|
کدخبر: 319232

بازار بورس / بورس امروز / پیش بینی بورس

بورس در سراشیبی سقوط / تنش سیاسی بازار سهام را بهم ریخت

افزایش تنش‌ها در منطقه سبب شده است که بازار سهام سیگنال‌های نااطمینانی دریافت کند. ریزش روز دوشنبه هم که پس از سه روز رشد رخ داد، در نتیجه افزایش این نااطمینانی‌ها بود.

اقتصاد بورس در سراشیبی سقوط / تنش سیاسی بازار سهام را بهم ریخت

در روز دوشنبه، بازار سهام با افت دسته‌جمعی شاخص‌ها مواجه شد. معاملات بورس در این روز به گونه‌ای بود که شاخص کل در جهت معکوسی نسبت به روز یکشنبه حرکت کرد؛ به طوری که با کاهش هفت هزار و ۷۵۹ واحد، معادل ۰.۳۶ درصد، به سطح دو میلیون و ۱۲۰ هزار و ۲۶۸ واحد رسید. پس از پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل در این سطح ایستاد.

با این حال، نزول قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام شدت کمتری داشت؛ به طوری که میانگین هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز هزار و ۸۵۶ واحد که معادل ۰.۲۵ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۳۸ هزار و ۵۸۱ واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه، حجم معاملات را هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را پنج هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

پیش بینی بورس سه شنبه

ریزش بازار سهام در حالی رقم خورد که روز دوشنبه قیمت دلار به ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و نسبت به روز یکشنبه دو هزار تومان رشد داشت. جهش قیمت دلار پس از حملات یکشنبه شب گروه‌های مقاومت عراقی به مواضع آمریکا در منطقه رخ داد.

آمریکا این حملات را به ایران نسبت می‌دهد. این موضع‌گیری آمریکا سبب شد نگرانی سهامداران نسبت به آینده ثبات سیاسی و اقتصادی افزایش یابد. روز دوشنبه نیز رژیم صهیونیستی حملاتی را در خاک سوریه علیه مستشاران نظامی ایران انجام داد. در این سو نیز مقاومت عراق به حملات خود علیه مواضع آمریکا ادامه می‌دهد. دریای سرخ نیز عرصه حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها به کشتی‌هایی‌ست که عازم اسرائیل هستند.

افزایش تنش‌ها در منطقه سبب شده است که بازار سهام سیگنال‌های نااطمینانی دریافت کند. ریزش روز دوشنبه هم که پس از سه روز رشد رخ داد، در نتیجه افزایش این نااطمینانی‌ها بود.

بر همین اساس، بازار روز سه‌شنبه هم چشم به سیگنال‌های سیاسی خواهد دوخت و بر اساس تنش یا آرامش سیاسی، استراتژی خود را تنظیم خواهد کرد.

روز گذشته معاون اقتصادی بانک مرکزیاعلام کرد: برای کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه و سودجویی‌ دلالان نمی‌توان به طور صرف به عرضه‌های اولیه یا افزایش توجه کرد بلکه باید ابزارهای تامین مالی را متنوع و متکثر ساخت.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا: استفاده از اوراق گام برای تامین مالی فروشندگان در طول زنجیره به ویژه در قالب قراردادهای پریمیوم با امکان برنامه‌ریزی بلندمدت و به منظور تولید و فروش بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق حرارتی: با احداث واحد بخار نیروگاه گازی سالانه بیش از ۱۱.۵ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

یک اقتصاددان: تیپ‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران تاثیر بسزایی در تصمیمات آن‌ها دارد و می‌تواند نتیجه‌ سرمایه‌گذاری‌ را تغییر دهد و بر روند بازار تاثیر مستقیم دارد.

نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان سازوکار صادرات برق را اصلاح و این وزارتخانه را مکلف کردند در صورت ممانعت از آن، در پایان هر سال به ازای هر کیلووات ساعت کاهش سهم صادرات برق بخش غیردولتی معادل متوسط نرخ وارداتی و صادراتی برق را از محل منابع داخلی خود به نیروگاه‌های مشمول پرداخت کند.

 واگذاری ۶۸ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان دارایی مازاد بانک‌های دولتی

واگذاری اموال مازاد از سال ۱۳۹۴ الی شهریور ماه ۱۴۰۰  تنها مبلغ ۵۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده است در حالی که از مهر ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲ مبلغ ۶۸ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان واگذار شده است.

 از اول شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه سال جاری در خصوص ۶۵.۷ هزار میلیارد تومان دارایی مازاد توسط بانک‌های تحت مدیریت دولت واگذار شده است.

بر این اساس در سال گذشته فروش ۵۱ هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان دارایی‌های مازاد بانک ها انجام شده است. از این میزان ۳۱ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان سهام غیر بانکی و ۱۹ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان اموال مازاد بوده است.

 در همین حال میزان فروش دارایی های مازاد بانک ها از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۷ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان بوده و بر اساس برنامه زمانبندی فروش سهام و اموال مازاد برای سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    لعنت به این دولت

  • بنده خدا ارسالی در

    رکورد بی لیاقتی مجلسی ها ودولت سیگنالی ب رای پس گرفتن رای از اونهاست کسانیکه وعده سه روزه درست کردن بورس را مانند مهار تو رم وبهبود وضع اقتصادی سرلوحه کارشون بود اما چی بود وچی شد؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها