|
کدخبر: 320705 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

قیمت طلا و سکه تحت تاثیر بازار ارز / سرمایه نباید مسدود شود!

محمدولی گفت: گردش مالی باید در بازار طلا در حرکت باشد به این دلیل که نقدینگی موجود در صنعت طلا، سرمایه شخصی افراد نیست.

اقتصاد قیمت طلا و سکه تحت تاثیر بازار ارز / سرمایه نباید مسدود شود!

در هفته‌های اخیر، اخبار مبارزه میان برخی فعالان صنف طلا به دلیل مسدود شدن حساب‌هایشان و ممانعت از تسویه حساب مبادلات، منتشر شده است. بانک مرکزی به نظر می‌رسد بخشی از حساب‌های آبشده‌فروشان، سکه فروشان و طلا فروشان را به دلیل انتقال مقادیری پول به حساب‌های صرافی مسدود کرده است.

در طی دو هفته گذشته، حساب بانکی ۴۰۰ نفر از فعالان صنف طلا در تهران و سایر شهرها مسدود شده است. این اقدام بانک مرکزی بدون اطلاع قبلی انجام شده و حتی باعث درگیری فیزیکی بین برخی از فعالان صنفی شده است.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر بازار طلا و تاثیر مسدودی حساب ها بر روند بازار پرداخت که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانیم.

آیت-محمدولی

آخرین وضعیت مسدودی حساب بانکی فعالان طلا

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مسئولان در تلاش هستند مسدودی حساب های بانکی فعالان صنعت طلا که ایراد و مشکل اساسی ندارند، به زودی برطرف شود. اگر قرار است، حساب بانکی کسی بسته شود و دلیل آن هم ایراد بر فعالیت شخص است، بهتر است که در درجه اول به فرد اطلاع داده شود و به شخص خاطی به صورت دقیق بگویند که نباید خارج از این محدوده فعالیت کند. در نهایت هم اگر ایراد رفع نشد، اقدام به مسدودی کنند. مسدودی حساب باعث می شود که صاحب حساب در مورد گذران فعالیت های شخصی و کاری خود دچار مشکل شود و درادامه اعتبار آن شخص خدشه دار می شود.

اختلال گسترده در معاملات بازار طلا

وی افزود: فعالیت در بازار حلقه وار به هم وصل است و وقتی یک نفر با چنین مشکلی روبرو می شود، اختلال در کل بازار به وجود می آید و پیامدهای خود را نشان می دهد. در نتیجه تمام معاملات در بازار طلا با مشکل روبرو می شود. پیشنهاد ما این است که اولا چارچوب مشخص شود، کسی که طلای آب شده می خرد و می فروشد، در این محدوده باید حرکت کند و اگر تخطی خارج از این چارچوب دیده شد، با شخص خاطی برخورد کنند و قانون را اعمال کنند.

این کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: در گذشته چنین اتفاقی خیلی به ندرت رخ داده بود. اواخر تصدی ما یک بار در اثر اتفاقی چند نفری حساب بانکی هایشان مسدود شد و خوشبختانه در ادامه با برنامه ریزی هایی که شد، این مشکل رفع شد. در حال حاضر این اتفاق به کرات رخ می دهد و افراد حدود ۲ تا ۳ ماه با مسدودی حساب هایشان روبرو می شوند و این اتفاق برای بازار مشکل ایجاد می کند.

محمدولی تاکید کرد: گردش مالی باید در بازار طلا در حرکت باشد به این دلیل که نقدینگی موجود در صنعت طلا، سرمایه شخصی افراد نیست و باید همواره در گردش باشد تا بازار پویایی خود را حفظ کند. قیمت طلا به روز محاسبه می شود و در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۲میلیون و ۸۳۴ هزار تومان به فروش می رسد و مشخص نیست فردا در چه سطح قیمتی باشد. بنابراین به روز بودن معاملات و گردش مالی بسیار حائز اهمیت است.

پیش بینی وضعیت بازار طلا و سکه در بازار

وی درباره آینده بازار اظهار داشت: بازار طلا در هفته های اخیر در برهه ای به دلیل ورود به تعطیلات و همچنین اعیاد شعبانیه تعطیل و نیمه تعطیل بود. قیمت ها در ماه های آخر سال تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسان می شود و هر چقدر به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم درجه حساسیت بالا می رود. اسفند ماه معمولا با افزایش تقاضای خرید روبرو می شود. وضعیت بازار همیشه به وضعیت بازار ارز و همچنین انس جهانی طلا بر می‌گردد و اگر اتفاق خاصی در این دو مولفه مهم پیش نیاید، نوسان خاصی در بازار شاهد نخواهیم بود.

محمدولی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وقتی نوسان قیمت در بازار زیاد می شود، خیلی استقبال از خرید سکه و مصنوعات نخواهد داشت و بازار به سمت دست دوم فروشی و طلای آب شده میل پیدا می کند. حداقل در اسفند ماه تجربه نشان داده است که تقاضای خرید بیشتری داشتیم اما انتظار می رود ثبات بیشتری در بازار ارز دیده شود تا وضعیت بازار طلا نیز به همین منوال پیش رود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها