|
کدخبر: 320136

بورس امروز / بازار بورس / صعود بورس / سقوط بورس

حال خوب بازار سهام / بورس امروز صعودی شد

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۳ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۴۳۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۴۵۰ واحد به سطح ۱۳۷ هزار و ۵۳۲ واحد رسید.

اقتصاد حال خوب بازار سهام / بورس امروز صعودی شد

در روز شنبه بیست و یکم بهمن ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران از روز کاری قبل بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۰۵ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و ۱۶۱ واحدی در رقم ۷۳۹ هزار و ۸۱۵ واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۳ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۴۳۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۴۵۰ واحد به سطح ۱۳۷ هزار و ۵۳۲ واحد رسید. 

بزرگان سبز و قرمز بورس و فرابورس

امروز شپنا، فملی، تاپیکو نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فاسمین، سدشت و اخابر از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، وسپهر و فزر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای بپاس، کگهر و انتخاب بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

خلاصه-معاملات-بورس-21-بهمن

تفاوت بین بورس و فرابورس

بورس و فرابورس هر دو به عنوان بازارهای مالی در ایران فعالیت می‌کنند، اما تفاوت‌هایی در عملکرد و ویژگی‌های آن‌ها وجود دارد:

نوع اوراق معاملاتی: در بورس، اوراق بهادار عمومی شرکت‌های سهامی عام به عنوان اصلی‌ترین اوراق معاملاتی مورد معامله قرار می‌گیرند. اما در فرابورس، علاوه بر اوراق بهادار عمومی، اوراق بهادار غیرعمومی شرکت‌های تعاونی، شرکت‌های خصوصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هستند.

محدودیت‌های لیستینگ: لیستینگ (ثبت شرکت در بازار) در بورس مشروط به اطلاعات و شرایط خاصی است. شرکت‌های بزرگتر و با عملکرد مالی قوی تر احتمال لیستینگ در بورس را دارند. اما در فرابورس، شرکت‌های کوچکتر و با شرایط کمتری می‌توانند لیست شوند.

نوع معاملات: در بورس، معاملات به صورت مستقیم و در نمادهای معاملاتی انجام می‌شود. اما در فرابورس، معاملات به صورت غیرمستقیم از طریق سامانه‌های کارگزاری انجام می‌شود. این به این معنی است که سرمایه‌گذاران در فرابورس نیاز به ثبت نماد دارند.

نوع معامله‌گران: در بورس، معاملات عمده‌ترین نوع معاملات را معامله‌گران حقیقی یا حقوقی انجام می‌دهند. اما در فرابورس، معاملات بیشتر توسط کارگزاران و سرمایه‌گذاران حقوقی انجام می‌شود.

نوع نظارت: بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است، در حالی که فرابورس تحت نظارت سازمان بورس انرژی و کالا می‌باشد.

حجم معاملات: تاریخچه نشان می‌دهد که حجم معاملات در بورس بیشتر از فرابورس است. بورس تهران به عنوان بازار اصلی ایران و بزرگترین بورس کشور، حجم معاملات بیشتری دارد.

از طرف دیگر، بورس و فرابورس هر دو نقش مهمی در توسعه بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در ایران دارند و به عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

چه شرکت‌هایی می‌توانند در فرابورس لیست شوند؟

در فرابورس، شرکت‌های زیر می‌توانند لیست شوند:

شرکت‌های تعاونی: شرکت‌های تعاونی در صنایع مختلف مانند صنایع بازرگانی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی می‌توانند در فرابورس لیست شوند. این شرکت‌ها معمولاً در سطح کوچکتری فعالیت می‌کنند و کمترین شرایط لیستینگ را در مقایسه با بورس دارند.

شرکت‌های خصوصی: شرکت‌هایی که به صورت خصوصی تاسیس شده‌اند و سهام آن‌ها در دسترس عموم قرار ندارد می‌توانند در فرابورس لیست شوند. این شرکت‌ها معمولاً در حوزه‌های فناوری، خدمات مالی، صنعت و ساختمان فعالیت می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETFs) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Funds)، نیز در فرابورس قابل لیست شدن هستند. این صندوق‌ها از طریق واحد‌های سرمایه‌گذاری خود به سهام و اوراق مالی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مهم است بدانید که شرایط لیستینگ در فرابورس ممکن است نسبت به بورس سخت‌تر باشد و بر اساس معیارهای مالی و مدیریتی مشخص می‌شود. همچنین، شرکت‌های لیست شده در فرابورس نیز می‌توانند با انتقال به بورس در آینده فعالیت خود را ادامه دهند و به لیستینگ در بورس تهران بپردازند.

منبع: اکوایران
  • ناشناس ارسالی در

    جناب دارابی عزیز، این دولت و تیم اقتصاد ی ضعیف و بی سواد دولت به سرپرستی خاند وزی و عشقی **** که با حقوقی ها و رانت خواران هم کاسه و هم آخور شدند، همچون سگ ******به بورس و اونا نابود کردند. بورس ایران از سال ۹۹ سقوط کرد و یک گام به جلو حرکت کرد و چندین گام به عقب . نه از دیماه سال جاری که جنابعالی فرمودید. بورس ایران به دلار وابسته نبود ه و نخواهد بود. سال ۹۹ دلار بوده ۲۲ ه زار تومان و شاخص کل بوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد . اکنون دلار رسیده به ۵۷ هزار تومان یعنی نسبت به سال ۹۹ ۲/۵برابر شده ولی شاخص کل بورس زیر ۲ میلیون و ۱۰۰ ه زار واحد سال ۹۹ قرار گرفته . قیمت سکه ن سبت به سال ۹۹ حداقل ۳/۵برابر شده . قیمت پراید حداقل ۵ برابر شده . قیمت زمین و مسکن حداقل ۱۰ برابر شده ولی بورس نه تنها پا به پای بازارهای موازی رشد نکرد ه بلکه بر عکس بازارهای دیگر ، حرکت کرد ه . روند منفی داشته . این نتیجه ی ع لم و دانش و تبحر جناب رئیسی و خاندوزی و فرزین هست . به یُمن این همه استعداد و توانایی تیم اقتصادی دولت، تشکر می ک نیم.

  • ناشناس ارسالی در

    جناب مومنی عزیز ، بورس ایران جدای از بورس های جهان هست و نه به دلار ، نه به اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت ، نه به خط Rsi و نه به دیگر پارامترها واکنش مثبت نشان نداده و نشان هم نخواهد داد . سال ۹۹ دلار بوده ۲۲ هزار تومان ، سکه‌ بوده ۸ میلیون تومان. پراید بوده ۷۰ میلیون تومان و شاخص کل بورس بوده دقیقا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد . بعد از گذشت حدود ۳ سال و در حال حاضر دلار با رشدی ۳ برابر شدن نسبت به سال ۹۹ رسیده به ۶۰ هزار تومان . سکه‌ با رشدی ۳/۵برابر رسیده به ۳۴ میلیون تومان. پراید با رشدی بیشتر از ۵ برابر رسیده به حدود ۴۰۰ میلیون تومان . قیمت زمین و مسکن که قطعا" ۱۰ برابر شده نسبت به سال ۹۹ ولی بورس نه تنها پا به پای دلار و بازارهای دیگر رشد نکرده بلکه بر خلاف آنها حرکت کرده و شاخص کل از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سال ۹۹ پایین تر هم آمد . پس این نشان از این هست که اولا" بورس ایران نه تنها به دلار وابسته نیست بلکه با بازارهای دیگر هم موازی نبوده و در جهت مخالف آنها طی مسیر میکنه . بورس ایران یک روز بخاطر عرضه نشدن خودرو در بورس، سقوط میکنه و یک روز دیگر که عرضه ی خودرو در بورس از سر گرفته شود دیگه از مسیر و روند منفی خودش به مثبت تغییر نخواهد داد . یک روز بخاطر بخشنامه ی خوراک پتروشیمی ها بورس سقوط میکنه. بعد از مدتی همان بخشنامه لغو می شود و بجای اینکه بورس سبز و مثبت بشه ، متاسفانه در همان مسیر منفی خودش پیش میره . یک روز بخاطر بسته شدن سفارت عربستان در ایران، بورس سقوط میکنه . بعد از مدتی سفارت باز میشه ولی بورس ایران دیگه از منفی بودن به مثبت شدن تغییر پیدا نمیکنه. یک روز بخاطر جنگ فلان کشور با فلان کشور ، بورس سقوط میکنه . بعد که جنگ تمام می شود و آرامش به منطقه بر می گردد ، متاسفانه بورس ایران به آن موضوع و پایان جنگ واکنش مثبت نشان نداده و همچنان در مسیر نزولی خودش پیش می رود . یک روز دلار ارزان می شود و بورس نیز سقوط می کند . بعد از چند روز دیگر دلار افزاش قیمت پیدا می کند و به ۶۰ هزار تومان می رسد ولی بورس ایران باز هم واکنش مثبت از خود نشان نداده و همچنان در مسیر منفی و روند نزولی خودش طی مسیر می کند !!!!!!!!!!!!
    بورس ایران بخاطر سوء مدیریت آن به این روز و حال افتاده . وقتی اردیبهشت ماه سال جاری یک رانتی با چراغ سبز خاندوزی و عشقی در بورس اتفاق می افتد و جناب عشقی تو تلویزیون و رسانه ها اعلام می کنند که حداکثر اسانی رانت خواران اعلام خواهد شد و اکنون بعد از ۹ ماه هنوز اسامی اعلام نشده و اعلام هم نخواهد شد ، آیا جنابعالی به عنوان یک کارشناس بورس انتظار دارید که بورس رشد نماید؟!!!!!!!! این دولت و تیم اقتصادی ضعیف آن به سرپرستی جناب خاندوزی مخالف سرسخت رشد و رونق بورس بوده و عشقی بی کفایت و نالایق هم مزید بر سقوط بورس شدند . ایشان که فرق بین سقوط و اصلاح را تشخیص نمی دهند ، چه انتظاری از بورس دارید . فساد ، رانت، دستکاری و دزدی در بورس بیداد میکنه. بورس سقوط کرده و برگشتن اعتماد به بورس حداقل ۱۰ سال زمان خواهد برد .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها