|
کدخبر: 319903

بازار بورس / بورس امروز / صعود بورس

جان تازه نرخ دلار به بورس / بازار سهام صعودی شد

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نقدینگی زیادی در بورس در حال حاضر وجود ندارد و تا پایان سال جاری هم اتفاق خاصی در بازار سرمایه نمی افتد، لذا همچنان مانند قبل نوسانات مختلف در بورس وجود دارد.

اقتصاد جان تازه نرخ دلار به بورس / بازار سهام صعودی شد

اگرچه اخیراً قیمت دلار در بازار سراب شاهد کاهش قرار گرفته است، اما نوسانات قیمت دلار در برخی بازه‌ها تأثیری بر بازار سهام داشته است. اگرچه شاخص کل بازار سهام در این روزها کاهشی داشته است، اما در طول معاملات دی ماه امسال، ارزش معاملات کوچک در بازار سهام با افزایش قابل توجهی مواجه شد.

همچنین، خودرویی‌ها به واسطه اخبار مساعد و پیشروی نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات روزانه در دی ماه را به خود اختصاص داده اند، این در حالی است که محصولات شیمیایی به واسطه توجه به نمادهای پالایشی هم جزو صنایع بسیار مورد توجه در دی ماه محسوب می شود.

در زمینه این نوسانات، رحمان رحیمی - کارشناس بازار سرمایه، مهمترین عامل رشد نقدینگی در بازار بورس را اعتماد مردم به بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: به نظر می رسد بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه که در سال ۱۳۹۹ از دست رفت خیلی سخت باشد.

وی با اشاره به افزایش بیش از ۲۰ درصدی نرخ خودرو و ارز در سال جاری، متذکر شد: نمی توان براساس گزارش شرکت ها به این نتیجه رسید که بورس در دی ماه رشد داشته، زیرا اولا این رشد بورس عمدتا براساس رشد نرخ ارز است که نتیجه آن با تاخیر به بورس می رسد و رشد بازار سرمایه را در پی دارد، دوما شرکت هایی که افزایش سود خود را اعلام کرده اند، ارز محور هستند و رشد سود آنها به خاطر تاثیر افزایش ارز است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نقدینگی زیادی در بورس در حال حاضر وجود ندارد و تا پایان سال جاری هم اتفاق خاصی در بازار سرمایه نمی افتد، لذا همچنان مانند قبل نوسانات مختلف در بورس وجود دارد.

رحیمی افزود: اگر قرار باشد بورس رشد کند از سال آینده این اتفاق می افتد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه روند نوسانات در بازار سرمایه، به نظر می رسد اتفاق خاصی امسال برای رشد بورس نیفتد اما پیش بینی می کنم که رشد سود خودرو در بورس ممکن است در سال آینده رخ دهد.

اما امروز بازار بورس با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات با سقف حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و ۲۶ هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز شد. در روز‌های گذشته انتظارات افزایشی قیمت جهانی نفت با رشد تنش‌های دریای سرخ تشدید شده است. با این اوصاف همچنان اصلی‌ترین سیگنال‌های حمایتی بازار سهام انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ بازار سهام از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. از سوی دیگر رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار محدودیت‌های گازی صنایع را می‌توان سیگنال‌های مقاومتی شاخص کل و ارزش معاملات خرد دانست. در این روز‌ها ریسک سیاسی بازار سهام رشد چشمگیری داشته و بازار‌های موازی بازار سهام همچون بازار آزاد طلا و ارز با افزایش انتظارات صعودی همراه هستند. همچنین بازارهای جهانی انرژی و فلزات شاهد رشد قیمت انس و نفت برنت هستند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۶ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها