|
کدخبر: 319033

بازار بورس / بورس امروز / پیش بینی بورس

روند مثبت بازار سهام / سرمایه حقیقی به بورس برمیگردد؟

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص‌های‌ بازار سهام رشد کردند.

اقتصاد روند مثبت بازار سهام / سرمایه حقیقی به بورس برمیگردد؟

در روز گذشته، شاخص‌های بورس رشد داشتند، اما یک نکته منفی در معاملات دیروز وجود داشت که خروج سرمایه حقیقی به مدت یازده روز متوالی ادامه داشت. به همین دلیل، فاکتورهای عملکردی بازار چندان هم مثبت نبودند.

تایید تکنیکی و انکار بنیادی

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص‌های‌ بازار سهام رشد کردند. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه ۸ بهمن- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل ۳ هزار و ۳۶۳ واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن ۵ هزار و ۴۱۳ واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  ۲۱۴ واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش هزار و ۹۸۷ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی (غشاذر)، شرکت زغال سنگ نگین طبس (کطبس) و شرکت کاشی سعدی (کسعدی) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر)، شرکت آ س پ (آ.س.پ) و شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سپید (شرکت سپید ماکیان)، اتکام (شرکت بیمه اتکایی امین) و سنیر (شرکت سیمان سفید نی ریز) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت عطرین نخ قم (نطرین)، شرکت خمیر مایه رضوی (غمایه) و شرکت واسپاری تجار ایرانیان (ولتجار) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، ۸۹ نماد صف خرید داشتند و ۳۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۹۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۹۱ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۲۶ درصدی به ۲۳۰ میلیارد تومان رسید.

صف-خرید-فروش-بورس

پیش بینی بورس امروز

در اولین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس تهران برای دومین روز معاملاتی رشد کرد. بعد از آن که شاخص در روز چهارشنبه ۳ هزار واحد رشد کرد، روز شنبه نیز ۳ هزار واحد بالا آمد.

دیروز شاخص با جلوداری فملی، فولاد و ثفارس رشد کرد.دیروز ارزش معاملات خرد سهام با رشد ۴ درصدی به ۴ هزار و ۷۴ میلیارد تومان رسید. دیروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به روز چهارشنبه ۹۹ درصد بیشتر بود. به علاوه، ۷۱ درصد نمادهای بازار سبزپوش بودند و شاخص هم وزن ۰.۷۴ درصد رشد کرد.

اما نکته منفی معاملات دیروز، تداوم خروج سرمایه حقیقی برای یازدهمین روز متوالی بود. بدین ترتیب فاکتورهای عملکردی بازار چندان هم مثبت نبودند. در چنین شرایطی تحلیلگران تکنیکی معتقدند در سطح فعلی شاخص حمایت می‌شود و انتظار دارند شاخص ریزش نکند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بوری اوراق بهادار تهران  

در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد بیش از ۳ هزار واحدی همراه شد، هرچند که در یکی دو روز کاری اخیر شاخص رویه مثبتی را به خود گرفته است اما خیلی این مثبت‌ها برای تغییر روند بازار کار ساز نیست.

از منطر تکنیالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در محدوده حمایتی میانگین های ۵۵ روزه و ۲۰۰ روزه خود قرار گرفته است و این مثبت شدن‌های چند روزه نشان می‌دهد که بازار تمایل دارد به این محدوده‌ها واکنش‌های مثبتی را از خود به نمایش بگذارد.

می‌توان امیدوار بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در همین همین محدوده‌ها مورد حمایت قرار بگیرد (صرفا از منظر تکنیکالی) تا شاهد افت بیشتر شاخص نباشیم.

اما در صورتی که که شاخص نتواند از این محدوده‌ها (میانگین‌های خود) روند مثبت را آغاز کند کار برای ماه‌های آینده بازار سرمایه به مراتب سخت‌تر خواهد شد. اتفاقی که در اوایل تابستان سال جاری با افت و شکسته شدن حمایت ۲.۲ میلیون واحدی اتفاق افتاد.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها