ادامه خواهد یافت.

عوامل موثر بر قیمت سکه

قیمت سکه تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل قرار می‌گیرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت سکه عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: تعداد سکه‌هایی که در بازار عرضه می‌شود و تقاضا برای آن‌ها تعیین کننده قیمت سکه است. اگر تقاضا برای سکه بالا باشد و عرضه محدود باشد، قیمت افزایش می‌یابد و برعکس.

۲. نرخ ارز: قیمت سکه در کشورها با نرخ ارز وابسته است. اگر ارز ملی نسبت به ارز خارجی ضعیفتر شود، قیمت سکه افزایش خواهد یافت.

۳. وضعیت اقتصادی: عوامل اقتصادی مانند نرخ تورم، رکود یا رشد اقتصادی، بر قیمت سکه تأثیر می‌گذارند. در شرایط تورم، معمولاً قیمت سکه افزایش می‌یابد.

۴. سیاست‌های دولت: تصمیمات دولت درباره مالیات، عوارض صادرات و واردات، تعرفه‌ها و سیاست‌های مربوط به بازار سکه نیز تأثیرگذار بر قیمت سکه هستند.

۵. عوامل جهانی: عواملی مانند تغییرات قیمت سکه طلا در بازارهای جهانی، توافق‌های بین‌المللی، تحریم‌ها و سیاست‌های کشورهای دیگر درباره سکه نیز می‌توانند بر قیمت سکه در داخل تأثیرگذار باشند.

مهم است به یاد داشته باشید که قیمت سکه تحت تأثیر چندین عامل قرار می‌گیرد و پیچیدگی‌های بسیاری دارد. بنابراین، تحلیل قیمت سکه نیازمند بررسی جامع تمامی عوامل مذکور است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها