|
کدخبر: 282194 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

وضعیت خرید طلا در آستانه یلدا / قیمت ها نزولی می شود یا صعودی؟

محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه گفت: خرید مناسبتی طلا از ۶۰ درصد در گذشته به ۲۵ درصد رسیده است. نوسانات در بازار ارز و تاثیر قیمت انس جهانی طلا بر این اتفاق تاثیر گذار بوده است.

اقتصاد وضعیت خرید طلا در آستانه یلدا / قیمت ها نزولی می شود یا صعودی؟

تورم حاکم بر اقتصاد ایران، ارزش پول ملی را روز به روز نزولی‌تر کرده است. در وضعیت کنونی مردم ترجیح می‌دهند سرمایه اندک موجودشان را تبدیل به هر چیزی کنند تا از معرض تورم دور بماند. خرید طلا همیشه انتخاب امنی بوده است و جدای از این مبحث، خرید طلا در مناسبت‌های رایج در ایران نیز مرسوم است.

در چند هفته اخیر با افزایش قیمتی چشمگیر در حوزه طلا و انواع سکه روبرو بودیم. خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه و همچنین پیش بینی درباره روند آتی بازار طلا پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

نقش نوسانات ارزی بر بازار سکه و طلا

آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: روند حاکم بر بازار طلاو سکه، طبیعتا از نظر داد و ستد و کسب و کاری تاثیرگذار بوده است و گاها تاثیرات منفی داشته است. اما از نظر قیمتی اگر بازار قیاس شود، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به قیمت انس جهانی طلا و بازار ارز مرتبط است. ممکن است میزان تقاضا در بحث سکه، بر قیمت آن تاثیرگذار باشد اما بیشتر در مبحث قیمت، تاثیر از داد و ستدی ارزی در داخل کشور است.

محمدولی

وی افزود: درخصوص برگشت آرامش به بازار خیلی موفقیت‌آمیز عمل نشده است و همه این موارد وضعیت بازار و طلا و سکه را به التهاب کشانده است. مدیریت بازار ارز برای بازگشت وضعیت تعادل به بازار طلا و سکه نیز حائز اهمیت است. درحال حاضر آرامشی در وضعیت بازار طلا و سکه مشاهده نمی‌شود و داد و ستد در بازار به کندی انجام می‌شود.

میزان خرید طلا و سکه در آستانه شب یلدا

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: همچون همیشه در این‌گونه مناسبت‌ها مثل شب یلدا، اعیادی که در طول سال در پیش داشتیم و همچنین نوروز در آخر سال، میزان داد و ستدها نسبت به ماه‌های قبل و بعد تغییر می‌کرد و تقاضا بیشتر بود، به این دلیل که مراسمات سنتی همیشه تقاضای خرید را بالاتر می‌برد. هنوز این اتفاق می‌افتد و تقاضا وجود دارد اما نسبت به سال‌های قبل به میزان کمتری است.

محمدولی درباره دلیل کاهش تقاضای خرید مناسبتی در بازار طلا گفت: نوسانات در بازار طلا و سکه قدرت خرید را کاهش داده است. اگر قرار درصدی برای تقاضای خرید طلا در مناسبت‌ها در حال حاضر نسبت به گذشته بگوییم، میزان خریداران طلا و سکه از ۶۰ درصد در گذشته به ۲۵ تا ۳۰ درصد در حال حاضر رسیده است.

پیش‌بینی بازار طلا و سکه

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: پیش بینی روند آتی قیمت طلا ساده نیست. بازار ارز تاثیر زیادی بر بازار طلا می‌گذارد. انس جهانی طلا هم تاثیر گذار است اما اگر بازار ارز کنترل شود و نوسانات خود را نداشته باشد، طبیعتا انتظار قیمت‌هایی غیر از قیمت‌های حال حاضر می‌توانیم داشته باشیم. در صورتیکه بازار ارز به نوسانات فعلی ادامه دهد، این انتظار وجود دارد که طلا هم تغییراتی را از نظر قیمتی داشته باشد. اینکه قیمت‌ها به سمت صعودی پیش برود یا روند نزولی، ظاهر قضیه این است که نوسانات بازار ارز افزایشی مشاهده می‌شود، بنابراین قیمت طلا نیز افزایشی پیش‌بینی می‌شود.

نقش عرضه اوراق سکه بر بازار

محمدولی اظهار داشت: عرضه اوراق سکه به این دلیل که هنوز نوپا است و به دلیل مشکلات جزئی که گاها وجود داشته است، آنطور که باید درخصوص روند بازار طلا تاثیرگذار نبوده است. در صورت ادامه مسیر و رفع نواقص موجود، قطعا بر وضعیت بازار طلا اثرگذار خواهد بود.

دلیل تورم بالا در قیمت نیم سکه

کارشناس بازار طلا و سکه یادآور شد: علت تورم بیشتر درخصوص قیمت انواع سکه، به دلیل تفاوت در وزن و قیمت سکه‌ها است. برای خرید یک سکه تمام طلا در حال حاضر باید نزدیک به ۱۹ میلیون تومان هزینه کرد. قدرت خرید برای نیم سکه بیشتر از تمام سکه است، چون قیمت نیم سکه طبیعتا کمتر از قیمت تمام سکه است.

وی افزود: با توجه به قیمت انواع سکه، خریداران مناسبتی تمایل بیشتری به خرید سکه‌های کم وزن‌تر دارند. خریداران سرمایه گذار نیز ترجیح می‌دهند حداقل سرمایه خود را به سکه تبدیل کنند، بنابراین میزان تقاضای خرید برای سکه‌های وزن کم، بالا می‌رود و هر چه میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، تورم قیمت را در آن کالا بالا می‌برد. با این حساب هیچ تفاوتی از نظر ظاهری، عیاری و اندازه‌ای بین نیم سکه در مقایسه با سکه‌های دیگر وجود ندارد.

خرید طلا در دراز مدت قطعا سودآور است

محمدولی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: کسی که پول دارد، حتما تفکرش را هم خواهد داشت و می‌داند باید چه تصمیمی بگیرد. با توجه به تجربه فعالان بازار در صنعت طلا، انتظار داریم مردم در صورت نیاز به سمت خرید طلا و مصنوعات آن بروند. تجربه نشان داده است که در بحث خرید طلا کسی در دراز مدت ضرر و زیانی را متحمل نشده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها