|
کدخبر: 319328

بورس امروز / بازار بورس / پیش بینی بورس

خروج وحشناک سرمایه از بورس / سایه دلار بر بازار سنگین تر می شود؟

نزول بازار سهام با خروج پول حقیقی از سهام و صندوق‌ها همراه شده است؛ شدت این خروج پول به قدری‌ست که حتی صندوق‌های درآمد ثابت هم با خروج پول حقیقی روبرو بوده‌اند.

اقتصاد خروج وحشناک سرمایه از بورس / سایه دلار بر بازار سنگین تر می شود؟

در سه روز معاملاتی چهارشنبه (چهارم بهمن)، شنبه و یکشنبه هفته جاری، بازار سهام ابتدا روند صعودی کم‌رمقی را طی کرد که پس از یک دوره ریزش آغاز شده بود. اما، همزمان با افزایش قیمت دلار و بالارفتن هیجان در بازارهای موازی، بازار سهام دوباره منفی شد و در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه نزولی بود

نزول بازار سهام با خروج پول حقیقی از سهام و صندوق‌ها همراه شده است؛ شدت این خروج پول به قدری‌ست که حتی صندوق‌های درآمد ثابت هم با خروج پول حقیقی روبرو بوده‌اند.

پیش بینی بورس چهارشنبه

در راستای پیش بینی بورس روز چهارشنبه، باید دو فاکتور را در نظر گرفت؛ نخست، قیمت دلار و دوم، رفتار سنتی معامله‌گران در آخرین روز هفته. طی روزهای اخیر رشد قیمت دلار تمامی بازارها را افزایشی کرده است اما، بازار سهام این روند را به صورت ریسک شناسایی کرده و ریزشی شده است.

در صورتی که مسیر صعودی دلار با همین شتاب ادامه داشته باشد، بازار سهام همچنان سایه ریسک دلار را بر سر خود خواهد دید.

رشد قیمت دلار آزاد از آنجا به‌عنوان ریسک بازار سهام شناسایی می‌شود که هزینه تولید را افزایش خواهد داد و در عین حال، با حذاب شدن معاملات سفته‌بازانه، پول حقیقی را از سمت سهام به سمت دلار سوق می‌دهد.

در این میان، رویکرد معامله‌گران در روز چهارشنبه نیز قابل اعتناست؛ چرا که در بیشتر چهارشنبه‌ها، سهامداران فروشنده‌اند. بر همین اساس ممکن است این رفتار در معاملات پیش رو هم تکرار شود.

روز گذشته رئیس مجلساعلام کرد: طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ظرفیت‌هایی را برای بخش خصوصی، بانک‌ها با روش‌های نوین فراهم خواهد کرد.

 سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳:  تامین سرمایه شرکت‌ها از طریق بورس موجب رونق کسب‌وکارها می‌شود همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و حتی مصوبات غیرمستقیم نیز بر تقویت بازار سرمایه تاکید شده است.

 مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار: رکورد مبلغ مجوز افزایش سرمایه در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در مقایسه با کل سال ۱۴۰۱ شکسته شد.

رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه: هفت راهبرد اساسی حوزه پیشگیری از ناهنجاری‌ها ذیل برنامه‌های راهبردی بازار سرمایه به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

یک کارشناس بازار سرمایه: روند انتشار اوراق بدهی در مقایسه با سال‌های گذشته تسهیل شده و به منظور افزایش بهره‌مندی صنایع از این اوراق باید اقداماتی صورت گیرد تا ارتباط سازمان بورس و اوراق بهادار با ناشران تقویت شود.

براساس گزارش منتشره از سوی وزارت اقتصاد، واگذاری اموال مازاد از سال ۱۳۹۴ الی شهریور ماه ۱۴۰۰  تنها مبلغ ۵۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده است در حالی که از مهر ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲ مبلغ ۶۸ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان واگذار شده است.

 نخستین صندوق بخشی صنعت دارویی با نماد «فارماکیان» روز گذشته در فرابورس پذیره‌نویسی شد.

اعتمادسازی در بازار سرمایه با حمایت موثر دولت

 نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: دولت باید حمایت موثری از سرمایه سهامداران داشته باشد تا نقدینگی‌ به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها